Hame53 0 Postad 3 Januari , 2007 Jag har lite problem med min motor, en AQAD40. Efter normal glödning på 30sek. så tänder den till en gång för att genast stanna. Se’n tar det 20-30 sek. med startmotorn innan den startar på allvar. Därefter är det inga problem alls! Den går perfekt, från tomgång till fullvarv. Jag fick tipset att kolla glödstiften och mycket riktigt, det var tre som inte fungerade. Skaffade snabbt tre ny orginal (250 styck) men det hjälpte inte... Har kollat att det finns spänning fram till stiften. Inga synliga läckage, inte heller någon nämnvärd diesellukt vid utblåset under startförsöket. Ryker lite efter start men det försvinner med en gång. Det är som den skulla starta till på ’gammal’ diesel i cylindrarna för att därefter behöva pumpa fram ny ända från tanken men så kan väl inte vara fallet? Det skulle ju betyda att det kom in luft i systemet nånstans och då är det väl kört helt och hållet... Pumpen måste ju vara OK, den går ju perfekt när den väl startat, även på fullvarv! Någon som har nå’n ide? Det sliter så förbannat på starmotor och batteri när det är så här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Januari , 2007 Hej, samtidigt tar jag tillfället i akt att önska dig en bra fortsättning på det nya året!Utan att egentligen veta så mycket om din motor (förutom att den är ju inte direkt ny) så skulle jag drista mig till att rekommendera dig att ta komp prov på motorn. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swemax750 0 Postad 3 Januari , 2007 Hej vet inte heller exakt vilken motor det är men en liten sak du kan kolla har du en handpump vid matarpumpen testa att pumpa lite på den så du bygger upp tryck i systemet innan du startar. funkar det kan du har varit inne på rätt spår att den tappar tryck det sitten backventiler vid pumparna kan vara en sådan som är kass då tappar den tryck och måste byggaupp tryck innan den startar. den kan tappa trycket utan att det kommer in luft i systemet.Lycke till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 Januari , 2007 Inte så lätt att veta säkert, men jag skulle justera spridarna på försök. Har hört en möjlig förklaring till startsvårigheter av den typen: En spridare fungerar som en ventil som öppnar och släpper igenom diesel först när trycket från pumpen blivit ordentligt högt. Med tiden mattas fjädrarna ut, samtidigt som ventilsätet i spridaren slits. Resultaten blir att spridaren blir otät och dessutom sprutar in diesel vid lägre öppningstryck. När motorn kallnar efter användning drar dieselbränslet mellan pump och spridare ihop sig och en viss mängd luft sugs tillbaka genom den otäta spridarventilen. När man sedan skall starta den kalla motorn måste först luften trängas ut innan diesel kommer fram och kan antändas. Antändningen försvåras dessutom av att insprutningstrycket är lägre än normalt. Ingen garanti, men värt att testa! Kanske det ändå är dags att justera spridarna i din motor? Lycka till Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 4 Januari , 2007 Tack för svaren! Det verkar rimligt att det skulle kunna vara spridarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 4 Januari , 2007 Berätta gärna hur det gick när du kommit så långt! Intressant att få teorierna testade i praktiken! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 4 Januari , 2007 Hejsan ! Är ganska säker på att det inte är spridar eller kompresionsfel. Fick exakt samma symtom på min 41:a. Den startade för att sedan genast stanna och därefter ett nötande på startmotorn innan den gick igång. Det visade sig vara ett litet läkage vid det extra vattenavskiljande filtret. När jag stannade motorn så sögs luft in och dieseln rann tillbaks till tanken. Jag hade tur och hittade felet genom att lyssna i motorrummet då jag slog av motorn och hörde då ett svagt bubblande. Läkaget var så litet att ingen diesel kom ut under gång antagligen beroende på att filtret sitter före pumpen och att det därigenom inte blir något tryck i filtret. Prova lufta systemet på samma sätt som om du bytt bränslefilter och motorn kommer antagligen att starta tämligen lätt. Lycka till ! \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 4 Januari , 2007 Hej, Jag har en likadan motor som du och hade inför sommaren 06 samma problem. Jag bytte alla mina glödstift efter att ha konstaterat att endast 3 fungerade. Av dessa tre var det två som blev varma men inte i närheten av så varma som de nya blev. Jag hade fått höra att stiften antingen fungerar eller inte men det är inte min upplevelse... Efter bytet av stiften startar nu min maskin på ett kick. Om motorn varit igång en stund och du skall starta igen, är det problem även då? Hoppas du hittar en lösning på problemet. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 5 Januari , 2007 Mycket intressant teori med vattenavskijaren! Det enda som jag funderar på är om inte den luft som då kommer in ställer till problem? Eller fixar pumpen det då det inte kan vara fråga om någon större luftvolym? Startiden verkar vara beroende av hur länge den stått stilla, kortare stopp är inga problem men redan efter en timmes fika så märks det. Så jag tror på din teori Lasse! Tusen tack /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 5 Januari , 2007 Just det. Ju längre motorn stått ju svårare att starta. Mängden luft som kommer in bestämmer hur svårstartad den blir. För mig var det ungefär så här, efter en halv timme inga problem, efter två suckade motorn till och misstände, efter en natt ett evinnerligt nötande innnan start. I en båt är nästan alltid tanken lägre än filter, pumpar mm så om man får ett litet läckage på sugsidan så blir det oftast inget dieselläckage men luft kan sugas in. Om man fått in luft och motorn väl startar så luftar den sig själv. Därav får man dessa hurvningar´ , det låter som misständnigar tills all luft pressats ut, dels tillbaks till tanken, dels genom spridarna. Hoppas det löser sig! \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
capa 0 Postad 7 Januari , 2007 I mitt fall med en AQAD40B motor var det glödtrådarna som var trasiga på 4 cylindrar. Den uppförde sig precis som din motor. Efter byte till nya startade motorn utan problem. Det är vanligt att glödningen går sönder på dessa motorer. Det kan naturligtviss vara som många av dom andras synpunkter som också stämmer. Det är lätt att mäta upp glödtrådarna med en ohm mätare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 7 Januari , 2007 Hame53 Ställ frågan på Drevias frågeforum så får Du garanterat svar av Fredrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 8 Januari , 2007 Jodå, jag kollade med Drevia på sensommaren och det var Fredrik som tipsade mig om glödstiften. Tre av sex var ju faktiskt paj... Har inte kollat ngt mera med dom sen. Men, jag var nere och kollade i båten i helgen och det var luft i filteret och handpumpen tog inte alls. Skall köpa nytt filter, ny sil och lite packningar så får vi se sedan... Jag sätter nog en peng på Lasses teori! /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 10 Januari , 2007 Att handpumpen inte tar behöver inte betyda att det är nåt fel på pumpen. Ibland måste man dra runt motorn lite för att pumpen ska greppa. Har aldrig haft isär en sådan pump men inbillar mig att det är en kam som kommer i olämpligt läge då man ska handpumpa. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 10 Januari , 2007 Sitter det cav filter brukar snåljåpar spara packningarna som följer med filtret och så läcker det har du sen tanken under filtrets nivå blir det luft i systemet, kolla även bulten som går genom filtret lite för hårt åtdragen och oringen skadas för löst och det läcker i slamkoppen ang handpump och kam är det riktigt lite otur och kamen står i anlignings och lyftläge på går det ej att handpumpa, handpumpen är som vilken gamal bensinpump dvs två backventiler ett hårstrå räcker för dem att läcka, enkelt att prova det ska gå att suga i sig dieseln om man nu gillar smaken men det ska inte gå att spotta den tillbaka. ser att du fått div tips om spridare mm glöm dem finns det riktigt diselljud i rovan så är det inget fel skulle den däremot gå onarturligt tyst så är det soppabrist gensatta filter eller mer otur igensatt gavelsil finns på vissa pumpar. tycker du handpumpen sitter illa till sätt dit vanlig blåsa från utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 15 Januari , 2007 Jag var nere och testade handpumpen... Det var som ni sa, man fick dra runt motorn lite för att den skulle ta, MEN jag fick den aldrig att ta mer än ca 25% utav totala spelet på pumphandtaget. Fick inte heller fram någon diesel. Hade tänkt pumpa upp lite tryck för och se var det var läck... Det blir nog att plocka hem den och titta närmare på funktionen. Kan det vara så att den är utsliten? Eller, man kanske skulle sätta in en elektrisk pump istället, har ni nåt bra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erik6 0 Postad 19 Januari , 2007 Bättre att söka på forumet då frågan säkert redan är ställd! /E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Januari , 2007 känns det som inte pumpen tar så har du väl täppta filter eller så pumpar du och utan att ha öppnat någon luftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 22 Maj , 2007 Nu har jag bytt till ny matarpump och den startar på två röda... Varvar t.o.m. ur lite bättre. Det var membranen i pumpen som var slut så dieseln rann baklänges ned i tanken igen. Packningen var väl inte helt tät heller så det kom väl in lite luft den vägen. Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser