Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Kummeln

Vinterkörning

Rekommendera Poster

Jag har dom senaste gångerna jag varit ute och åkt att båten beter sig väldigt annorlunda nu när det är kallare i vattnet. Propellern har svårt att få grepp i vattnet trots långt ifrån full gas körning. Låter typ som en slirande koppling då och då. Motorn varvar upp. Och båten planar mycket tidigare. Är det fler som har liknande erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kommit ihåg att du måste byta däck på båten till VINTERDÄCK!

Aaaaahahahaha (förlåt...)

(Bifogar en bild på ett sommardäck)

post-832-1394234874,9527_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I brist på seriösa svar tidigare i tråden (;-) hoppar jag in.

Min erfarenhet är att motorer går bättre när det är lite kallare. (Tex är alla motortester gjorda när det är 4-6 grader i vattnet.)

Detta gäller förstås när de har blivit varma.

Vad gäller att proppen tappar greppet har jag inga idéer utom att gummipackningen i proppen är slut. Kan det vara så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern är ny och det var likadant med den gammla. Förstår hur du menar att motorn blir starkare och det stämmer. Men problemet börjar redan vid ca 14 kn. Toppfarten ligger på ca 22 kn, det är därför jag blir konfunderad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnets viskositet ökar kraftigt vid sjunkande temperatur. Är inte någon propellerexpert, men skulle kunna tänka mig att propellern kaviterar lättare och att båten går lättare upp i plan när vattnet blir s.a.s. hårdare, dvs mindre eftergivligt.

Mvh/SEa Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om nåt är fel med din båt, kolla att botten inte är full med snäckor.

Jag kör båt året runt, även utombordsmotorer, och har inte märkt någon som helst skillnad gentemot sommaren annat än att det är fn så mycket kallare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här. Kör hela året men märker ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökar vattnets viskositet så bör väl greppet öka.

Detta kan knappast vara relevant för problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, så tänkte jag också. Jag hade samma fenomen förra säsongen också och trodde det berodde på snäckor och så men det fanns bara ett par stycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En möjlig förklaring är ju att man inte använder båten riktigt på samma sätt. Sommartid har jag själv båten full med hustru, ungar, packning och gäster. Höst och vinter är jag själv eller möjligen med grabben. Den extra säkerhetsutrustning man har väger ju inget att tala om...

Har man mycket hiss kanske vattnets högre viskositet (som rimligtvis lyfter båten något högre) eventuellt göra att man hamnar på fel sida marginalen.

Mvh

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte tänkt som ett påstående från min sida utan bara en undran. Jag tänkte mig att propellern jobbar genom att skapa ett övertryck på ena sidan bladen och ett undertryck på den andra. Övertrycket ökar säkert med ökande viskositet. Vattnet blir, lite bonnigt uttryckt, stummare vid högre viskositet och propellern driver bättre som du säger. Jag tror också att undertrycket ökar samtidigt, eftersom det mera viskösa vattnet kring propellern transporteras långsammare för att fylla ut. Lägre tryck betyder lägre kokpunkt för vattnet och kavitation är ju inget annat än ångblåsor som bildas när vattnet kokar. I rättvisans namn ska nämnas att det kalla vattnet inte har lika lätt att koka, så fan vet. Skulle vara kul om någon visste och kunde berätta.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter ganska logiskt ändå som du skriver det, det kan nog vara en rimlig förklaring. Men det vore som du sa intressant med någon som verkligen visste. Kanske man får skaffa vinterpropeller istället för vintertermostat som i bilarna förr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart som fasen det går trögre...jag minns när jag bröt is i nordnorge, jag fick inte upp Selcon i mer än 35 knop och då var det ändå bara 40 cm tjockis.Nu vet jag inte viskositeten på just den isen men ganska tät vill jag påstå! Har man bara en bra propeller så brukar det gå bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir helt förvirrad... Vattnets viskositet?? =/

Ni kan väl inte påstå att vattnet blir mer trögflytande när det blir kallt? Vatten är vatten!

Vattnet får dock en aning högre densitet. Högst densitet vid 4 grader. Men detta är ytterst marginellt. Skillnaden i densitet mellan 20- och 4-gradigt vatten är max någon procent eller promille.

Kan det inte vara gummipackningen som krymper i det kalla vattnet så att propellern slirar?

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några siffror från tabellsamlingen Handbok of Chemistry and Physics:

Vattnets viskositet vid 0 grader C: 1,787 cp (innan det frusit till is, förstås), vid 1 grad 1,728 cp vid, 10 grader 1,307 cp, vid 20 grader 1,002 cp vid 25 grader 0,8904. Dvs från 20 till 1 grad ökar alltså vattnets viskositet med ca 70% (enheten cp är en förkortning av centipoise), så vatten är inte alltid vatten när det gäller viskositeten. Vid 99 grader är t.ex. viskositeten 0,2848 g/cm3. Det är den skillnaden som gör attt man faktiskt kan höra skillnad på om det är kallt eller varmt kaffe som hälls upp i en kopp.

När det gäller densiteten: vid 4 grader 0,999973 g/cm3 Vid 20 grader 0,998203 g/cm3. Dvs den stiger med sisådär 0,2% när temperaturen sjunker 20 grader, så där är du i rätt härad.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det likna något. Äntligen lite fakta. Men ändå tycker jag det är lite konstigt att det bara är jag som upplever att båten går helt annorlunda i vattnet, om man bortser från att propellern inte verkar få fäste. Det är ju några som också kör på vintern som svarat att dom inte märker någon skillnad. På sommaren stegrar sig båten kraftigt innan den börjar plana ut. Nu reser den sig knappt något och när man fått upp farten så ligger fören väldigt lågt, typ som om man skulle behöva tilta upp motorn för att den ska lägga sig mer på aktern men gör man det då tappar propellern ännu mer fäste. Så toppfarten känns som den ligger ca 3-4 knop under normalt. Just för att den överplanar. Kanske kan Marcus ha något i att det är gummipackningen i propellern som krymper. Oftast är det värst i början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan sommar och vinter på sjön (annat än att man fryser mer). Kall luft i en motor ger högre effekt, t ex har man därför intercooler på överladdade motorer för att få in mer syre i varje insugningscykel. Jag tror också att förklaringen ligger i propellernavet som sannolikt slirar p g a att gummit krymper/blir stelt i kylan.

Ta upp båten, drick något varmt och vänta på våren 26.gif\!

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...