Peter_K 4 233 Postad 30 December , 2006 Det finns som bekant (för de flesta) flaggsignaler som används på sjön. De som har läst till sig någon form av nautisk kompetens känner säkert till att flaggorna även har fler betydelser än bara en bokstav, t ex betyder flagga A även Dykare i vattnet. Flagga M betyder - förutom bokstaven M såklart - Mitt fartyg har stoppat och gör ingen fart genom vattnet. Ofta ser man denna flagga på sjön på farkoster som inte är kända för att göra speciellt hög fart genom vattnet, se förklarande sajt så förstår ni säkert vad jag menar, http://www.chl.chalmers.se/mrk/cdrom_ROC/signalbok/bilaga1.htm Är det bara ett slumpartat samband? Och är det bara jag som tycker det är skitkul?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 31 December , 2006 Visste inte att Maxibåtar var kända för att inte göra speciellt hög fart genom vattnet? Maxi68 längd över allt 6.80 längd i vattenlinjen 5.95 Lys 0.95 Maxi77 längd över allt 7.62 längd i vattenlinjen 6.75 Lys 1.03 Misil 1 Längd över allt 7.35 längd i vattenlinjen 6.05 Lys 0.96 Ser ut som tämligen dugliga segelbåtar alla tre. Dessa siffror hämtade från Sailguide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 31 December , 2006 Försökte vara lite skoj... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 31 December , 2006 Till och med jag fattade skämtet....innebär det att jag har tappat min humor?? Om jag nånsin haft nån alltså? Ses nästa år! Gott nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 31 December , 2006 Ja, jävlars - har du tappat din humor, eller jag min? Gott nytt år every-hopa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 31 December , 2006 Jo nog fatta jag skämtet,, men ja vart frestad å vara lite tyken,,, hoppas de e ursäktat...Men de går ju inte å låta bli,, när en misil-seglare klankar på maxi.. själv seglar ja ju Fin-Gal,,, å de ju inte den raskaste båten i skärgården idag... Ha ett Gott Nytt År Peter,,, ( å God Sjösättning) Ha´ t sô pe´ nt Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser