Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
teebees

laddning

Rekommendera Poster

Pratar du om växelströmsgeneratorer till bil eller båtmotorer så lämnar de redan från början likspänning som är reglerad.

 

Namnet växelströmsgenerator kanske är lite förvirrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.

 

vad kostar den billigaste laddningsregulatorn då? och vart? kan man använa laddningsregulatorer för solceller. i så fall skulle detta vara ett alternativ: http://www.bryggan.nu/ovrigt/allapdf/Sida 39.pdf (Naps NC5) båtmotorn är en -84 25 johnson om det har nån betydelse. har hittat för utombordare men då kostar dem 1100kr typ.... man är snål, också. (dumsnål kanske)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt kan du använda en laddningsregulator avsedd för solceller om du hittar någon som klarar generatorns kapacitet. Priset för en sådan överstiger dock säkert med råge en som är avsedd för växelströmsgeneratorer.

 

Varför skall du ha en separat laddningsregulator. Normalt är ju regulatorn inbyggd i generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte mätt om  det är så på min men med en sådan gammal motor som saknar elstart tror inte jag iaf att generatorn är utrustad så... kan ha fel. Någon som har en sådan motor som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsregulator ?

Verkar som om du inte vet vad som finns i din motor och finns det ingen generator, så behöver du ingen regulator.

Skickar med en skiss på hur du bygger en regulator, eller så finns det lösa regulatorer att köpa i dom flesta tillbehörsaffärer Båt och Bil.

 

Om det sitter en generator i din motor, så sitter det också dioder 6 st. eller mer.

post-19228-1394234868,1672_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad ska du ha strömmen till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

joodå...det finns generator vet dock ej om den är utrustad med regulator. den har serienr hj25balcr och ba=AC Lighting . vad betyder det? vet iaf att kablarna går ut från generatorn och slutar sedan. går ej via någon dosa... diodrarna kanske sitter inne i generatorn eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har flera trådar om utombordare och bateriladdning på forumet, några handlar om oron för överladdning 16-18 volt , svaren blir desamma, på din lilla motor håller baterikapasitansen reda på att laddningen ligger inom normala gränser, den laddar någon enstaka amper och klara ett lod och någon lanterna, större strålkastare kan du glömma i konternuelig drift men korta stunder så går det bra. har du laddvakt eller voltmätare på ditt lod så ser du direkt hur mycket du kan belasta.  Ex: har en 80 tals murkla den klarar lodet och 3 lantärnor dvs ger troligen 3-4 amps drar jag på med stora strålkastarn sjunker laddspänningen fort under gränsen stålkastarn har 50W 12 volt dvs drar ca 4 amp så där ligger smärtgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.... verkar som det enda för att lösa detta problem ligger i mina händer att mäta strömmen på motorn. men tack för alla svar.

 

En förvirrad padda har nu blivit något mindre förvirrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av din text ba=AC Lighting tyder jag att motorn ger ut växelström. Likriktaren du visade på tidigare länk går utmärkt att likrikta strömmen med för laddning av ett batteri. Har gjort en liknande koppling på en snöskoter för att få batteri till lyse , gps mm då man står still. Det är med största sannolikhet så att din motor är utrustad med en spänningsregulator så att den inte ger mer än ett batteri tål. Det är snarare så att spänningen kan bli aningen låg för opptimal laddning.

Mitt råd är: Kör motorn, mät utgående spänning med en multimeter. Kolla om det är växel eller likspänning (det syns på instrumentet). Är det växelspännig så koppla in likriktaren och anslut ett batteri. Mätt spänningen på batteriet under gång. Håller spänningen under 14,5 V så kör och var glad. Skulle spänningen stiga över 14,7 volt så måste du sätta in en spänningsreglerare.

\Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta äldre utombordare med elstart har en svänghjulsgenerator som lämnar ca 10 A. Vanligen finns bara en enkel fullvågslikriktare av samma typ som visas i första inlägget. Laddningsregulator saknas oftast. Tomgångsspänningen dvs den spänning som uppnås med fulladdat batteri kan uppgå till drygt 16 V. Detta är ifs skadligt för batteriet, men med de relativt korta drifttider det är fråga om, så håller batteriet ändå många år om det sköts om i övrigt. Av egen erfarenhet ca 10 år, men det kan variera med hur båten används och hur det förvaras och underhållsladdas vintertid. Det skulle förvåna mig mycket om inte den generator som här diskuteras är identisk med den som sitter i motsvarade motor med elstart, men med den skillnaden att motorn med elstart har likriktaren ditsatt redan från fabrik.

 

Om man störs av överspänningen så kan man koppla in en last om några ampere då spänningen överstiger ca 15 V, eller helt enkelt bryta laddningströmmen. Detta innebär ingen risk att generatorn går sönder som är fallet med bilgenerator.

 

Visst går det att få dit en laddningsregulator, men varför krångla med detta? Det finns tusentals båtar med samma konstruktion på generatorn som saknar regulator.

 

Med tanke på benägenheten att överladda batterierna så bör man välja ett batteri med öppna celler till denna generatortyp. Det gäller också att hålla koll på syranivån om motorn körs mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mätt spänningen på batteriet under gång. Håller spänningen under 14,5 V så kör och var glad. Skulle spänningen stiga över 14,7 volt så måste du sätta in en spänningsreglerare.

-----------------------------

använd forumet skriv tex överspänning eller volt i söket denna tråd som nu håller på att skapas har avhandlats några gånger tidigare.

Själv kör jag med över 16 volts laddning vilket inte orar mig det minsta allt är en fråga om hur många amps dessa volt pumpas med iförhållande till batteristorleken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Storleken på batteriet spelar teoretiskt ingen roll. När överspänningen uppkommer, så går det bara några mA genom batteriet, det är liksom detta som är problemet. Vid högre strömmar t.ex. ej helt fulladdat batteri eller om man slår på landtärnorna, så minskar spänningen pga spänningsfallet i generatorspole och ledningarna fram till batteriet. Det är lika skadligt för ett stort batteri som för ett litet att utsättas för överspänning, men detta förhållande uppnås inte lika ofta med ett stort batteri, då det oftare finns plats kvar för laddning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uräkta en *idiot* men..smiley-yell.gif\

 

Överspänning utan bakomliggande omph (strömstyrka) kan väl knappast ha någon egentlig betydelse ?

 

Antag att spänningen stiger, då sjunker ju ampererna när man når generatorns maxeffekt (och vi pratar relativt klen generator här så några egentliga *muskler* finns väl knappast) och spänningsfallet i spolar/kablar etc hjälper ju till att begränsa den tillförda effekten (precis som du säger).

 

Nu, som jag fattat sakernas tillstånd:

Ett (eller flera paralellkopplade) batteri(er) med STOR kapacitet borde väl ha lättare att omvandla den i sammanhanget lilla extra tillförda effekten till värme/gasbildning än ett betydligt mindre, utan att ta skada ?

 

Med en klen strömkälla (generator/laddare med begränsad strömstyrka) är det rätt så svårt att skada ett hyggligt stort batteri, lite överspänning i slutet av laddningsfasen kan vad jag begriper ibland till-och-med vara bra (utjämningsfas, moderat gasbildning).

 

När överspänningen uppkommer, så går det bara några mA genom batteriet, det är liksom detta som är problemet.

 

Det är väl ändå batteriet som bestämmer hur mycket laddning (ström) det vill ta emot beroende på dess laddningstillstånd.

 

Hur mycket det vill/kan acceptera beror bland-annat på skillnaden mellan batteriets polspänning och laddarens polspänning, och en laddare/generator med begränsad totaleffekt kommer självklart att begränsa/sänka spänningen när strömuttaget(laddningen) överskrider dess maxeffekt (Ohms lag).

 

Ett mer-eller-mindre urladdat batteri *äter* i princip all den ström det kan förses med så länge den tillförda effekten kan omvandlas till kemiskt lagrad energi (så långt kemin tillåter).

 

Ett mer-eller-mindre fullladdat batteri (polspänningen har ökat och närmar sig generatorns) kommer att *äta* mindre-och-mindre ström...

 

Det är potentialskillnaden i Volt mellan generator och batteri som driver processen.

Ju mer laddat batteriet blir desto mindre kommer skillnaden i Volt dem emellan att bli och när batteriet anser sig fullladdat kommer eventuellt överbliven potentialskillnad att avsättas såsom värme/gas-bildning.

 

Då potentialskillnaden då är liten, kommer strömstyrkan från generatorn också att bli liten, och den till gasbildning avgivna effekten blir således också liten.

 

Gasbildning inom rimliga effektgränser sett till batterikapaciteten och någon/några timmar betyder endast att du måste tillsätta batterivatten ibland, ingen större skada skedd.

 

/Gunnar

Volt/Amp/Ohm/Watt..svåra grejer 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan tyckas paradoxalt, men går att exemplifiera enligt nedan.

 

Antag generator

EMK = 18 V

Ri= 0,5 Ohm

Vid 10 A är då polspänningen 18 - 10 x 0,5 = 13 V

 

Antag att det lilla batteriet har en tomgångström på 20mA och att det 5 x så stora 100 mA vid samma laddningstillstånd .

 

Beräkna polspänningen

Litet batteri

18V - 0,020 x 0,5 = 17,99 V

 

Stort batteri

18V - 0,100 x 0,5 = 17,95 V

 

Jag gör inte anspråk på att siffrorna skall vara exakta, men det visar principen, nämligen att man efter en tid uppnår samma överspänning med ett stort som med ett litet batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu är det ju så att batteriets inre motstånd stiger med ökad laddning.

Det förstör väl lite av ditt resonemang om jag har fattat vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta får bli mitt siata bidrag till denna debatt

 

========================================================================

 

Överspänning utan bakomliggande omph (strömstyrka) kan väl knappast ha någon egentlig betydelse ?

Det jag tror du egentligen säger är att den inre resistansen är hög. Den är dock vanligen så låg att den nästan saknar betydelse om laddaren får vara ansluten länge. Jag har visat detta i min enkla beräkning.

 

 

Antag att spänningen stiger, då sjunker ju ampererna när man når generatorns maxeffekt (och vi pratar relativt klen generator här så några egentliga *muskler* finns väl knappast) och spänningsfallet i spolar/kablar etc hjälper ju till att begränsa den tillförda effekten (precis som du säger).

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men generatorn lämna sin maxeffekt då strömmen är som störst och inte då den är som lägst.

Man bör tänka att spänningen stiger för att strömmen sjunker. Den ideala spänningskällan (EMK:n) har en konstant spänning. 

 

 

Nu, som jag fattat sakernas tillstånd:

Ett (eller flera paralellkopplade) batteri(er) med STOR kapacitet borde väl ha lättare att omvandla den i sammanhanget lilla extra tillförda effekten till värme/gasbildning än ett betydligt mindre, utan att ta skada ?

I mitt exempel är effektutvecklingen (P = U x I) i det stora batteriet 5 x så stor som i det lilla. Det torde alltså inte göra någon skillnad 

 

 

Med en klen strömkälla (generator/laddare med begränsad strömstyrka) är det rätt så svårt att skada ett hyggligt stort batteri, lite överspänning i slutet av laddningsfasen kan vad jag begriper ibland till-och-med vara bra (utjämningsfas, moderat gasbildning).

En klen oreglerad laddare som får stå på under lång tid bör göra nästan samma skada som en stor. Det beror mest på vilken toppspänning (jämf EMK) laddaren har. 

 

När överspänningen uppkommer, så går det bara några mA genom batteriet, det är liksom detta som är problemet.

 

Det är väl ändå batteriet som bestämmer hur mycket laddning (ström) det vill ta emot beroende på dess laddningstillstånd.

Betänk att batteriet redan är fulladdat. Om batteriet kunde bestämma så skulle det dra ned laddarens EMK till 13,8 V eller koppla bort den. Jag tror faktiskt att det finns batterier med inbyggda laddningsbegränsare och för ett sådant är det sant.

 

Hur mycket det vill/kan acceptera beror bland-annat på skillnaden mellan batteriets polspänning och laddarens polspänning, och en laddare/generator med begränsad totaleffekt kommer självklart att begränsa/sänka spänningen när strömuttaget(laddningen) överskrider dess maxeffekt (Ohms lag).

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. När laddaren är ansluten så är batteriets och laddarens polspänning densamma. Det är laddarens högre EMK som driver strömmen. Jag förstår inte effektresonemanget, men det framstår som om du försöker leda i bevis att all begränsning av spänningen egentligen är onödig. Det håller jag inte med om.

Ett mer-eller-mindre urladdat batteri *äter* i princip all den ström det kan förses med så länge den tillförda effekten kan omvandlas till kemiskt lagrad energi (så långt kemin tillåter).

Det tycker jag är en bra liknelse

 

Ett mer-eller-mindre fullladdat batteri (polspänningen har ökat och närmar sig generatorns) kommer att *äta* mindre-och-mindre ström...

Som ovan polspänningen är densamma och en oreglerad laddare har alltid betydligt högre EMK än som är nyttigt för batteriet.

 

Det är potentialskillnaden i Volt mellan generator och batteri som driver processen.

Vanligen brukar man använda potentialbegreppet för att beskriva spänningskillnader mellan olika noder, t.ex. relativt jord. Det blir nog mindre krångligt om du tänker dig att det är en EMK i laddaren som driver strömmen.

 

Ju mer laddat batteriet blir desto mindre kommer skillnaden i Volt dem emellan att bli och när batteriet anser sig fullladdat kommer eventuellt överbliven potentialskillnad att avsättas såsom värme/gas-bildning.

Jag hänger nog inte riktigt med här. Polspänningen närmar sig laddarens EMK. Någon nämnvärd värmeutveckling blir det inte, effekten är låg.

 

Då potentialskillnaden då är liten, kommer strömstyrkan från generatorn också att bli liten, och den till gasbildning avgivna effekten blir således också liten. 

 

Gasbildning inom rimliga effektgränser sett till batterikapaciteten och någon/några timmar betyder endast att du måste tillsätta batterivatten ibland, ingen större skada skedd.

Effekten är som sagt inte ett problem och jag tror inte heller att tillfällig överladdning av ett batteri med öppna celler är det, så länge an fyller på vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ojojoj! vad mycket det blev med alla inlägg! Det kanske är svårt att förklara detta för någon som har enkla baskunskaper i ellära eller kanske inte det heller. Får jag komma med några förslag?

 

Låna ett mätinstrument och mät i uttaget när du kör motorn. mät hur många volt du har, prova både lik och växelspänning. Om du till exempel har 13.5 volt, prova att skifta plus och minussladdarna på mätinstrumentet om du får en minusindikering eller om analoginstrumentet vill gå bakåt så har du likström i uttaget. Vid växelspänning spelar det ingen roll hur du vänder instrumentet. Har du växelspänning ut behöver du köpa en likriktare som klarar max 10 Ampere. test 2 Mät vad en vanlig batteriladdare lämmnar för spänning (likström) om den utspänningen är ganska lika din utspänning från motorn är det bara att koppla ihop och vara glad. Hälsn Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Mät vad en vanlig batteriladdare lämmnar för spänning (likström) om den utspänningen är ganska lika din utspänning från motorn är det bara att koppla ihop och vara glad    Glöm nu inte att dra ur sladden till batteriladaren när du ska ut och åka,  får väl hoppas du blivit klokare av alla svar.

post-15930-1394234879,405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...