Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
batrookie

Garmin ekolodsmodul till plotter, erfarenheter?

Rekommendera Poster

Har lite trångt om plats för intrument i min båt och skulle vilja hålla nere antalet skärmar till en. Därför funderar jag nu på att skaffa ekolodsmodul (GSD 21) till min Garmin 182C plotter.

Någon som har erfarenheter av detta? Var köper man billigast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen här som har lite erfarenheter av dessa ekolodsmoduler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en till som väntar på ett svar på denna tråd, så kom loss nu ni som kan och vet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har föregångaren GSD20 kopplad till en 2010C med en akterspegelsgivare och tycker det fungerar perfekt,  har även tittat på GSD21 och GSD22 där GSD22 är den digitala varianten. När Garmin släpper sin nya serie av nätverksplottrar i vår så kommer enbart GSD22 att fungera till dem.

Jag tycker dock att din skärm är i minsta laget för att ha delad bildvisning men du kanske inte använder den så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med storleken på skärmen var en bra aspekt, har jag inte ens tänkt på. Men kommer nog inte att använda delad bildvisning så mycket. Mitt egentliga enda intresse med ekolodet är att få djupangivelse och detta utan att behöva borra hål i instrumentpanelen. Annars hade jag ju skaffat en vanlig enkel djupmätare.

Vad är det för skillnad på GSD 20 och 21 då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara vill ha djupagivelse så kanske det finns billigare modeller som pratar NMEA med din plotter, tänk även på att din plotter har några år på nacken utvecklingen går framåt så du kanske vill byta till någon roligare modell som klarar de nya sjökorten och G2 Vision snart.

Detsamma gäller mig som dragits med min 2010 i många år nu, men 3010 kändes inte som något roligt val så jag stod över den och tar en 5012 med radar i vår när de släpps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hängt med alls i det här plotter träsket. Vad innebär de nya sjöklorten och G2 Vision?

Någon som vet om någoon enkel djupgivare som kan passa att kopplas ihop med en Garmin plotter via NMEA?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter den här tråden lite igen :-)

Någon som vet om någoon enkel djupgivare som kan passa att kopplas ihop med en Garmin 182C plotter via NMEA? Behöver ju egentligen inte ekolodsfunktionen, vill bara ha ett djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Samma här, är på jakt efter en plotter som man kan koppla ihop med en genomskrovsgivare för att få djup. Är det någon som har tips på en bra och prisvärd kombination?

mvh

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en äldre Garmin 182 sounder (tror den heter så) Har akterspegelsgivare till den, funkar bra (men det är svårt att hitta kort till den tyvärr). Men att titta på plotter och grafiskt ekolod va inge vidare. Jag körde mest plottern på hela bilden och djupangivelsen i siffror i ena hörnet. Det duger så länge man inte ska fiska eller se hur bottensegmentet ser ut. Men då är det ju bara ända utseendet.

Nu har jag köpt en Navman plotter och använder Garmin som enbart grafiskt ekolod.

Men som svar på din fråga. Det funkar jätte bra att köpa akterspegelsgivare till din.

Senast ändrad av Pirayan | 13 februari 2007 | 17:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du då en vanlig enkel akterspegelsgivare för djup? Alltså inte den här ekolodsmodulen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...