Mare 0 Postad 29 December , 2006 Jag funderar på att byta ut min Ryds 478 GT till en Ockelbo DC 21 och skulle vilja fråga er där ute om motoralternativ. Vad skall jag titta efter? Jag har hört mig för lite och vissa rekommenderar att jag inte går under mototstyrka motsvarande AQ170. Detta för att smidigt gå upp i plan och få en hyfsad marschfart. Vad rekommenderar ni? En annan fråga. Jag har sett en Ockelbo DC 21 med en Johnsson 225hk utombordare. Är det någon som har erfarenhet av utombordare på Ockelbo DC 21:an? Hur påverkar utombordare sjöegenskaperna? Riskerar den att fladdra med fören vid högre fart då tyngdpunkten förskjuts bakåt på spegeln? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 29 December , 2006 Hej, jag hade en Ockelbo DC 21 förut med Penta AQ130 (130hk B20). Den motorn var för svag för båten. Med 5 personer i båten planar den knappt och med 4 pers låg man mellan överhettning och att den tappade plan. (18 knop). Jag bytte till en utbytesmotor efter att den gamla tappade komp men utan större skillnad i prestanda. Fördelen var att den gick på 1 lit/distans. Mitt råd är MINST 160 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mare 0 Postad 29 December , 2006 Tack för ditt svar, Håkan! Det var väl det jag misstänkte. Det är ju inte annat än att man är lite sugen på att leta efter en med V8! Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 30 December , 2006 En V8 runt 200hk skulle nog passa perfekt i den båten. Bortsett från klen motor var Ockelbon en bra båt med bättre köregenskaper än den Sea Ray som jag har nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 1 Januari , 2007 Jag har en Ockelbo DC21 som jag förra året satte in en Mercruiser V6 4.3l MPI på 220hk. Det är en perfekt kombination på båten. Tidigare satt det en AQ170 med ett 280T drev. Värt att notera är att starkare motor än så tillför inget till båten då den inte är så rolig i hastigheter över 35knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mare 0 Postad 1 Januari , 2007 Tack för nyttig information! Ingen som möjligtvis vet hur en utombordare fungerar på Ockelbon (se mer i mitt ursprungliga inlägg)/Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 6 Januari , 2007 min bror kör en ockelbo dc21 och den gör 45,3 knop med nyrenoverad aq 271c /290 dp den funkar kanon över 40 knop om den ej funkar bra över 35 så bör båten ses efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 8 Januari , 2007 Det är rätt allmänt känt att Ockelbo DC21 skrovet överplanar över 35knop. Detta kan i viss mån avhjälpas med montering av Speedrails. Om ni kör med DP drev kan ju detta vara ett annat sätt till att undvika överplaningstendensen. mvh Jesse_DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 Januari , 2007 den överplanar ej i den hastigheten,skrovet är ej byggt så men powertrim behövs till alla båtar över 35 knop,Men däremot så är Draco byggd på det sättet det är bara att titta på botten konstruktionen. Dp drev i säg gör att rumpan lyfter högre alltså överplanar pga lyftkapasiteten är större med dp,formen av måsvinge som den har gör däremot att den kan slå lite hårdare en en med ren v-botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anilson 1 Postad 15 Augusti , 2007 Men krävs det power tilt om man vill undvika överplaningen när man sopar i en V8? - anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 15 Augusti , 2007 Ja det tycker jag.när vi kör i 45knop och trimmar upp den så är det bara 50cm kvar som ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser