Kjove 1 Postad 28 December , 2006 Jag går i tankar om att smäcka samman en Hydrotech eller en benotti som den också kallas. Och jag funderar på att bygga ihop en Viper motor med ett DPX-drev. Är det någon som har byggt båtmotor av en sådan förrut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 29 December , 2006 Kan nog inte hjälpa dig med din ursprungliga fråga men fasen vilket häftigt projekt! Borde ju inte vara helt omöjligt att det byggts en del på pick-up truck V10diesel varianten av Viper motorn. Hydrotech E det de där offshore walkaround halvfabrikaten? Lägg upp bilder när du kommit igång. D e nog många som skulle tycka att det var intressant att följa. Önskar dig lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 29 December , 2006 Håller med........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 30 December , 2006 Låter som en kul ide, ILMOR bygger ju marinversioner av Vipermotorn. Vill minnas att de plockat ut över 700 HP från V 10-an. Lycka till och håll oss gärna underrättade om du sätter igång. Kolla www.ilmor.com för inspiration. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 30 December , 2006 Tack för inpirationen. Ja det är den båten jag menar. Jag har själv varit medverkande i visst utvecklingsarbete i Hydrotech men hoppat av och tagit anställning och får lön varje månad nu. Men har planer att bygga en båt till mig själv nu. Men troligen får det då bli en Benotti då det är svårt att köpa Hydrotech av olika orsaker. Men alltså så finns det en diesel av Vipermotorn om jag förstått det hela rätt. Det verkar spännande. Vilken Pick-upp sitter den i då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 December , 2006 Dodge Ram SRT10 Viper V10 Powered Truck! Dodge trucks have an outstanding reputation, and the wide variety of models offer a good choice for just about anyone. Dodge Hemi power, the stump pulling Cummins turbo diesel, or the mighty 500hp Viper V10 engines all offer potent performance. enl goggle sök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 2 Januari , 2007 Ok. Jag har kollat länken och kommit fram till att dieseln är en cummin och 6cylindrig. Ingen V10a. De får nog bli en Viper, klart karigare med V10a och diesel luktar illa. För övrigt så vill jag med tanke på reportaget i Vi båtägare om Benotti tipsa om att dom har åtgärdat botten från dom fel som reportern beskriver. Och även Hydrotech är detta gjort på av mig personligen innan jag hoppade av. Så det finns inga sådan dåliga formar kvar. Detta var gamla formar som är skrotade. Jag rekommenderar dessa båtar varmt även om jag inte längre är inblandad i dessa. Det går dessutom en med den dåliga båtten på öckerö med 420hk i som gör 59knop. Det är väl inte så illa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 23 Januari , 2007 Hur går det med ditt projekt... ??Jag är mycket nyfiken Har du gjort några framsteg (om man för säga så)? Finns det bilder?Lycka till ialf... MVH// 1000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 24 Januari , 2007 Jag måste göra dig besviken. Som du kanske förstått så har jag tidigare varit inblandad i byggnationen av Hydrotech 310wa men detta samarbete har upphört och jag kan inte idag använda mig av dessa formar, och han som har dessa formar i sin ägo saknar både kunskap och kapasitet att ta fram några båtar. Men jag har däremot varit i kontakt med dom som bygger Benotti som är identisk med Hydrotech 310wa och kommer att få köpa ett halvfabrikat av dom till detta projekt. Dessa plastas av RS Marin i munkedal. Men detta kommer att ta tid då jag har planerat att göra vissa ändringar på båten innan jag börjar att bygga motor. Men visst kommer jag att lägga upp bilder under tiden. Om du är nyfiken så finns det bilder på min gamla hemsida på båten hur den såg ut från början. På den nya modellen kommer dörren in under styrplatsen sitta baktill på passagerarsidan, och däcket kommer att lyftas framför vindrutan för att ge större plats i ruffen som då byggs samman med pulpeten. www.kcmarinkonsult.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 29 Maj , 2007 Jag har nu varit mycket i kontakt med killarna benotti ang,mitt båtprojekt. Båten kommer inte att bli färdig i år som ni kanske förstår då det faktiskt redan är sommar. Men det hela slutar som det ser ut som att det för mig blir ett sammarbete där Hydrotech och Benotti blir samma båt. Benotti har dessutom en egen hemsida med bilder hur båten ser ut in och utvändigt. www.benotti.se Denna båt kommer också att gå att få med min nya pulpet med dörr baktill på passagerarsidan och framflyttad ruta för bättre plats för plotter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 31 Maj , 2007 Hydrotech, benotti, Hightech, kärt barn har många namn, vet man egentligen hur många som tagit fram den här båten? Benny och Otto med Benotti har riktat botten på båten för att få den att sluta överplana samt rätat upp en massa ytor på skrovsidor och däck, så nu är den riktigt snygg och går riktigt bra faktiskt. Att RS Plast gör laminaten borgar för att det verkligen är laminat i bästa trålarklass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 31 Maj , 2007 Var det inte den där Benotti som var så kasst monterad? Det var väl prototypen de besiktigade i Vi båtägare? Har för mig att plastjobbet var det enda som var ordentligt utfört på hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 31 Maj , 2007 Varför inte montera en motor som är avsedd för marint bruk?Blir billigare och bättre, om du nu har jobbat med dessa båtar torde du förstå bättre, vem vill ha en båt i den prisklassen med en hemsnajdad bilmotor i?Inte jag i alla fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 31 Maj , 2007 Ja det kan vara sant. Men om man läser om ilmor marins ressultat med denna motor så är den väl inte helt att förkasta, och man vill väl bara vara lite annorlunda. Å andra sidan var kommer basen till Vp 8,1 ifrån? Men det troliga är väl kanske när båten väl är färdig så kanske det inte finns kraft kvar till sådant, men erkänn att det vore rätt fräckt. Och vad det gäller Reportaget i Vi båtägare så är det nästan för j...t att gå ut med sådant kvalifiserat skitsnack. Denna båt var deras egen ihopslängda prototyp som en kille skulle få köpa billigt. Killen tar dit en dåraktig besiktningsman som bedömer båten utifrån att den vore en fullfjädrad serietillverkad båt. Dessutom maipulerat bilder och uppgivit felaktiga uppgifter. Han borde skämmas som gör våra båt tidningar till skandalblaskor. Men med förenade krafter så skall man nog kunna få till nått bra av denna fina båt. Hightech är ju borta nu och så även min före detta sammarbetspartner. Så frågan är nu om vi skall kalla båten Benotti eller Hydrotech som är det namn som jag har marknadsfört under tiden som jag bl.a. rätade ut botten på den formen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 6 Juni , 2007 För att vara lite tydligare mot Krickus kommentar ang, hemsnajsad motor. Jag har själv åsikter om detta och har många ggr sett folk som lagt stora belopp på motorer som sedan har fått bytas ut för det aldrig har gått att få det att funka helt seriöst. Men jag fick egentligen ide´ n från www.ilmor.com Jag tog då kontakt med dom för ett sammarbete då jag arbetade med bygget av Hydrotech tillsammans med Hilmersson. Dessa motorer skulle kosta då nära 500 000kr vilket jag inte har råd med, men vill ändå ha en. Och vad som egentligen krävs för att få denna motor att fungera marint är som många vet vv,växlare, sjövattenpump och kylda hedders. Sedan återstår mappning och eventuellt moddad cam. Och med många år i branchen så får man en del kunniga vänner som också tycker det kan vara spännande att testa sig fram lite. Men om man en dag skall sälja båten så måste man ju tänka på detta med ce certificering mm. Så jag tror fortfarande att jag känner för att ge detta en chans. Lite tokig måste man väl få vara? Däremot har jag av kollegor blivit avrådd att nyttja just DPX-drev till denna konstulation. Man anser att detta inte kommer att hålla för det höga vridmoment som denna motor har att ge. Vad skulle ni välja? Ilmor använder sig av Speedmaster och detta är jag inte så insatt i. Senast ändrad av Kjove | 06 juni 2007 | 08:59 Senast ändrad av Kjove | 06 juni 2007 | 09:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 2 December , 2007 Har nu kommit fram till att motorn troligen kommer att kombineras med volvos nya DPR-drev som idag enbart säljes tillsammans med D4 ochD6. Detta drev lär hålla för det höga vridmomentet i V10an då det håller för D6 diesel på 370hk. För övrigt så har detta lett till att jag har blivit delaktig i Benotti boats nu, och håller på att rita på 3 nya modeller. www.benotti.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 4 December , 2007 Det trillar ju in en och annan beggad ILMOR 625 på offshoreonly då och då, ca 15.000 dolares har jag sett dem begära. Kanske är intressant för att få en som redan är marinkonv.. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 4 December , 2007 Hej har en fråga angående ilmors v10, går det att få den certifierad eller har den för höga avgasutsläpp för den europeiska marknaden? har hittat en intressant båt med samma motor i usa, men har alltid trott at det var omöjligt att få hit den lagligt?Lycka till med projektet, det behövs flere snabba båtar i norden!http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 5 December , 2007 Jag var ju som sagt i kontakt med ilmor via mail någon gång under år 2006. Jag fick då en prislista på deras motorer då en kompett motor på 550hk med speedmaster drev kostade något under 500 000kr. Något billigare än volvos DPX 600. Man sökte då efter återförsäljare i europa och höll på att arbeta med att ce certifiera sina produkter. Dom bad om uppgifter om mitt dåvarande företag men jag insåg att jag inte skulle ha kapacitet att genomföra en sådan affär. Men den som vet hur man skulle kunna göra för att få den godkänd här är väl Anders på Vindile varvet i göteborg. Eller maila Ilmor och fråga. Dom svarar säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 5 December , 2007 Den sidan har jag inte sett. Det måste jag kolla på. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 8 December , 2007 ännu kanske ett dumt förslag till ditt projekt. Varför inte bygga motorsidan kring en eller två Jaguar V12 motorer!? Dessa har redan idag med framgång använts i offshore båtar, de levererar en sju h massa effekt och är enormt stryktåliga. Dessutom inte att förglömma de väger omk 30% mindre än en V10 Viper motor som just som skrivits tidigare coh som du själv med all säkerhet känner till har sitt ursprung som lastbilsmotor(där vikten har föga betydelse). Bra begagnade Jag V12 HE motorer antingen det är 5,3 liters motor eller 6,0 literes motorn finns att köpa i prisklass från 1500,oo£ till 4000,oo£ (det senare alternativet är en nära ny motor). Söker du en förgasar-motor ligger toppriset troligen på ca 3000,oo£. Dessa motorer har dessutom lite av Volvo B18 status, tycks hålla för evigt om de bara får ett minemum av skötsel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 8 December , 2007 Haha! Jo tanken har allt funnits. Jag kör själv nämligen en Jaguar xj6 4,0 -90 som bruksbil. Och det är rent otroligt vilken slitvarg detta fordon är. Har förresten saker om detta att ventilera med dig men det får vi kanske ta någon annan väg. Du kanske kan kontakta mig via mail antingen via min gamla hemsida eller via Benotti. www.kcmarinkonsult.se www.benotti.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser