Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Draco2500ff

Draco 2500 Fly Fish (Fly Bridge) Twin Cab

Rekommendera Poster

Vilken eller vilket motormontage är det mest ekonomiskt att installera i Draco 2500 FF/TC. Mvh Jonas

post-23315-1394234866,9946_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey

Jeg tror at den mest ekonomiske motorinstallation hvis man tænker båda brænsle og indkøbspris, er et stk Volvo Penta 41 dieselmotor med 200 hk.

En begagnad motor kan købes til en overkommelig pris.

Båden bliver ikke nogen raket, men omkring 30 knob på gps burde den kunne sejle, hvis der ikke er for mange personer i båten

De helt nye dieselmotorer er lidt mere ekonomiske med brænslet och yder flere hk, men er meget dyre.

Når man snakker ekonomi, er det stort set altid kun single motor installation der kan komme på tale.

Mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret å Gott Nytt År! Har nu 2x140A mao 2x125 hp,kul med 2 motorer, bra manövrering, säkerhet, mm, lite problem med ena motorn bränsle ,tjuvluft, eller? går upp i max varv men tappar sen till tomgångsvarv och sen upp igen. Felsökning pågår. Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en VP AQAD 40B( 165Hk) med 280 DP drev i min Draco 2500TC, denna installation fungerar perfekt tycker jag inga problem med orken.

Den toppar ca 26-27 knop vilket räcker bra, försöker ligga på runt 20 knop som marschfart.Ofta är vi runt 9-10 st(hälften barn) och det är inga problem med orken, men sätter du in 200 Hk motor kommer den säkert gå mycket bra.

Lycka till med motorbytet.

Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo

Ser att det är en gammal tråd men den berör just vad jag funderar över.

Har själv en gammal Draco 2500 tc med orginal montage 2 st Volvo B20 med 280 drev som jag är jätte sugen  på att mordernisera.

1 Hur på verkas manöverdugligheten om man byter till en motor, måste man montera Bog propeller att kunna komma intill? Dom är ju något vindkänsliga.

2 Vad föreslår ni för motorval i dag ?

Berätta gärna om era erfarenheter och tipps på var man kan få hjälp..

mvh

Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hey

Uanset hvilket motor-setup man har, er bogpropeller altid en fantastisk hjælp, i havnen. Selv med to motorer, er det ikke spild at have, tyckar jeg. Hvis man kender båten godt, kan man dog klare sig uden, i de fleste situationer, selvom man bare har en motor.

Om du vil bytte til en motor, vil jeg foreslå en VP AQAD 41 med DP drev. De kan efterhånden købes for penge og har tilstrækkelig kraft til 2500'eren. Undgå de første modeller, da de ryger ganske meget under opstart. 

Der er tilsyneladende lidt trubbel med Volvo's D-serie, ellers ville en D4 være et oplagt valg, den har en nemmere størrelse for installation.  

Jeg er i gang med at TOTAL renovere en 2500 Flyfish. Jeg bevarer to motorer, men er lidt i tvivl om jeg skal vælge 4,3L V6 eller marinisere Mercedes OM606 motorer(3,0L 6 cyl række 24 ventiler 136 HK)

http://www.horizonblue.dk/Draco projekt.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Precis som Horizonblue skrev man måste inte ha bogpropeller,Twincaben såldes nya även med singelmontage. Jag har själv en motor i min tc, då jag köpte den så var det 2 hål efter mercruiser drev som plastades igen och ett nytt togs upp för en kad44/290dp. Det var ganska mycket jobb innan motor/drev satt på plats. Är du händig och nogrann så ska det inte vara altför svårt att byta till en motor. Om du väljer någon Penta 6:a typ AD41-KAD300 så åker du på att svetsa om tanken. Ett alternativ skulle kunna vara en V8 diesel då sparar du endel jobb med tanken och motorbädd. Jag lät montera en bogprop efter första säsongen då det blev mycket spring om man är ensam vid manövreringarna.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack För synpungter och tips alla ideer motages tacksamt

mvh torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...