Hannes 0 Postad 27 December , 2006 Jag och en kompis har en 707 och vi upptäckte i somras att vanten slackar på läsidan när dem är spända i botten. Kan man korta vanten eller skaffa längre/kortare vantskruvar så den går att spänna mer? /Hannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 27 December , 2006 Hej -vet inte riktigt vad en 707a är - Men har den en fungerande maststötta? - Är stöttan för kort eller saknas den? Kan inte tänka mig att vanten blivit för långa - något annat måste ha hänt.Om det inte finns en maststötta så kanske inredningen funkar som stötta och denna kanske har kapsejsat? Hur som helst så undersök detta först innan du åtgärdar vanten. Och om du har genomgående mast så är det bara att lägga under någon distans under masten. Trevlig helg :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 December , 2006 Har du gått på grund eller liknande? Vant sträcker sig inte på detta viset. Mer troligt är att avståndet har minskat. Kolla följande noga: Röstjärnsinfästningar/förstärkningar vantens infästning i masten Maststöttan spridare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 27 December , 2006 En långsökt förklaring kanske: På flera segelbåtar blir lävanten betydligt slappare pga rörligheten i skrov och infästningar. Hur slacka är vanten? Hänger och dinglar eller är de bara inte så spända? Hänger de och dinglar är det något fel. Alternativt sitter inte masten rakt. Kan antingen vara att den lutar akterut (troligare om du har bakåtsvepta spridare) eller att den lutar åt ena hållet. Hur står förstaget? Men visst går det att skaffa kortare skruvar och annat för att spänna upp riggen men jag håller på det som tidigare sagt om inte masten sitter snett, dvs kolla att inget är på väg att ge upp. Hoppas inget är knas. Skriv och berätta i när du vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 December , 2006 Att vajrarna sträcker sig och blir för långa är ju alls inte omöjligt... Fast isåfall är nog vanten slut, med trådar som spretar osv. I det läget är det bara att låta riggverksta´ n göra nya som stämmer bättre i längd, ev med extra schakel eldyl för att korta med om det behövs. Men självklart ska allt kollas upp ordentligt innan, fast vänta inte för länge med att beställa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 28 December , 2006 Som svar på din fråga: Ja, det går att korta vanten. Jag fick det gjort på Benns. De kapade den och pressade på ett nytt ändstycke. Kosta någon hundring per vajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 December , 2006 hjertmans artklnr. 6334-5 ändterminal, används mycket av jordenruntseglare. Istället för en pressad terminal kan du nyttja dessa. Då kan du med masten på plats avgöra hur mycket du behöver kapa. Jag rekommenderar dock att du använder en en riktig vajersax,, blir lätt för mycket fransar om man klipper med bultsax. Ha´ t sô pe`nt Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hannes 0 Postad 3 Januari , 2007 Vi hade båten hängandes i en travers i vintras då vi byggde kärra till den. Kan det vara så att kölens tyngd töjt botten neråt och att maststöttan som står på botten då flyttats med vilket gör att masten är lägre och det är anledningen till att vanten slackar? Skickar med en bild också. /Hannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Januari , 2007 I så fall borde båten ha återfått sin form under sommaren - om den låg i vattnet då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS20 0 Postad 27 Januari , 2007 Hur gamla är dina vant? Det klart dom kan töjas en aning efter flera års användande. Är dom mer än 20 år skulle jag rekommendera dig att byta vant (byt ej vantskruv). Nu på hösten brukar riggverkstäderna kunna erbjuda lite rabatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser