Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Ulven

Polera friborden med Autosol

Rekommendera Poster


Jag tänkte polera friborden med Autosol i vår. Har hört att det ska vara effektivt. Någon som har erfarenheter? Funkar det bra eller dåligt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra, man kan blanda i lite vatten om man vill få mindre slipverkan.

 

På gammal gelcoat så kan detta göra underverk. Om du har problem med humusbeläggning (gulaktig hinna) så hjälper det dock inte. Mot det finns det specialmedel som bleker, tex Y10.

 

Efter slutförd rubbing bör man först polera samt sedan ytbehandla med vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar att polera båten med Autosol MEN man ska ta sig en funderare innan.

Är båten gammal = matta fribord så är det ett bra trick med Autosol men är båten något så när ny och har en hyggligt blank grund så skulle jag ta något snällare, för Autosol är trots allt ett ganska kraftigt polermedel som gör att ytan inte blir superblank (prova gärna på en blank billack så ska du se att den är matt efteråt). Har man en gång börjat använda Autosol så får man nog fortsätta med det varje år sedan och med tiden sliter man ned gelcoatskiktet.

Min egen segelbåt är 9 år gammal och på den använder jag aldrig Autosol på, jag tycker det är alldeles för grovt. Jag kör med en finare polish istället och kan på detta sätt få en blankare yta som sedan blir mer smutsavvisande och håller sig ren hela sommaren.

 

En gammal sliten gelcoatyta däremot kan man få hyggligt blank med Autosol och sedan kanske man kan efterbehandla med en finare polish och få en yta som håller bra mot smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att det finns två olika Autosol, dels den vanliga, sen en finare variant. Clas Ohlsson har bägge sorterna till bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har polerat ett par st med autosol och maskin,

efter vaxning har det funkat ok.

Även det gula har försvunnit till viss del.

 

Mjuk polersvamp kraftig maskin, har tagit upp glansen på 10-15år gamla båtar.

 

Så jag är nöjd med autosol.

Men det bör påpekas att det är mest ovansidan som vart extremt skitig/nergången.

friborden har vart i bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat med polering/gelcoatskador och andra reparationer på plastbåtar sedan mitten av 80talet. Och fram tills för c:a 6-7år sedan var autosol det enda som riktigt fungerade. Allt annat var bara skit. Men runt 2000 så kom det ett polermedel från 3M som heter perfektit.111. Detta serveras på flaska med pip i korken. Nästan som ketchupflaska. Detta finns i olika grovlekar. Vit kork motsvarar Autosolen men har fördelen att den inte kletar så som Autosolen gör. Detta polerar bäst i kombination med en riktig lammullsskiva. Om man polerar en mörk gelcoat typ Nimbus blå funkar det bäst med blå kork. Denna är något finare och avverkar inte lika mycket men ger en blankare yta. Den är även bra på lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar Autosol. Båten från 1972 = 34år, glansen talar för varan.

//Stickan

post-14058-1394234867,4849_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Jag håller med tidigare skribenter om att det fungarar väldigt bra. Autosol rekommenderas även på matta billacker och fungerar bra. Enligt min erfarenhet finns det dock ingen maskin som slår handpolering. Dock finns det ett väldigt stort dock! DU MÅSTE tänka på sol och temperatur. Om du autosolpolerar ska det vara varmt och ljust, om kvällsdagg kommer får du inte bort allt och om du då fortsätter med vax kommer resultatet kommande dag att se ut som om du hade smetat in skrovet med bregott. Alltså jobba med Autosol och vax i dagsljus och plusgrader.Hälsningar Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...