Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
kingston

ska snart ta upp båten för första gången

Rekommendera Poster

Motorn är en utombordare. 40 hk 2-taktare och båten en 5m styrpulpet i aluminium. Brukar man göra nåt speciellt när man tar upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Konservera motorn (inuti) med konserveringsolja. Finns konserveringsspray på bensinmackar t ex OKQ8.

CRC konserveringsolja funkar bra:

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=MOTOR PROTECT&business=MARINE

Konserveringen görs enklast med spolmuff (och trädgårdsslang med bra tryck på vattnet) på vattenintagen ovanför växelhuset och så varmkör man motorn några minuter på tomgång och tar sen bort bensinslangen och sprutar in konserveringsolja i förgasarnas insug. Lite i början och sen tills den storknar och motorn dör.

Töm sen förgasarna på bensin för att undvika att det bildas hartsliknande ämne i förgasarna av gammal bensin som står över vintern och täpper till förgasarna.

Byt oljan i växelhuset (skall vara växelhusolja för utombordare), finns ofta på bensinmack t ex OKQ8. Anledningen till att man byter på hösten är att man då kan se om det kommit in vatten i växelhuset och dels ger ny olja ingen risk för korrossion p g av gammal sliten olja med ev smuts i. 

Ta lös propellern och fetta in propelleraxeln med vattenfast fett. Använd en kort plankbit att hålla emot när du skruvar lös propellerbulten. Skruva tillbaka och ny saxsprint.

Spruta in fett i alla fettnipplar på utombordaren. Smörj alla rörliga delar för gas/växelreglaget vid motorn.

Spraya över motorn med en hinna CRC Marine 6-66 för att förhindra rostangrepp:

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=6-66&business=MARINE

Skall du förvara motorn utomhus så se till att motorn hänger helt vertikalt så inget vatten kan bli stående och frysa till/frostspränga (speciellt växelhuset).

Ta ur ev batteri och fyll på destillerat vatten om det behövs samt underhållsladda hemma (bra laddare är CTEKs laddare, finns på många bensinmackar).

Till våren, rengör el byt bensinfiltret och byt till nya tändstift.

Använd färsk bensin till våren.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid närmare eftertanke och med insikten att jag har tummen mitt i handen så är det nog bättre om ett proffs gör det där motorservicen. Vad brukar sånt kosta på en Yamaha 2-takt 40 hk årsmod -99?
Är det märkesverkstad som gäller eller?

Och guldtjärna om nån har tips på bra servicefirma nånstans på sträckan Dalarö - Sköndal!?

Tacksam för tips! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt grejor och service hos Yamahacenter i Nynäs. Här.  Finns även i Haninge,ses lätt från Nynäsvägen i höjd med Haninge centrum.

Dom har väl fungerat bra, kan inte garantera att det är billigaste stället, men dom vet vad dom gör. Åtminstone Ove i Nynäs.

Å andra sidan finns det knappast några billiga ställen runt Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte rekommendera Yamahacenter, de har inte koll pa vad de gör iaf inte i Haninge och Kalhäll där de är riktiga klåpare och tar enormt lång tid på sig vid service. Sammanfattningsvis kan man säga att de är dyra och dryga och inte minst sega!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte sitter din tumme fel. Titta efter så får du se!

Följ bara Bosses utmärkta råd.21.gif\

Det är inte så svårt som det kanske låter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om Yamahacenter i Kallhäll. Rekommenderas inte.

Fick en ny motor påmonterad i Kallhäll för två år sen. Suck: Båten var inte klar i vattnet när det var överenskommet, allt jobb var inte gjort (glömt slang till tryckloggen), inget intresse av att sätta på annan prop än den medlevererade. Och någon glödrot hade lånat en säkring till gasvajern! Gasen slutade fungera 200 m från land vid första provturen!

(Men det var väldigt intressant att fort sälja en ny motor.)

Yamahacenter Nynäs har däremot fungerat bra, Båten med ny motor har båda gångerna legat i vattnet i lovat tid, provkörd och bytt till rätt propeller som varvar ut rätt.

Men billigt är det inte. Jag skulle nog göra årservice själv. Man blir lite frusen och smetig på händerna, men det är inte svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Visserligen säljer och servar Yamahacenters utombordare och båtar men jag tror nog de är bättre på motorcyklar och sånt.

Har haft några bottennapp med Yamahacenter på min ort, men de har även gjort några bra service på min utombordare och fixat några saker på garantin så nog kan de om de vill. Men jobb på själva båten som de skulle göra på min båt när den var alldeles ny... hm inte direkt imponerad av deras jobb om jag säger så (blev till att göra om en del saker själv sen, och leveranstid höll de heller aldrig). Men jag vill inte dra alla över en kam. Finns säkerligen bra Yamahcenters och bra personal. Bra produkter har de dock i sitt sortiment.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...