Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
adiboy

HJÄLP :-( Evinrudemotor. Motor rusar samt mjölkaktig olja

Rekommendera Poster


Hejsan jag har en Evinrude 70hk som tidigt 80-tal.

I höst när jag använda motorn så hade jag problem att motor bara rusa upp i varv när jag gasa på ordentligt. Det hände inte alla gånger men ganska ofta.

Sedan märkte jag att det var problem att backa båten också. Den nästan slira totalt så jag knappt kom någon vart. Det låter inget som helst missljud vad jag kan höra från motorn.

 

Efter jag tog upp båten/motor och tömde ut oljan så var den helt mjölkaktig. Måste ju vara vatten som kommit in förstår jag.
Vad tycker ni jag ska göra nu? Ska jag prova att köpa nya packningar och fylla i med ny olja och prova och se om det hjälper ?


Eller är det hela växelhuset som måste bytas tro ? Vet att det är dyr sak om man nu får tag i en sån lika dan till denna motor
Tack på förhand och God Jul och gott nytt år.

MVH Robert 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har ändrat riggvinkel, fått skada på proppellern (så att det blir kavitation) el, liknande så låter det som att vulkningen i proppellern är slut, prova med en annan propp och se om det hjälper...

 

Byt växelhusolja (ska tryckas in nerifrån och upp) och håll koll på den, blir den mjölkig igen så är förmodligen packboxen kass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Ska prova med ny olja bara och köra några gånger och kolla oljan igen.  Ska tilläggas att proppellern är nästan ny. Ser ut som den är det allfall. När jag skuva bort den så tog jag bort saxpinnen och när jag skulle skruva bort muttern satt den lös så jag kunde skruva av den för hand. Men det kanske inte har med saken att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulkningen kan släppa i en helt ny proppeller, tex om man kör in i en sopsäck, tamp el, liknande...

Hade samma problem som du på en båt för länge sen, men då var det kavitation, lyckades fan inte bli av med det hur jag än gjorde. Ville Slira när man drog på, sen höll den på ett tag och fick fäste eft, ca, 30-60 sek, Har haft tre andra exakt likadana motorer utan problem så det måste varit skrovet som på ngt, vis orsakade det. Har du tur så är det bara proppen det är fel på. Har det kommit med tiden så borde det inte vara kavitation, vore det växelhuset borde det ju höras, jag tror på proppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den slirar i propellern, märker man inte det om man snurrar på den när den sitter på axeln? borde väl vara lätt att se, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska den ju vara helt kass, inte klara att föra fram båten överhuvudtaget. Som trådskaparen skrev var det vid kraftigt gaspådrag och då krävs det ju stora krafter innan den släpper. ska man märka det på land får man nog dra utav he****e...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Precis den släpper ju vid krafigt gaspådrag och när jag backar.

Har inte haft denna motor på den båten jag har så långt tid.

Men Den mjölkiga oljan måste ju ha något med det att göra också eller ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Du har troligen fått in vatten i oljan men det behöver ju inte ha blivit någon större skada av det (med lite tur). Någon packning som läcker...


Jag skulle nog gå på 7anne:s tips och granska propellern lite noggrannare.
 
Kan det kanske vara så att du får luft ner runt propellern(kavitation?), så att denna snurrar typ i luften när du drar på? att det inte ger tillräckligt motstånd i vattnet. Har motorn någongång gått bra på båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början var det inga problem som helst då gick motorn hur bra.

Båten är en Crescent 550 som maxmotor är 50 Hk så denna 70 är väll lite stor men den går grymt bra på denna båt. Sista gången jag var ute med båten innan jag tog upp den så fungerade motorn utan problem.

 

Problemen började efter ca en månad jag köpt den . Motorn är köpt begagnad med ett synes ny proppeller som jag tagit hem nu. Har kollat så att det är helt rätt proppeler också. Men kanske ska ta den till en proppellerverkstad jag vet om så får dom ta en koll lite närmare på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...