knackhatten 0 Postad 24 December , 2006 hej!jag har tänkt att gå igenom min gammla yamaha 9.5! 70-80talet någonting.vad bör jag kolla på sån här gammal motor(texförgasare.tändning.kanringar.osv)några tips om hur man gör. mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 25 December , 2006 Hej! Har du nått bekymmer med motorn eftersom du vill gå igenom den? Om du inte har nått bekymmer skulle ja tipsa dig att bara byta tändstift och växelhusolja samt eventuell bränslefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 25 December , 2006 Hej! tackar för tipset. Nej något fel med motorn kan man inte säga direkt för utom att den inte vill gå på tomgång någon längrestund.tex när man trolling fiskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ralle-O 0 Postad 25 December , 2006 2-taktare har en tendens att vilja sota igen när de går på låga varv. prova att lägga ur växel ocg gasa lite ett par gånger i timman. Eller gasa på lite med jämna mellanrum under tiden du trollar, detta kan också få fisken mer huggvillig! Som spigg sade här ovan, en fungerande motor ska man inte greja för mycket med. Lycka till Ralle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 25 December , 2006 hej!Ralle Tackar även för ditt tipps har även provat med det.även att höja tomgången.men det har icke hjälpt.ursäkta en dum fråga har motorn brytarspetsar tro?törs fasicken skruva isär och kolla! /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 25 December , 2006 Om du har en 9,5Hk (inte 9,9Hk) så är det den från 1975-78 och har vanligt tändsystem med brytarspetsar och svänghjulsmagnet. 1979 kom en 9,9Hk med vanligt brytarsystem. Det du kan göra är att kolla brytarna och ev. byta dessa, byta stift och göra ren förgasaren. Byt också olja i växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 26 December , 2006 Hej! Jag ska plocka av svänghjulet och kolla på spetsarna vet du vad det brukar vara för avstånd mellan brytarkontakterna mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 26 December , 2006 Avståndet brukar var ca 0,45-0,50 mm. Kan skilja lite från ett märke till ett annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ttr03001 0 Postad 29 December , 2006 Gör inte det på det sättet du beskriver. Jaag håller helt med tidigare inlägg. Detta är ingen crosshoj med stort effektuttag och stort slitage. Om du plockar isär din motor kommer du att ha en massa delar som just har slitits in mot varandra och du rubbar bara den balans som motorn själv har åstadkommit. Din motor har ett väldigt litet effektuttag i förhållande till cylindervolym och håller förmodligen till din pension. De delar som kan trilskas är de underhållande systemen såsom bränsletillförsel, tändning och lufttillförsel. Om dessa hålls i bra skick kommer din motor att ge dig många glada timmar. Hälsn. Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 30 December , 2006 ps. hur var det nu igen med tändningspunkten på två-taktare om man byter brytarspetsarna och ställer in dom på 0,45 ändraständningen då.I sådana fall måste väl 1-ans kolvläge vara i topp. /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 31 December , 2006 Tändläget ändras inte så vida att inte du ändrar (om det är möligt på din motor) det på tändförställningen på tändplattan. Normalt så skall tändningen komma (spetsarna öppna)ca 0-3 grader FÖD vid minsta gaspådrag och ca 28-30 grader vid fullt gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser