Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
knackhatten

genom gång av utombordare

Rekommendera Poster

 hej!jag har tänkt att gå igenom min gammla yamaha 9.5! 70-80talet någonting.vad bör jag kolla på sån här gammal motor(texförgasare.tändning.kanringar.osv)några tips om hur man gör.

 

mvh magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du nått bekymmer med motorn eftersom du vill gå igenom den? Om du inte har nått bekymmer skulle ja tipsa dig att bara byta tändstift och växelhusolja samt eventuell bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Hej!

 

  tackar för tipset. Nej något fel med motorn kan man inte säga direkt

  för utom att den inte vill gå på tomgång någon längrestund.tex när man trolling fiskar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-taktare har en tendens att vilja sota igen när de går på låga varv. prova att lägga ur växel ocg gasa lite ett par gånger i timman. Eller gasa på lite med jämna mellanrum under tiden du trollar, detta kan också få fisken mer huggvillig! Som spigg sade här ovan, en fungerande motor ska man inte greja för mycket med.

 

Lycka till

Ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 hej!Ralle

  Tackar även för ditt tipps har även provat med det.även att höja tomgången.men det har icke hjälpt.ursäkta en dum fråga har motorn

brytarspetsar tro?törs fasicken skruva isär och kolla!

 

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en 9,5Hk (inte 9,9Hk) så är det den från 1975-78 och har vanligt tändsystem med brytarspetsar och svänghjulsmagnet. 1979 kom en 9,9Hk med vanligt brytarsystem.

Det du kan göra är att kolla brytarna och ev. byta dessa, byta stift och göra ren förgasaren. Byt också olja i växelhuset.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hej!

 Jag ska plocka av svänghjulet och kolla på spetsarna

 vet du vad det brukar vara för avstånd mellan brytarkontakterna

 

 

 mvh magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avståndet brukar var ca 0,45-0,50 mm. Kan skilja lite från ett märke till ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Gör inte det på det sättet du beskriver. Jaag håller helt med tidigare inlägg. Detta är ingen crosshoj med stort effektuttag och stort slitage. Om du plockar isär din motor kommer du att ha en massa delar som just har slitits in mot varandra och du rubbar bara den balans som motorn själv har åstadkommit. Din motor har ett väldigt litet effektuttag i förhållande till cylindervolym och håller förmodligen till din pension. De delar som kan trilskas är de underhållande systemen såsom bränsletillförsel, tändning och lufttillförsel. Om dessa hålls i bra skick kommer din motor att ge dig många glada timmar. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ps. hur var det nu igen med tändningspunkten på två-taktare om man byter

brytarspetsarna och ställer in dom på 0,45 ändraständningen då.I sådana fall måste väl 1-ans kolvläge vara i topp.

 

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändläget ändras inte så vida att inte du ändrar (om det är möligt på din motor) det på tändförställningen på tändplattan. Normalt så skall tändningen komma (spetsarna öppna)ca 0-3 grader FÖD vid minsta gaspådrag och ca 28-30 grader vid fullt gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...