Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Seawing

Garmin 172

Rekommendera Poster

Jag vet att det hela tiden kommer nyheter när det gäller plotter, men det är väl som med mobiltelefoner - hur mycket skall man ha i den? eller skall det gå att ringa med den?

Hur som helst - jag är lite förtjust i 172:an och undrar om man kan få lite tips av er som har/har haft en sådan.

Hur är den som navigator?

Hur stort minneskort bör man ha?

Kan man uppgradera den till datorn hemma över nätet och sedan överföra detta till plottern?

Jag har separat ekolod och vill inte ha för många funktioner, utan skall bara använda den som ett hjälpmedel till sjökortet.

post-21054-1394234865,5623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visserligen är Garmin 172 väldigt bra GPS navigator (bl a har Båtnytt använt den som referensnavigator vid tester i flera år) men den är nog lite på utgående. Kolla på www.garmin.com och nyheterna som kommer 2007.

En nackdel med 172 är att den inte är kompatibel med den nya generationen g2 elektroniska sjökort.

Om man bortser från ekonomin skulle jag nog kolla in på de nya Garmin modellerna till våren innan beslut.

Tar man priset i beräkning är en 172 svårslagen, billig och fortfarande mycket bra om än att den sjunger på sista versen. Billigaste jag sett, ny med svensk handbok, är denna:

http://www.marintema.se/page.asp?id=148 

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...