Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Westfjord26

Teakdurkar

Rekommendera Poster

Erlandsson Trade säljer ett nåtat ribbdäck i teak. se bild här:

Det kostar 9990kr ink moms för en skiva på 2440x1220, d.v.s nästan 3 kvm...

(7 mm massiva teakribb)
Det blir 3330kr/kvm
(att jämföra med s.k fuskteak för 6000kr/kvm....)

post-21324-1394234865,1465_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han du inte lägga teakribb 6 mm på 6 mm plywood i epoxy, epoxybehandla kanterna på plywooden, måla undersidan och kanterna och sedan nåta teaken? Så hade nog jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teakribb 42 kr/lpm på Seasea tex:
http://213.142.25.234/webshop_seasea/product_info.asp?artikelNr=1562
Men vad blir totalkostnaden med arbete, inklusive plywood, nåtmassa, pistol och epoxi etc?
(Att jämföra med färdig matta med redan nåtad Teakribb?) 
Kan vara värt att fundera över vad man har för behov först, samt estimera hur mycket man har råd att lägga på budgeten för detta...
(I mångas fall tror jag att det slutar med en vanlig teakplywood tyvärr....)
smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ribborna är 36 mm breda - och dessutom 12 mm tjocka = högre kvalitet? 

Om du lägger en nåtsträng som är 4 mm bygger varje ribba 40 mm

Det går 1000/40 = 25 ribbor per meter i bredd.

1 m² teak kostar då 25x42 kr = 1 050 kr.

Diffen till färdigköpt är drygt 2000 kr / m², så det blir lite över till epoxy, plywood, nåtmassa, färg mm - kanske lite till annat också?

Men alla gör som de själva vill...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meningen är att det skall bli fribärande, med ett cc på ca80cm, idag är det nån form av plywoodskiva som har en 6mm nåtad plyfa limmad ovanpå.

Upplever att detta blir lite känsligt och skulle vilja göra det i lösvirke av teak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter,

Vad tror du det skall vara för tjocklek på den underliggande plyfan? skall den limmas på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för 6000kr/m2 så får du flexiteek inlagt och klart, så det är väl inte att jämför med denna skiva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör med de 12 mm-ribben så räcker det säkert med 6 mm. 18 mm trä är kanonstarkt! Lägg ribben på rätt ledd i båten så att de hjälper till och bär, dvs tvärs balkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter,

Verkar väldigt bra och prisvärt, kan förmodligen använda mig av dom underskivorna som dagens teakplywood ligger på.

Skall ta mig en tur ut till seasea nån dag i mellandagarna.

Förslag på lack?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju lackat teak tidigare med Le Tonkinois enkomponentslack med bra resultat på grabbräckerna i teak, så den är helt OK. Det finns f ö matteringsmedel (gelomat) till den också. Då den är lösningsmedelsfri kan man stå inomhus och jobba utan mas, men en varning - den är dammkänslig!

En till fördel med den lacken är att man snabbt bygger lager. Du kan börja med tre lager outspätt med 24 timmar emellan utan mellanslipning, vänta 48 timmar, slipa ganska ordentligt med 240 eller 320 våtslippapper, kör samma sväng med tre lager till och slipning, avsluta sedan med två lager mattad fernissa.

Alternativ är att köra med en ädelträolja. Oljad teak är både snyggt och halkfritt på en durk. Jag slipade och oljade mitt däck efter omnåtning för några år sedan. Jag körde med kinesisk träolja som tränger in bra, torkar fint utan att klibba och som inte svärtar teaken. Höll sig fint hela säsongen, men jag gillar gråa teakdäck så jag har slutat olja det.

OBS! Kolla också att den olja eller fernissa du väljer funkar bra med den nåtmassa du väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det lackas till durken skulle jag välja 2-komponentlack.

Första lagren spädde jag så det suger fast i träet ordentligt.

Efter 2 säsonger så hade jag fortfarande inte ett enda släpp.

Iofs så använde jag teakplyfa, men resultatet blev över förväntan.

post-3024-1394234865,2094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåkomp funkar fint på plywood, men jag skulle akta mig att köra med det på massivt trä som rör sig mer, det finns risk för sprickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen så ska man kanske inte använda lack alls utan olja istället.

Owatrol är kanon annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur sk ani ha det nu då....håller ju på för fullt här ...får ju göra om varje gång jag tittat på tråden nu...äh...lägger en heltäckningsmatta istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, kommer att visa med bilder till våren hur det blev och vilket alternativ jag använde, dock blir det ej heltäckningsmatta....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Her nu köpt 2 skivor nåtad teakplywood, så inriktning massiv teak har jag lämnat och kommer som jag tidigare har sagt att fortsätta rappoteringen här, helgen kommer att ägnas åt måttsågning och lackning av dom första 2 lagrena av ca:8-10 som kommer på....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...