matsberg 0 Postad 20 December , 2006 Hej. Jag köpte en SunBuster i höstas med en 40 Hk Evinrude (lite för stor motor). När jag kör ur hamn, alltså sakta så står fören upp för mycket och gången är slingrande. Jag har fått tips om att justera vinkeln mot akterspegeln genom att vinkla ut motorn mera från aktern, flytta ut spärrpinnen något steg. Jag tycker att det skulle göra tvärtom eller har jag fel? Kan ett trimplan på kavationsplattan hjälpa? Eller andra tips? Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 December , 2006 Trimplan fungerar kanon! På en båt som vi hade byggde vi ett system som styrdes med joystick. Mycket smidigt, bara att rikta spaken åt det håll som behövdes. Funderar skarpt på att sätta trimplan på Bellan. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Trimplan har inte så stor funktion vid låga farter. som jag förstod så har du problemet när du kör i ca 3-5 knop. vid dessa farter gör trimplan ingen stor nytta. Om du tar en säck sand eller något annat liknade (ca 30kg) och lägger långts fram i båten så kompenserar du din egen och motorns vikt ganska bra. Det finns motorer med sk power trim and tilt då kan du ändra riggvinkeln vartefter du ökar farten under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 December , 2006 Det du menar är trimfenor som du monterar på kaviationsplattan, dom hjälper dig i låga farter plus att du snabbare kommare upp i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 20 December , 2006 Vinklar du ut motorn mera kommer fören att resa sig ännu mer vid gaspådrag. In med motorn så mycket som går vid gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Problemet kvarstår om vederbörande inte kan ändra sin riggvinkel till mera negativ, då gör trimfenorna snarare motsatt effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 20 December , 2006 Man skall visst vara försiktig med detta, anledningen är att motorns infästning eller i vissa fall båten i sig inte är byggd för dessa höga påfrestningar som en stor kaviationsplatta ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 December , 2006 Vad står det på den blå skylten då? Hade för mig att den var godkänd för 40 hk men kan ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Tror nog att båten håller. problemet kommer vid ett eventuellt försäkrings ärende. Då kammar nog ägaren 0 i ersättning om det kommer fram att motorstyrkan har varit högre än vad som rekomendationen enl sjöfartsverket säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 December , 2006 Sålänge som försäkringsbolaget kodkänt premien med en t.ex. Större motor så får man ersättning, men premierna brukar bli höga med för stor motor. Vissa bolag försäkrar inte båtar med för stor motor, medan andra gör det utan problem. Men man får ju ange hur fort båten går när man försäkrar den. Ljuger man om det kan man få stå där med byxorna nere om det händer något. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Rättning i ledet!! denna tråd handlar inte om försäkringsfrågor detta var enbart en parentes i mitt inlägg tidigare. huvudfrågan var trimplan eller trimplatta på kavitationsplattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 December , 2006 Vad skriver du om här då? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Jag förklarde det i mitt inlägg jag gjorde en parentes. om du läser hela tråden innan du svarar slipper vi dessa onödiga inlägg rättning i ledet till vad trådskaparen frågade efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 December , 2006 Nu får du väl ge dig! Vad är du för en pajsare igentligen? Jag rättade dig ang. försäkringsfrågan för att det du skrev inte var rätt. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Som jag sa innan denna tråd handlar inte om försäkringsfrågor, har du frågor ang detta så starta en ny tråd i ämnet så diskuterar vi det där. Denna tråd handlar om trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 20 December , 2006 Jag syftar inte på motorstorleken ! den skall man naturligtvis anpassa efter vad båten är godkänd för, jag pratar om att påverka kraften uppåt genom att sätta ditt denna platta på motorn, man får en riktad kraft uppåt som påverkar både båt och motorinfästningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 20 December , 2006 Mina erfarenheter om trimplan! Trimplan Först vill jag tack alla för en ovärderlig HJÄLP som jag har fått angående trimplan. Nu vill jag dela med mig av mina erfarenheter och lösning av trimplan. Det började medan en Örnvik 535 ht med en 50 hk på. Den var bra men lite slö för vatten skidor. Jag köpte en mercury 90 hk. Den var lite tung och och kanske lite för effekt stark men det gick ändå, nästan. Fören reste sig vid gång och så var den lite bak tung. Jag lastade cirka 80 kilo grus i fören och då la den sig fint i vattnet. Fören reste sig inte lika lätt, motor var ju urstark och så att komma upp i planing inga problem.. Båten såldes och jag var på jakt efter något nyare. Köpte en Flipper 535ht och satte på en 90 hk nyare Johnson. Mycket trevlig båt tänkte jag. Nyare, fräschare, bättre båtkonstruktion än den förra. Så jag blev lite besviken när fören gick som en jojo efter sjösättning oavsett hur jag trimmade in motorn. Så efter mycket konsulterande och efter mycket sökande på just denna sida kom det fram att det var trimplan man skulle ha.( Jag ville inte lägga grus i den nya båten)Det blev ett par Bennett 12 X 9.Inköpte på SEA SEA (björlanda kile) för cirka 4400 kr.Monteringen tog cirka en dag. Sjösatte vid Kungälv fästning. När jag drog iväg var det lite nervöst.Kommer båten att bete sig som den ska? Var bortkastat tid och en del pengar? Jag drar upp båten till en 20-25 knop och fören gungar mindre men den gungar. Jag trimmar ned trimplanen och det upphör samtidigt känns båten mycket stabilt i vattnet. Jag trimmar upp båtmotorn och och det känns väldigt bra inombords. På vägen ut till björlandakile testar jag även möjligheten att flytta omkring i båten och rätta upp den med trimplanen. Även detta känns mycket tillfredställande. Det var jojo-andet med fören jag vill ha stopp på,så att rätta upp båten i sidleds kändes som en bonus. Det blåser bra hela vägen uppför nordreälv och när vi når öppet vatten är det vita gäss sålångt ögat når. Trimplanen får sig många hårda slag i det tuffa vädret och vid kajen ser jag att båda planen hänger kvar och fungerar fint. Jag kan rekommendera trimplan nu. Visst är det ett nödvändigt ont men när man ser resultaten blir man inte besviken. Från en ganska otrevlig båt som inte var så värst kul att köra eller åka med så nu ser jag fram imot nästa tur med stor förtjusning. Ett jätte tack till alla bra inlägg här. Jag återkommer med mer information om det finns mer att berätta om denna historia. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Tack för mycket rolig och bra läsning. Jakko. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 December , 2006 citerar ursprungs tråden eftersom den verkar spåra ur Jag tycker att det skulle göra tvärtom eller har jag fel? Du har rätt in med motorn för liten aktervinken påverkar bara negativt vid högre farter vid låga farter är det bara fördelar, svetsade om min akter för kunna minska aktervinklen ytterligare 3-4 steg när överdimensionerad motor sattes på badankan. Absolut största fördelen är att rejäl invinkling också håller båten kvar i plan ner till lägre hastighet dvs efter gas avsläpp så hjälper motors negativa vinkel till att hålla båten upplyft i vattnet och du kan åka sakta med den fortfarande i plan och slipper fören i luften och en akter som gräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 20 December , 2006 Tar man med trådskaparens två övriga frågor som du glömde: Kan ett trimplan på kavationsplattan hjälpa? Eller andra tips? Så har väl inte denna tråden spårat ur mer än någon annan seriös tråd! Jag har blivit beskylld för att endast leta fel här på MG, men frågan är väl vem det är som sitter och letar fel hos andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 December , 2006 Har ingen egen erfarenhet av ett trimplan på kavationsplattan är själv tveksam till att detta skulle ha hjälp till mer än bara förstärkt vinklingsegenskaperna som redan fanns med motorn i de olika vinklarna. Orkade inte läsa igenom alla långa svaren men trodde något av dem syftade på vanliga trimplan. citerade därför och för att inte av misstag feltolkas som man svarat bara på tidigare inlägg. Visste inte att du beskyllts för att vara forumpolis men är det så, så håller jag med, det kan nog behövas folk som orkar lägga tid på att hålla forumet rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Lägg inte ner för mycket tid bara för då man man bli IP religerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 December , 2006 Det var ju inte en minut försent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Base 0 Postad 20 December , 2006 Hej! Hade samma problem med min crecent 53 dc, monterade trimplan på riggen!! Det blev kanon bra! Hade även problem att båten slingrade sig när jag drog av gasen, det försvann också! Har även monterat det på min lilla öppna båt som är ganska smal och lång, även där blev det kanon bra! Snabb upp i plan, fören står inte rakt upp... En del säger att tex det blir för stora påfrestningar i riggen och att det går sönder,mm,mm Det är starkt överdrivet!!!! Köp dom och montera dit dom, billigt och enkelt , samt bra resultat!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 20 December , 2006 Visste inte att du beskyllts för att vara forumpolis men är det så, så håller jag med, det kan nog behövas folk som orkar lägga tid på att hålla forumet rent. Jag vet inte hur noga du läser andras inlägg, men detta har ju ingenting med det jag skrev att göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Det kallar jag ett bra inlägg!! tom bättre än mina egna. klara raka besked. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dretlef 0 Postad 22 December , 2006 Tja Varför detta tjafs om urspårade trådar? folk diskuterar o associerar till närliggande ämnen! Tack för ett kanon bra forum! Mvh /Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 December , 2006 Hej Alla glada debattörer! JAG har personligen erfarenhet av trimfenor från Claes Olsson för 350 kr !!! Yepp, det var en chansning men 350 spänn tyckte jag det kunde vara värt! SUPERBRA Som ni ser på bilden har jag en ganska kort, men bred båt HR355S, men en 90kg HONDA 40hk 4tkt. Problemet var givetvis en mycket markant planingströskel. Väl i plan gick båten gudomligt, men mellan 5-10 knop var den totalt värdelös ;( Med trimfenorna monterade (typ 1 timme med provtur/inställning) fick jag en helt ny båt! Istället får att tvärställa dig med fören rakt upp i luften, så LYFTER nu hela båten sig själv ur vattnet, vilket innebär att INGEN hastighet är FEL hastighet! Snacket om EXTREMA lyftkrafter är nonsens, det trimfenorna gör att förhindra att båten felbalanserar när den ska gå ur lågfart till högfart, dvs trimfenorna balanserar endast båten, dom pressar inte båten med extrem kraft! Dom som inte tror på mig kan ju ta och hållfasthetstesta trimfenorna ... dom är gjorda i plast och fästs på kavitationsplattan med 2 st MINIMALA bultar ... jo jo extrema krafter på den konstruktionen . Håller inte akterspegeln för dom extra typ 10kg i minskad vikt, då lär motorn ha rammlat av redan vid kajen och återfås i något vattenskadat skick, givetvis mot beskrivning MEN! Tyvärr hjälper dom inte att balansera båten i SIDLED när vissa passagerare (= kära hustru envisas med att dessa vill sitta på vissa favoritplatser , eller vid stark sidvind! Så just nu är jag inne att testa dom självjusterande trimplanen SmartTabs Har läst en del positivt om dem här på MG ... några fler som provat dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 23 December , 2006 Jag skulle också vilja höra erfarenheter av smarttabs, är det ngn som testat roccaspeedrails? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser