Ockelbo74 0 Postad 19 December , 2006 Hej på er Jag ska byta ut min gamla b20 som jag aldrig fick att gå. Har köpt mig en fräsch (tror jag) b20, som har varit i militären den är penta konverterad men ej marint. Min gamla motor var sötvattenkyld men det slutna syste´ met drevs av orginal vattenpumpen funderar på och göra lika dant med den nya motorn. Är det någon som har en sådan lösning i sin båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 Borde vara en bra ide att göra på samma sätt som det var innan, då slipper du att dra om masa kablar och slangar. Men jag är ingen motorexpert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 20 December , 2006 Hej. Vet du vilket fabrikat det är på sötvattenskylningen? Jag har ett Martec system på min B20 och då är det två vattenpumpar en för sjövatten o en för slutna systemet. Monteringsanvisningen för detta visar exakt hur systemet skall kopplas.Är systemet hembyggt får du tänka dig hur vattnet skall cirkulera.Så här skall det vara med en enkel förklaring. Sjövatten tas in via en pump och går sedan till den del av värmeväxlaren där sjövattnet passerar och kyler vattnet i slutna systemet, därefter ut i avgaserna.Slutna systemet skall också drivas av en pump,och vattnet går sedan runt i motor - oljekylare - värmeväxlare.Dessutom skall finnas expansionskärl med en viss nivå på vattnet. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser