Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
TheStaf

Måla båt

Rekommendera Poster

Hej! jag vet att det finns en del att söka på i detta ämne men jag har efter idogt letande inte hittat vad jag söker.

Min Båt (OckelboT14) MÅSTE målas om, förra ägaren har gjort ett sååå dåligt jobb. Och jag måste veta följande.

1. Spelar den någon roll om det är 1 el. 2-komponentsfärg på nu eller kan jag bara matta ner den (slipa), spackla det jag vill, slipa och sen på med den nya färgen/lacken? jag vill epoxybehandla.....för det verkar bra! Just nu finns det ingen bottenfärg och i och med att den bara ska vara i mälaren så skrubbar jag hellre båten då och då.

2. Vad för färg använder jag INUTI båten? Vill ha en matt färg där tror jag.

3. jag tror det sitter mögel på insidan av båten (på plasten) vad får man bort det med? (ser svart och trist ut)

4. I vilken ordning skulle ni göra detta? Båten måste väl av trailern och vändas upp&ner för att slipa och måla skrovet.

5. Hur skitigt blir det när jag slipar? Kan jag bygga ett tält med press runt båten och köra på?

6. Är det nån som har erfarenhet av vad material kostar till detta projekt? jag vill ha kvalitets färg. Båten är 4 X 1,7m

7. Jag vill byta plastglaset i vendrutan. vart kanman vända sig?(Sthlm), Det är en hel aluminiumram.

8. Kan man spraya aluminiumramen med krom färg och få ok resultat?

Snäälla svara.

God Jul/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:  det beror nog lite på vad det är målat med innan  men 2 kompfärg är det du bör ha.

 

2:samma som utanpå fast mindre glans.

 

3:mögel tas bort med citonsyra.

 

4:pall upp den så högt du kan när du gör skrovet tex på 2 st oljefat.

 

5:jättedammigt  börja med 180 korns papper sedan 240 korns och till sisst 360 korns papper innan lack

 

6:kostnad ca 3 tusen skulle jag uppskatta men färg slippapper mm

 

7:vet ej (bor ej i sth)

 

8:inget jag skulle rekomendera polera den och lägg klarlack i några lager.

 

God jul

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte jag minns fel så svänger rutan kraftigt på den modellen,kan vara svårt att böja en ruta så mycket. Kanske kan man hitta en ruta på tex blocket tadera etc. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du inte jobbar eller äger det företaget Peter? för då klassas det som företagsreklam och skall rapporteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att handla på sea&sea ist för hjertmans sparde jag massa pengar på

Smygreklam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godkänt enl siteadmin jag har inget med någon av företagen att göra.  så läng man inte äger eller han vinning på länkar eller företagsnamn är det fritt fram att skriva om dessa.  allt enl siteadmin i går.

 

 

Jag kör volvo dom är både säkra och har ett ba pris om man jämför med audi.

samma sak med detta varken jobbar eller äger något av dessa företag. kan inte heller tro att jag skulle få någon som helst rabatt om jag sa att jag skrivit volvo eller audi i maringuidens forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag jobbar inte där och känner ingen som jobbar där.

Om du tror att jag gör reklam för ett företag, anmäl då gärna inlägget så får administrationen avgöra om jag brutit mot några regler och i så fall vitaga lämpliga åtgärder. Det är det den funktionen är till för.

 

Anledningen att jag känner till företaget är att jag gick i högstadiet ett stenkast ifrån där det ligger och tycker de är skojigt att det faktiskt finns kvar på samma adress, mitt i ett bostadsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...