Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
jakko

vatten i oljan

Rekommendera Poster


Hej  jag har just köpt en Albin 25 deluxe men när jag tittade på oljan var den helt kladdig och grå nästan vit .  vad kan det vara för fel kan man laga det själv?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hejsan min vän! Den olja du ser beror med all säkerhet på att du inte har en fungerande vevhusventilation. Oljan som smörjer motorn blir väldigt varm (samma sak som händer när du har en stekpanna på spisen, det ryker.)

 

Om inte dessa varma oljeångor har någonstans att ta vägen kondenseras dessa och vatten faller ut. Vatten blandat med olja blir den gegga som du har i din motor. Normalt så har motortillverkaren ordnat detta men det kan ju hända att Händige Harry har byggt om systemet. Du måste ha en slang från blocket eller oljepåfyllningen, till insugsgrenröret där vakum finns. En annan möjlighet är att motorn är kass. Trasig topplocksspackning kan göra att kylvätska trycks in i oljesystemet och blandas med oljan.Gör ett kompressionsprov. Lycka till Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! kan man se på motorn om kanalerna är rostiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du någon vakumventil på kylsystemet?

Avsaknaden av en sådan alt att den är defekt är en väldigt vanlig orsak

till vatten i oljan.
   


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den sitter oftast aldrig direkt på motorn men är kopplad med 1st in samt ut slang från avgaslimpan. Alla motorer behöver inte en vakumventil så det är inte säkert att din har det. Allt beror på hur motorn är placerad i förhållande till vattenlinjen samt längd och lutning på avgasslang mm. Jag bifogar en liten skiss där du även ser hur den ser ut!

post-22289-1394234863,3599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min motor ser inte ut så  jag har en axel rakt ut med en propeller på  bilden visar ett typ av drev .   sådan motor har jag inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Funktionen för vakumventilen samt utseende är densamma vare sig det är drev eller rak axel!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!Några frågor...

Vad är det för motor och hur gammal är den??

Har du nån uppfattning om hur många timmar den gått??

Hejsvejs....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte behöver du vara så motorkunning för att fixa till din grå vita olja.

 

Druvans guldsoya/kolör återställer oljans färg direkt, kostar ca. 20:- och en förpackning räcker flera säsonger.  Druvans är ju standar när man säljer något man är tveksam klarar minst ett halvårs hårdkörning utan att tappa färgen.

 

post-22311-1394234864,2543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Albin AD2 diesel timmar vet jag ej det verkar vara en originalmotor i denna båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är ju last gammal!! Lika gammal som båten!!! Så om du har planer på att ha kvar Deluxen några säsonger så gör ett bojsänke av den gammla å köp en ny trevlig fin motor!!

Lalla inte på å kasta ut en massa pengar på att försöka fixa liket.

Kolla om vevhus ventilationen funkar,å prova andra lätta billiga åtgärder först bara...( Sojan självklart... fniss...)

Sen kastar du skiten överbord å sätter in en ny vetus för 55000kr eller nått liknande.

Då kommer du å Deluxen att få många fina å problemfria stunder tillsammans!!Kolla http://www.blocket.se/vi/10081809.htm?ca=4_s

där finns en som skulle sitta som ett schmeck i motor rummet!!

 

Spräck spargrisen nu...

post-22825-1394234864,3576_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, är du säker på att det är en Albin deluxe? Deluxe var ju originalutrustad med en Volvo Penta MD3 eller 17 medans standard Albin var utrustad med en AD2. Sitter avgasröret i aktern om babord eller styrbord?

(det finns fler skillnader)

 

Gå med i albin25.se där finner du många beskrivningar, manualer, tips&trix, mm samt att de har ett Albin25-forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren sa att det var en Albin motor. om avgaserna kommer ut på höger eller vänster sida vet jag inte, är jag lurad?

 

 

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1973 kom deluxen, mycket riktigt med starkare motor..

 

Deluxen är visst lite bredare bak i akterpartiet med..å nån sorts bärplan..

Vad har du för årsmodell på båten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1974 enl säljaren men det finns inga original papper kvar på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja om det är en 74a så borde det sitta en md3b i den..

men i brist på papper så kan den ju lika gärna vara en 68a ....tihi...

Sitter det inte en märkning i skrovet på albin 25orna ??

Du får nog krypa runt å snoka lite medans du mekar in den nya motorn..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har du gett för den??

Deluxen alltså..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

96000 svenska surt förvärvade kronor. skall försöka ta några kort och lägga in senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant med kort :¤)

Men med 96000 investerade så har du ju en bit kvar till smärtgränsen för en fin 25a, så sätt i en ny motor å kör på bara.men det klart är det övriga skicket som motorn så är det väl kanske inte så skoj att pumpa in 50 tusen till....fniss...

 

Knäpp lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På deluxen går avgasröret ut på styrbordssidan i aktern. Standardmodellen babord. Deluxen har också bl.a. skåp med skjutluckor längst fram i ruffen, finns en hel del andra skillnader också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...