jesperastrom 0 Postad 18 December , 2006 Hej! Jag har ett litet oljeläckage i min trimplanspump. Vid trimning rinner det lite olja ur pumpen. Jag har tagit isär hela paketet utan att se något konstigt. Finns det någon med erfarenhet av samma problem? Pumpen är modell 1989, ser ut som QL. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 19 December , 2006 Eftersom du verkar veta vilken pump det är och vet hur den tas isär så byt alla o-ringar och packningar. Brukar svårt att se om en o-ring är trasig och det kostar inte många kronor. Hade själv ett liknande problem. Har en powertrimpump av äldre modell till ett Volvodrev och drevet gick in efter ett tag. Problemet var dels att pumpen var ganska svår att ta isär och dels att inte fanns någon som kunde tala om dimensionerna på o-ringarna, allra minst Volvo-Penta. Dom kunde inte ens tala om vem som tillverkat pumpen utan rekomendationen var Köp en ny bara ca 7000:- Av princip vägrar jag att gå med på sånt. Efter mycket mätande och provande så blev den tät till en kostnad av 70:- \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 19 December , 2006 Tack för tips. Jag såg att det fanns några o-ringar i pumphuset när jag hade isär det. Skall demontera igen och se om jag hittar nya. /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 December , 2006 Jag har samma problem och kan inte heller se exakt var det läcker, kanske beroende på att det är väldigt lite som det läcker. Behöver inte fylla på nånting över sommaren, men blir lite kladd under pumpen.. Ska just till att ta isär min pump, så meddela gärna hur det går för dej... Ny kostar ju några tusen och som nämnts är det säkert bara nån o-ring/tätning som behöver bytas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 11 Mars , 2007 Hej! Har tagt isär pumpen igen. Jag tror jag hittat felet. O-ringen som sitter runt själva pumphjulet såg sliten ut i överkanten. Jag pillade ut den ur spåret och vände på den att jag la i lite flytande packning innan jag skruvade ihop. Har inte provkört ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser