Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
platen

måla om båten på insidan

Rekommendera Poster


Någon som har erfarenhet av perfection 2-komponent färgen ? Är den bra blir resultatet bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 När du skriver perfection förutsätter jag att du menar en färg från International. Detta är det absolut bästa märket på båtfärg och det äldsta i sverige. Det finns inget bättre, måla på och lycka till Thomas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera färgen. Jag målade några stuvfack, både inne i båten och i sittbrunnen, för några år sedan. Du får en otrolig finish och det är lätt att hålla ytan ren. Naturligtvis är det som med all målning att förarbetet är viktigt för slutresultatet, men jag tvättade bara av plastytorna med en trasa fuktad med aceton, och jag är helnöjd. Du får en mycket fräsch och slitstark yta, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, planerar också att måla om båten på insidan i vår. Hade dock siktat in mig på en enkomponentsfärg (tex Internationals Toplac eller Brightside). Mest för att det verkar enklare att arbeta med en enkomponentsfärg, men också för att färgen på insidan inte är lika utsatt för UV-ljus etc och därmed inte är i samma behov av bra slitstyrka.

 

Någon som har erfarenhet av detta? Bör jag ändå välja en tvåkomponentsfärg? Är den mycket krångligare att hantera?

 

Tacksam för tips!

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade om min snipa med 2 kompfärg  härdare passade i färgburken och det torkade på 0 tid hållbarheten är bättre på 2 komp enl vad jag fick för information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med vad jakko skriver, bara fördelar med 2-komponent. Enda nackdelen som jag ser är att man måste ha ett fungerande andningsskydd och även god luftväxling, eftersom 2-komponenetfärg inte är riktigt hälsosam (är kanske inte toplac heller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vädret tillåter ska jag värma upp snipan i mellandagarna och måla lite stuvfack mm.Jag ska prova Biltemas 2-komponent Toplack färg.

Blir det bra slänger jag in ett inlägg om detta.

God jul alla10.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa dig! Om du jobbar i ett litet oventilerat utrymme och målar större ytor finns en klar brandrisk (explosionsrisk). En gnista i värmartermostaten och pang......!

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fullt medveten om detta,jag har mycke luft omkring mig.

Värmer upp snipan stänger av fläkten och målar med gasmask på..

Tack för omtanken kanske inte alla tänker på farorna som lurar 21.gif\.

 

 Mvh/micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...