Falken_sail 0 Postad 20 December , 2006 Men finns det även program där sjökort ingår i programet satt säga? HAr hört att Transas Tsunami har det? stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 December , 2006 Transas Tsunami säljer programmet och de sjökort du betalat för. När du köper Tsunami får du med hela Världen, köper en kod som öppnar de kort du vill ha. Är du ute på långseglats och saknar kort ringer du och köper en ny kod som öppnar vad du saknar. Det levande sjökort säljs med prog. o kort. BSBkorten kan flera olika programm hantera, vilket ger valfrihet om man vill byta programm eller köra 2 olika parallellt. Se mitt första inlägg där bilden visar när 2 prog körs. Har kört 3 programm i 2 datorer Tsunami, TIKI, o Seaclear, byxor och hängslen. Notera GPS-hållaren Lasse överst i bild. C-Map har liknande system som Tsunami. Finns troligtvis fler prog. där kort medföljer, men då är man låst till det prog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 20 December , 2006 Eller i mitt fall... Begagnad Toshiba Libretto 500kr Navprogram, Seaclear Gratis Begagnad GPS, Navman 1500kr Batterieliminator, Clas Ohlsson 298kr (numera 329kr) Sittdyna omgjort till solskydd 10kr Hemgjorda kablage Gratis -------- 2308kr Funkar fint, känns inte som jag har lurat mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 December , 2006 Håller med dej att det inte är kostsamt. Min lista skulle se nästan likadan ut. Pcen från Containern ( 600 Mhz) 17 skärm 2000 Kr. Moderna skärmar behöver inget solskydd. Men sjökorten är inte med i din lista? Kablage hemmagjord, kontakter o GPSpuck från Clover www.clover.se Kabel till comporten, nollmodemkabel från Biltema a 30 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 20 December , 2006 Till nästa säsong hade jag tänkt börja använda PC som komplement till plottern. Jag hade tänkt att planera rutter och lägga in waypoints på datorn och sedan tanka över de i plottern. Därefter, under segling, köra på plottern som sitter i sittbrunnen? Hur använder ni PC - plotter i kombination? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 20 December , 2006 Hej Lasse. Sjökorten har jag skannat av själv. Kul tidsfördriv på vinter, särskilt nu sen jag fick tillgång till en A3 scanner på jobbet. Men varför ska digital sjökort kostar mer än papperssjökort? Papperssjökort måste man ändå ha i båten eller hur? Mvh., Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 December , 2006 Köper du tyska kort följer CDskiva med BSBkort med. Jag har skannat några av SXK naturhamnsskisser, kalibrerat dom, kör dom i Seaclear eller Ozie. Inverterade färgen på skisserna. Skriv in long o lat på skissen, underlättar vid kallibreringen, om de inte stämmer på metern spelar inte så stor roll, viktigast att de poppar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 21 December , 2006 om man tex har en garmin spelar det då någon roll villket pc program man har, går det att tanka över alla progam eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 December , 2006 Garmin har eget gränssnitt för sina rutter o brytpunkter. Jag använder Oziexplorer http://www.oziexplorer.com/ för rutter o brytpunkter, för det pratar Garminspråket direkt. Seaclear måste gå via hjälp prog. Go7toWin http://www.gpsinformation.org/ronh/ eller Waypoint (plus) http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/ Plustecken fungerar inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 December , 2006 Visste du att Ozie är slang för Australien Ozie trevligt och kompetent program, nu med AIS. Röd båtar över 10 knop, Blåa under 5, Gröna 0 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 December , 2006 Många kunniga inom detta område. Jag hör inte dit och tänkte sticka in med en fråga med. Jag har en Lowrance LMS-334c. Har också en laptop med Tsunamis 99 som jag inte använder i båten. Kan jag på något sätt göra rutter på datorn och föra över det till plottern? Går detta att föra över med ett minneskort? Eller det kanske behövs ett annat dataprogram? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 December , 2006 Jag har inte haft några problem med mitt Tsunami här på V-kusten. Hitentills så har allt funnits med, där jag har varit. T.o.m. i Malöströmmar, finns allt med. Har sedan alla naturhamnarna i datorn, vilket är en fördel. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 December , 2006 Tsunami fartygsprogrammet. Att Malö strömmar finns med är ju självklart, då de mindre fartygen till Uddevalla går den vägen. Hamnen på Ramsö saknas mfl. Tsunami saknar pilen som utvisar farledsriktning samt färger på farledsprickar. Korten är vektoriserad, varför kust och djupkurvor blir fyrkantiga vid inzoomning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 December , 2006 Ok det har du rätt i, men det funkar bra tycker jag tillsammans med papperskorten, för dom måste man ändå ha, oavsett vilket kartprogram man har i lapptoppen, eller plottern. God fortsättning på Julen /Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Januari , 2007 Eftersom Österby var exemplifierat ovan så visar jag hur det ser ut i den svenska versionen av Det Levande sjökortet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Januari , 2007 Svenska Det Levande sjökortet med uppdateringar från Danska DLS ger lite mer detaljer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Januari , 2007 En av de bätter sakerna med det relativt billiga Det Levande Sjökortet är att man får en hel del extra-info. Under tusenlappen, klart prisvärt tycker då jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Januari , 2007 Som avslutning detaljinformation *kan* finnas även i DLS, danskarna (helt klart en sjöfartsnation) är därvidlag betydligt bättre än svenskarna.. Köpenhamn i Danska DLS & Svenska DLS sida-vid-sida.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 Januari , 2007 Så här ser Österby ut i Cmap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser