Falken_sail 0 Postad 18 December , 2006 Hej! Har den senaste sommaren använt en vanlig gps som navigationshjälp men funderar på att byta upp mig till en pc med ett navigationsprogram istället. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad är fördelarna/nackdelarna om man jämför med en gps? Strömförsörjning? Vattentålighet? Vilka program föredrar nu främst? Jag vet att det finns program som Cmap och maxsea men det måste finnas fler tror jag? Vilket tycker ni är det bästa? P.s Ska segla mest inom europa d.s Mvh David, Vega no 911. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 18 December , 2006 Detta kanske kan vara något x sen finns ju transas navigator, tiki, ozi mfl. mfl En pc drar nog mycket mer ström och tål väta sämre än en plotter! Pcn bör hållas väl skyddad från stänk och helst borta från fukt, klarar man det och att man har ström så det räcker är det inga problem att använda datorn som navigeringshjälp. Lasse-L kommer nog med mer utförlig information när han får syn på den här tråden, han är en klippa när det gäller datornavigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 18 December , 2006 Hej, går i samma tankar som dig, och har hört mycket gott om tiki Så jag funderar på det. Det vore roligt ett få lite info av någon som vet, efter som man är helt novis. Det finns två program Basic och pro, klarar man sig med Basic om man Kajkar lite efter kusten , vad är skillnaden, och hur stort täcknings område är det . Annledningen till att jag funderar på tiki är att det skall vara så enkelt att använda, Så det skulle passa mig perfekt. Hoppas på svar så kanske vi kommer närmare ett beslut. mv.// peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 December , 2006 Kört med PC navigering i 8 år. För närvarande är TIKI Navigator favoriten. Använder oxå Seaclear för den kan hantera AIS info. Oziexplorer är oxå ett prisvärt och kompetent program, men det kräver lite mer av användaren. Till ovanstående tillkommer BSB kort. PCen kan vara något som platsar på antikrunda, det viktigaste är att skärmen är ljusstark. Har i båten hemma PC 600Mhz och lös 17 TFTskärm. TIKI är mycket användarvänligt och har flera trevliga finesser. Har kopplat autopiloten till PCen som via TIKI styr båten. Pekar med musen på båten trycker ner höger knapp och dra till målet släpper och en rutt skapas som styr båten till målet. Mycket smidigt. Från säker källa har jag hört att TIKI snart kommer med AIS. Tsunami är poppulärt men inte avsett för nöjesbåtar, flera mindre populära hamnar i Danmark saknas. Läsö, Säby mfl. Sök på pc på forumet och du har läsning fram till jul. Demo kort i BSB hämtas här http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm Seaclear hämtas här http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD Ozie här http://www.oziexplorer3.com/loc/swe/oziexp_swe.html TIKI här http://www.tiki-navigator.com/ Bild Seaclear och TIKI körs parallellt (kräver 2 GPSer eller specell programmvara). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 18 December , 2006 Använder Seaclear II själv som stödprogram, funkar bra för mig(Not: Just som ett stödverktyg att ta fram vid behov, då program/navigatorer som dessa bör ses endast som komplement till, men inte ersättare av sjökort, kompass och din egen syn och hörsel....alltför många sjöolyckor har hänt då man blint förlitat sig på GPS-navigatorer istället för sunt förnuft)Bra att ha när man skall navigerara i mörket t.ex, så batteritiden på den bärbara utnyttjas inte fullt ut alltid, och jag har en 12V laddare till den bärbara som körs under gång, eller vid inkopplad landström.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 December , 2006 Visst klara man sej med Basic. Men när man blir varm i kläderna vill man ha mer finesser. Då kan du köpa uppgraderingen till Pro. På TIKIs hemsida under funktioner kan du se vad skillnaderna är. Pro, har kartlupp håll musknapp nere på kortet och uppförstorning sker när du släpper återgår till det vanliga igen, 1,2 eller 3 sjökortsfönster med olika skalor kan öppnas. Enkelt att skapa rutter o brytpunkter. Till TIKI och ovanstående Navprog. tillkommer BSB-sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 19 December , 2006 vart köper man BSB-sjökort? vad kostar sjökorten och köper man för olika områden eller? mvh// novis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 jag hittade sjökort i dag xxxx det va bara att ladda hem helt gratis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Jag köper av min lokala sjökortsförsäljare Nautic http://www.nautic-center.se/ i Göteborg som även säljer på nätet. Eller direkt av tillverkaren Solteknik http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm Nedanstående saxat från Soltek: CD nrFöljande sjökort ingår i CD skivanpris inkl. moms Cd 1 Bottenviken översiktskort 41, 42, 51 skärgårdskort 411, 412, 413, 414, 415, 421, 422, 511, 512, 515, specialerna 4101, 4151, 4211, 5121 1680:- CD 2 Bottenhavet översiktskort 51, 52, 53 skärgårdskort 513, 514, 522, 523, 524, 525, 532, 533, 534, 535, 536, specialerna 5331, 5341 1680:- Cd3 Stockholms skärgård översiktskort 7, 61 skärgårdskort 611, 612, 613, 615, 616, 719, specialerna 6141, 6142, 6143, 6144, 6145, 6162, 6163, 6171, 6181 1680:- Cd4 Gotland Ostkusten översiktskort 7, 72, 73 skärgårdskort 617, 621, 622, 623, 624, 711, 731 specialerna 6172, 6173, 6181, 6211, 6212, 6231, 6241 1680:- Cd 5 Sydkusten översiktskort 8, 81, 82, 83 skärgårdskort 712, 713, 714, 821, 822, 829, 839, 921, 922 specialerna 8221, 9211, 9221 1680:- Cd6 Bästkusten översiktskort 9, 92, 93 skärgårdskort 922, 923, 924, 925, 931, 932, 933, 934, 935, 936, specialerna 9313, 9321, 9331 1680:- Cd 7 Vänern Vättern skärgårdskort 121, 131, 132, 133, 134, 135, special 1331, 1351 998:- Cd 8 Hjälmaren Mälaren skärgårdskort 111, 112, 113, 114, special 1131, 595:- Cd 23 Göta Kanal Båtsportkort Göta kanal samt skärgårdskort 133,135, specialer 1331, 1351, 9312 998:- Cd 24 Dalslands kanal Båtsportkort Dalsland kanal 375:- Cd 23 Strömsholmskanal Båtsportkort Strömsholms kanal 375:- Önskar du komponera en egen CD väljer du själv vilka sjökort du vill ha på CD skivan. Kostnaden för varje sjökort är då 170 kr. För själva CD skivan betalar du en engångskostnad på 95 kr. Kostnadsexempel: 3 st sjökort på en CD kostar 3 X 170 95 = 605 kr. På en CD skiva kan upp till 40 olika sjökort läggas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 Här är det billigare xxxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 19 December , 2006 Som du ser så blir gratisprogrammen ganska dyra när man bara kan använda bsb-kort. Ska du bara vara inom ett mindre område så blir BSB gratisprogram billigast. 1) Vilket täckningsområde vill du ha? 2) Jämför pris/kvalité på BSB, S-57, Navionics och C-map. (Hydrographicas sjökort ingår i Navionics och C-map) 3) Lägg på priset för ett program som kan läsa kartformatet. Ibland så måste en kortläsare köpas separat, ibland ingår den i programmet. Tex Stockholm-Göteborg via Göta kanal och hem på utsidan. Priser tagna från Generalagenternas listpriser Soltek och Navship Gratisprogram, BSB-kort (CD3->CD7 CD23 pris enl.ovan) 9398:- Uppdateringskostnad för rättningar i sjökort (50% av utpris) 4699:- Fugawi, navionics kortläsare, Navionics 17GXL3. ca: 6585:- Uppdateringskostnad för rättningar i sjökort. 715:- MaxSea, C-map kortläsare, C-map ENM005: ??? Uppdateringskostnad för rättningar i sjökort 1425:- Räknar man på mindre områden så vinner BSB, gratisprogram. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falken_sail 0 Postad 19 December , 2006 Hej! Tack för intressant svar. Om jag har förstått detta rätt så måste du förutom själva programet köpa till kort och ladda in det i programet? Rätt eller fel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 19 December , 2006 Rätt. Du kan även skanna in dina sjökort. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falken_sail 0 Postad 19 December , 2006 Men jag har hört talas om att det finns navigations program med i stort sett hela världes plus de flest hamnar i europa. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 19 December , 2006 Detta värkar inte bli särskilt billigt precis, om man skall hålla sig till lagen. Jag använder nu garmins plotter och vad jag förstår blir det inte dyrare att Utöka med fler blue chart kort för att få typ hela svenska kusten. Jag trodde det skulle bli billigare, när man ändå vill ha med sig en pc i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Uppdaterings kostnad till BSB korten tillkommer INTE. De kort som säljs är uppdaterade. Om man vill uppdatera korten nästa säsong, för att få de senaste, kostar de hälften av nypris, om de gamla korten lämnas i utbyte. BSBkort över Göta Kanal? Är det nödvändigt? Översiktskort duger bra. Allra billigast är Det Levande Sjökort, under tusenlappen för Väst resp. Ostkusten. Men kortkvaliten är ingen höjdare programmet enkelt och korten passar bara i DLS. Beträffande kortkvaliten är det en helt annan diskution. BSB är rasterkort, övriga vektoriserade. BSB korten är en exakt kopia av papperskorten, vilket inte vektorkorten är. Detta har diskuterats här förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 detta rapporterar jag inte, då sjöfartsverket inte är ett företag i den bemärkelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 19 December , 2006 Det är inte så lätt att hålla sig kort utan missförstånd. 1) Oavsett vilket program man väljer så tillkommer kostnaden(arbete om man skannar själv) för de elektroniska sjökorten. 2) Uppdateringskostnad tillkommer efter 1-30år beroende på hur ofta man uppdaterar sina sjökort. Det är ingen kostnad vid köptillfället. Uppdateringskostnaden kommer säkert att vara billigare om ett par år, men jag skrev ut dagens pris för detta. Dessutom behöver bara de kort man använder uppdateras. Exemplet ovan kan diskuteras. Färre sjökort blir billigare. Det är upp till var och en att välja vilka sjökort man behöver. Sjökortsformat har diskuterats i andra trådar. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Sjöfartsverket har jag inte nämt! Förstår inte din kommentar, vill du utveckla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 Jag har för mig att det är sjöfartsverket som givit ut det levande sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Ja visst finns det det. Allt är en prisfråga, om man har råd att köpa alla värdens kort. I USA är BSBkorten gratis, det får Sjöfartsverket här gärna ta efter, http://www.freeboatingcharts.com/ http://nauticalcharts.noaa.gov/mcd/Raster/Index.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Javisst och det är ju inte sämmre för det, tvärt om, mycket information, med bla. bilder på gästhamnar. Prisvärt nybörjarprogram. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXSubStart____6046.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 Vad tycker du om Transas Tsunami jag har instalerat det och det verkar jätte fint att andvända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Har kört Tsunami över 1200 Nm i Medelhavet där är det helt ok (inte myckat att köra på). Men här på Bästkusten saknas flera populära småhamnar, Tsunami är inte gjort för nöjesbåtar. Föredrar BSBkort. Bild inzoomning på Österby på Läsö. Ingen höjdare. Ett streck i havet och en fyr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 December , 2006 Österby i BSB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunabonan 0 Postad 20 December , 2006 Hej! Jag använder mig av en laptop med piratkopireade c-map kort. Jag hade mycket hellre haft en plotter som tål väta och som kan sitta ute i sittbrunnen men jag tycker det är lite för dyra och därför så använder jag laptop. Laptopen använder jag vid planering av en rutt, vid segling på öppet vatten och i mörker annars använder jag mig bara av papperskort. Problemet för mig är att jag har en lite segler båt så jag kan inte ha laptopen i sittbrunnen men har du en motorbåt så tror jag att man uppskattar datorn mycket mer. Ett annat problem är att den drar mycke stöm så jag kan inte ha på den helatiden vid segling. Min uppfattning av laptop är att den är ett bra hjälpmedel men mest en kul grej. Därför tror jag att om man går i tankarna att skaffa sig en laptop och köpa tillhörade program eller köpa en plotter så hade jag heltklart valt en plotter. Ett program som jag tycker är användarvänligt, billigt och bra till laptopen om man bara seglar längskusten är Det Levade Sjökortet från Sjöfartsverket där får man dessutom information om hamnar mm. Men tänk på att använda en gammal laptop som du inte är räddom för det är storrisk att den går sönder. Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Plotter ett billigare alternativ! bärbardator begagnad ca 4000kr program för navigering ca 2000kr eve sjökort Gps handburen eller puck ca 1000kr omvandlare från 12-18volt ca 500kr --------- 7500kr plotter färdig att andvända från 5400kr Man lurar sig ibland när man tror att man har gjort ett klipp. obs jag vet att de flesta redan har en bärbar dator och har laddat hem programet från internet. men i den laglydiga världen är priset lägre på en plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 20 December , 2006 En laptop är väl iofs lite mer än vad en plotter kan erbjuda. Går t.ex. att använda som TV. Större display. Dock mer känslig än en plotter. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunabonan 0 Postad 20 December , 2006 Visst är det så att man kan använda datorn till mycket mer än just som navigationshjälpmedel. Men jag tycker ändå att en vanlig plotter är överlägsen datorn på det sättet att man kan ha den i sittbrunnen och att den är mycket tåligare än datorn. Om man har en seglebåt villsäga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 20 December , 2006 Har man råd kan man andvända både delarna. och då finns de chans att man kan skriva massa i forumet under sommaren också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser