Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Mr_Moore

Relingslist

Rekommendera Poster


Ska byta listen på båten snart. Så jag tänkte ställe lite dumma frågor.

Vart hittar man snygga bra och billiga nya lister?

Ska man in och täta innan man sätter på den nya. Vad sätter man fast den nya listen med. Andra tankar idéer från er tas gärna emot

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Kommer med lite motfrågor.Är det relingslisten Du menar? Är den skadad eller varför ska Du byta? Relingslister sitter i allmänhet påpressade på kanten mellan överbyggnad o skrov.Någon tätning innanför listen skall nog inte behövas.Listen är vanligen fastpressad på kanten med handkraft eller slag med träklubba,e.v.t behöver listen värmas med varmluftspistol.Fastsättningen sker i början och slutet,oftast sitter en täckplåt över skarven.Förutsättningen är att du hittar rätt profil på listen så den passar på kanten.Om Du skall hitta bra pris får Du ringa runt till de ställen där gummidetaljer säljes,sådana lister är inte billiga.Tänk också på att det är väldigt jobbigt att montera en sådan list,så kraftigt gummi är svår att forma som man vill.Min erfarenhet är att den är lätt att få loss men hemsk svår att montera.Avvakta fler tips och överväg noga om Du verkligen behöver byta den.M.V.H Göran.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tips!! Lägg listen i en kartong eller en låda med ett lämpligt hål för en kupevärmare eller annan varmluftsfläkt .

Värm sedan listen att bra tag så blir den riktigt mjuk och smidig,man ska dock skynda sig med montaget innan listen blivit stel och svår igen.

Läste här i nån tråd att det gick bra att lägga den i bastun också


Se dock till att inte elda upp den nya dyra listen...

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett bra sätt e att värma upp den i vatten, men det behöva ju en ganska stor gryta, M.v.h urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, det är den listen. Den har lossnat på två ställen. Lite lurigt att gå på där då listen hoppar av. Förra ägaren har tydligen försökt limma fast den, då det är lite limrester kvar där den lossnat. Varför jag ville byta var att det skulle bli fräsch när jag ändå måste ta ner den bitvis och få fast den ordentligt.

Måste alltså försöka hitta en större värmebox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min list var lite lös på något ställe, limmade fast den med en limpistol. Det sitter fast än så länge...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...