c_lilm 0 Postad 17 December , 2006 Hej, ämnar till våren köpa begagnad motorsnipa, ca 7 meter och 7-8 knop. Har någon kunskap eller var går det att få info om vilka modeller som är kvalitetsmässigt bäst- arbete, plaster, minst fel, inredning osv. Måste man beställa alla tester för att sedan sitta och själv jämföra eller finns det någon bra sammanställning någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 17 December , 2006 Hej. Tag kontakt med någon båttidning,dom har gjort tester genom åren på alla tänkbara snipor andra jämförande artiklar.Hos dom kan man beställa vad man är intresserad av.På marknaden finnes dessutom böcker som beskriver alla olika båttyper.Kolla med någon stor bokhandel. Lycka till i din jakt på båt. M.V.H. Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 17 December , 2006 Klart du ska ha en snipa! kika på Medlemmars Båtar här på MG, så kan du ju välja Snipor och kika på ägarnas betyg för att få en vink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 December , 2006 Hej, Albin 25 av senare årgång med bytt motor lär vara ett säkert kort. Kolla lite på www.albin25.se Se även i senaste numret av Praktiskt båtägande. Skilsö 23 av senare årgång samt Joda 24 och Nidelv 24 bör vara naturligt att kolla närmare på också. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 17 December , 2006 Hej!! Å heja på med snipköp planerna!! Joda tur 24 och Nidelv 24 är riktigt fina båtar av mycket god kvalite, men även där finns det ju bättre å sämmre båtar beroende på hur tidigare ägare har skött underhåll mm. Titta även på Sea Max 23 , som är en trevlig finsktillverkad halvplanande snipa som det finns rätt få av. Inte lika snygg som Nidelv och Joda men oftast en bit billigare,vilket ju passar om man har snävare budget.. Överväg även Albin 23 som ju egentligen inte är en snipa men en ruggigt trevlig och stadig 7 knops båt med gott om utrymme!! Lycka till och uppdatera oss löpande om hur det går och vad det blir för båt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 December , 2006 Inga speciella önskemål ser jag. Men det som är viktigt, är att du får en som har vana från båtar och då typ besiktningsman som tittar igenom det objekt du har tänkt förvärva. Motorer kostar skjortan, så den biten bör du också vara extra noga med. Titta ut dom modeller som du ev. har på din lista och fråga sedan, för det finns en uppsjö av olika märken som var och en har sina nackdelar och fördelar. Själv har jag en Tresfjord som jag är mer än nöjd med. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 17 December , 2006 Hoppas du ska åka på en insjö,hade en snipa en gång,men aldrig mer,ena riktiga rullbyttor,finns andra båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 December , 2006 Dom flesta snipor idag rullar inte så mycket mer än andra motorbåtar, kolla med Orven, jag tror inte att hans Tresfjord är särskilt jobbig att hantera i sjö om jämför med andra båtar. Själv har jag en Westfjord och kan rekomendera köp av snipa då detta är ett mycket behagligt sätt att ta sig fram även på havet, dock i ganska maklig takt, men man skall ta det lungt på sjön även om farten har sin tjusning den med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 December , 2006 Helt rätt och sedan så är det för och nackdelar med alla båtar. Kompisen har en snabbgående och funderar på att byta till snipa igen för den han har nu är som ett äggskal på vattnet, om han inte kommer upp i fart och inte ska man köra fort på sjön för man vill ju inte skrämma skiten ur dom djur som finns och det är kul att se dom i sitt rätta element. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 19 December , 2006 Ta bara det lätta problemet med äta mat under gång. Jag tycker personligen inte att det är jätteerotiskt att susa fram i 30knop och försöka pilla i sig ens en macka. I snipfart går det däremot utmärkt att käka en hel middag under gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 December , 2006 7 knop en god middag och en öl ( lätt så klart)... Dieseldunk... Är inte livet som underbarast då, så säg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_K 0 Postad 19 December , 2006 Hej köpte själv en Fram 21 i våras, och är mycket nöjd med den. Om du är ute efter en båt för badturer eller andra dagsturer kan jag verkligen rekommendera den. Ska du ha något att sova över i finns det nog båtar som är några fot längre och lite bekvämare att bo i. Båten kallas också FM-snipa, om du ska söka på blocket. Lycka till! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser