Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Lanzar

Bottenmålning

Rekommendera Poster


När båten köptes, en Crescent 504, var den bottenmålad med enligt säljaren International Cruiser Eco. Därefter har botten blivit lagad på ett litet ställe efter en tuff men rättvis kamp mot en sten. (polyester & matta, inget annat, x antal år sedan). Därefter målades botten en gång till med International Cruiser Eco. Båten har av olika anledningar aldrig legat i vattnet vid båtplats, utan förvarats på trailer året om. Mycket fin undertill. Nästa sommar blir det nog av att blöta henne under hela sommarens tid. Nu till frågan:

 

Behöver botten prepareras med något annat än bottenfärg innan sjösättningen, ex epoxibehandlas eller liknande?

 

Kan man isåfall göra detta direkt på bottenfärgen eller måste den bort först?

 

Bottenfärgen är seg som gammal kola och går inte att slipa i. (självpolerande) Helt ointresserad av att bara försöka. Kommer att ta en sommar bara för att ta bort den, o isåfall blir det bara till att ha kvar den på trailer precis som förr.

 


post-2411-1394234861,232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du håller till i samma vatten som förre ägaren så den bottenfärgen funkar även där så skulle jag nog nöja mig med en rengöring och påstrykning av ett lager av samma sorts bottenfärg som nu sitter på botten.

Kanske jag skulle slipa där förre ägaren lagade hål och se att den lagningen fortfarande är OK och sen lägga på några lager epoxy (Gelshield 200) där så det blir vattentätt samt avsluta med bottenfärg över hela botten.

 

Skulle du vilja ta bort all bottenfärg så finns olika färgborttagningsmedel och sen kan man epoxybehandla botten om man vill vara riktigt noga. Därefter lämplig bottenfärg.

Lämpliga färgborttagare i så fall borde vara Internationals Interstrip eller kanske Hempels Paint-Stripper.

Du skall inte lägga epoxybehandling ovanpå befintlig bottenfärg, först bort med all bottenfärg i så fall och sen rugga upp ytan innan epoxybehandling.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...