anders2011 0 Postad 14 December , 2006 Har just beställt en fat-head-stor och därför så måste ju akterstaget bort och ersättas med 2 st backstag (heter det backstag eller häckstag? Jag fortsätter med backstag...). Jag ser ingen anledning att ha backstag av wire, enda fördelen med wire är ju att den inte töjs men det är ju knappast ett problem för backstag. Alltså satsar jag på syntetiska stag alternativt vanlig skottamp. Mitt fråga är om någon vet om det finns T-terminaler som kan kopplas på tamp istället för wire? Har letat lite på nätet men inte hittat något. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 16 December , 2006 Hej! Du borde väl kunna ha akterstaget kvar om Du monterar en staglatta i masttoppen, som när du släpper på akterstaget lyfter upp det när Du ska slå. Både vad det gäller akterstag eller backstag är 100% DYNEMA-fiber-stag att rekomendera, de är tvärstumma, superlätta och sliter ej på seglen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser