Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Camena

Problem med en Evinrude 70hp tidigt 70-tal

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Evinrude 70hp från tidigt 70-tal som har börjat krångla. Den gick jättefint i somras men helt plötsligt så började den krångla. Den går fint på låga varv men så fort man gasar på så orkar den inte. Det är precis som att den inte får tillräckligt med bensin, eller för mycket, eller att det är skit i förgasaren eller nåt. Den bara plöddrar. Rätt som det är så rycker det till och den drar iväg som normalt men sedan dör den ut igen. Min första tanke var att något eller några tändstift var kassa så den bara gick på en eller två cylindrar. Ibland tänder stiften till och då drar den iväg. Jag bytte alla tändstift men det blev inte bättre. Jag behöver all hjälp jag kan få då jag inte är nåt vidare på motorer. Finns det manualer eller sprängskisser att få tag i? Jag har ett problem till också. När jag skulle ta upp båten så fick jag inte igång den. När man vrider om tändningen så slår ju startmotorn upp ett drev som drar igång snurran. Det drevet slår inte längre upp utan står bara och snurrar när man tänder. Sitter det en fjäder som sköter detta? Går det att fixa? Jag skulle egentligen vilja kasta motorn och köpa en ny men har inte riktigt råd med detta. Som sagt, jag behöver alla tips och all hjälp jag kan få. Tack på förhand!

 

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn e lätt fixat, ett par droppar olja räcker nog...

 

smörj upp det lilla kuggdrevet som ska driva startkransen, det är skruven inuti(den som trycker upp drevet)som ska mörjas upp...

 

Det andra felet kan vara cdi:n som är på väg att ge upp..eller triggen som sitter innanför svänghjulet. Kolla med en stroblampa när du har motorn igång, helst ska den vara under normal belastning(i vatten) börja med att kolla från triggen till cdi, hittar du inget fel där så är det cdi:n. Jag förutsätter att du kollat kablar till/och tändspolar även tändkablar till stiften...

 

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du inte fått skit i förgasarna? Kan mycket väl vara det. Hade liknande problem med en Johnson 70 hk. Efter rengöring gick den fint igen.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra en grundlig service/rengöring på den framöver så får vi se. Tack för all hjälp än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starmotorn får nog taskigt med jord.. Testa att jorda om på samma ställe efter ordentlig rengörning eller jorda om på annat ställe.

Jag har förgasare och startmotor som fungerar om du vill köpa.

0707907182 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag smörjde upp kuggdrevet som Björn sa och nu fungerar startmotorn perfekt. Nu är det bara det andra problemet kvar. Det är ingen skit i förgasare eller bensin utan motorn går endast på två av tre cylindrar. Jag plockade ut tändstiften och ett är helt blankt. Med andra ord tänder ej detta. Jag har inte gått närmare in på det än. Har jag tur så är någon kabel kass men det lutar väl kanske åt cdi:n. Det är skumt att han tänder till ibland och sedan dör ut med en gång. Om det nu är cdi:n, går det att få tag i en ny/begagnad och i så fall vad skulle detta kosta? Någon som vet?

 

Jag bugar och tackar för alla tips hittills...

 

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till...

 

Det kan inte vara så enkelt att en tändspole gett sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kollar du enkelt genom att byta kablarnas plats från cdi boxen, har du en död tändspole så ska det kvitta från vilken impulsen kommer ifrån.

 

Det är inte heller helt ovanligt att cdi boxen ger upp helt eller delvis efter några år. Men innan du kommer till att byta den så kolla allt innan boxen (dvs under svänghjulet).

 

 

Ny cdi går på 600-1800 beroende på modell. köper du direkt från staterna så  ligger det på ca60% av det du ger här hemma.

 

Senast ändrad av Rigor73 | 23 mars 2007 | 12:33

 

Senast ändrad av Rigor73 | 23 mars 2007 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har nu kommit fram till att det är ena tändspolen som gett sig. Det slog ingen gnista från en av de tre och när jag bytte plats på kablarna slog det fortfarande ingen gnista från samma tändhatt. Tändspole beställd. Tack för all hjälp!

 

Mvh Per

 

Senast ändrad av Camena | 02 april 2007 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, Rigor73. Jag smörjde ju upp drevet till startmotorn som du sa och det fungerar ju perfekt nu. Jag fick höra av en bekant att det kan ha varit dåligt med kräm i batteriet med. Att han inte orkade slå upp drevet. Han hade haft detta problem. Kan det vara möjligt? Batteriet var iofs bra slitet i slutet på säsongen. Ja ja, nu funkar det i alla fall. Nu ska jag bara få ordning på paravaner och lite annat sen blir det jakt efter vänerlaxen. Åter igen, tack för all hjälp. Detta forum är guld värt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fast dålig kräm i batteriet skulle nog mest visat sig genom att starten trögade när den väl slagit upp drevet, det är knappt nått (motstånd) för att slå upp det till kransen..men att dra runt svänghjulet tar kraft.

 

 

Stackars lax :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...