Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gedda

Bygga egen hydraulstyrning?

Rekommendera Poster

Kan man komma ner i pris om man bygger styrningen själv? jag menar om man köper delarna lösa på ett icke marint inriktat företag. På icke marina företag är det ju generellt bra mycket billigare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Mecmann mfl som tillverkar cylindrar på metervara, kanske genom Hydroscand eller så... Men de flesta standardsystem jobbar med mycket högre tryck varför det kan vara svårt att hitta billiga. Sedan om man ska ha lika volym åt båda håll kanske priset jämnar ut sig! Möjligt man kan ha vätska i luftcylindrar istället, då stämmer nog arbetstrycken bättre.... Och priset sjunker!

Men leta på inom maskinhandelnsmiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter själv...

På gräv- och lastmaskiner mm sitter orbitrolpump på rattstången, dessa matas normalt med tryck men fungerar även utan, som nödfunktion vid motorstopp. Kan säkert användas som rattpump.(Detta på maskiner som saknar mekanisk koppling mellan ratt och hjul, endast slang) Finns säkert skrotar för detta också. 

Leta på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tanken har faktiskt slagit mig också. Men då jag inte lyckades hitta komponenter så köpte jag en helt ny. Det blev både ruskigt snyggt (massa rostfritt o krom), bra och billigt.

Kolla på www.flotecmarin.se de har billiga hydraulstyrningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...