Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
freddie1

Marinantenn radio - T-antenn vart köpa?

Rekommendera Poster

Hej!

Är på jakt efter en marinantenn för radio-FM. Köpte först en vanlig bilantenn från Biltema och testade i båten men det var urdålig mottagning. Vissa kanaler brusade, fast bruset minskade om man höll i antennen (antar att jag själv då fungerade som ett jordplan). Har kollat på Hjertmans, Seasea, biltema, men ej kunnat hitta en riktigt bra antenn.

Seasea hade en marinantenn för däcksmontade men jag vill ha min bakom en sidovägg i ruffen. Därför vore nog en s k T-antenn med inbyggt jordplan ett bättre alternativ. Denna kan fästat mot väggen med dubbelhäftande tejp (tror jag). Frågan är bara vart man kan köpa den. Någon som vet?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på antennen som följer med hemmastereon....

Går bra att bara dra ur innerledaren ur skärmen på 70cm längd på vanliga antennsladden och lägga bakom ngn hylla eller så. Att det är stående på bil beror på karossen som lurar radiovågorna.

Eller koppla en kabel til foten på köpta antennen som jordplan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FM radioantenn är inget magiskt. Vilken metalltråd som helst duger.

Så lång tråd som möjligt och så högt upp och fritt som möjligt över vattenytan är regeln.

Problemet är att man oftast är långt ut med båt, bakom bergsknallar och annat som skymmer.

Om man har segelbåt med mast så är det ingen bra ide att tejpa antennentråden på aluminiummasten. För nära metallen då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite funderingar på att sätta en kabel mellan antennen och pulpiten (ca 3 meter lång) och använda som jordplan, fast blir det då något problem med galvanisk korrision (de olika metaller och salt-bro mellan dem) ?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika metaller i kontakt ska man nog undvika i fuktig miljö med salt. Blir fula oxidmärken om inte annat.

Jordplan för FM?  Mja, jag undrar om ett jordplan gör någon större nytta på de (ganska låga) frekvenserna. Någon radio-galning tillgänglig som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp.

Har du en antenn som är lindad för att monteras på plast så är den gjord för detta ändamål och har funktion därefter.

På en bil sitter det antenner som utnytjar bilens plåt som jordplan. Man kan också säga att antennen har en riktverkan som på en bil t.e.x. Om man står någonstanns och lyssnar på radio och det brusar och håller på, så kan man vända fordonet och utnyttja riktverkan av plåten.

Många fordon har antenner på framskärmar och bakskärmar, men den bästa mottagningen får man på taket och i mitten och därmed en jämt fördelat jordplan.

En T antenn...tja i och för sig, men det är inte rätt i förhållande till sändningen, för antennen ska stå upp och inte ligga horisontellt.

Ett annat ex. är 27 Mhz radion, där antennen är rätt lång och har en spole och är på det viset kompenserad för montering på plast och då utan jordplan och om inte spolen fanns, så skulle det vara ett spröt på 11,33333333 > meter och jordplanet lika långt.

Antennenen skulle då bli utan spole 22,6 meter i höjd.

Jämför man sedan denna antenn för båt och bil så är skillnaden stor då bilens plåt är jordplanet

Ganska viktigt med rätt antenn för ändamålet, om man vill ha en bra funktion.

Mvh/Orven.

Ps. detta ämne finns nog att studera lite närmare, för det har varit uppe förut, så sök på forumet och på tidigare trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du montera på mast på hustaket är det ju en cylinder snarare än spröt! Eller efterfrågade T, det är också liggandes!

Har förstått det som att bilplåten speglar signalen mot det stående sprötet, signalen däremot skickas liggande eller hur man ska säga.

Men väldigt okritisk är signalen, prova med olika metallföremål som är åtkomliga i båten, eller en kabelbit. Låter det bra så är det bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som vet var jag kan köpa en T-antenn? (helst i Göteborg, men postorder okej)....

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan du nog hitta i vilken radioaffär som helst skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

En T antenn (dipolantenn)kan du göra själv. Köp en skarvsladd för bilantenn (Biltema har 4m. lång) Mät av 1.4 m i den ändan som inte kopplas till radion. Skala av yttre plasthöljet och peta isär skärmflätan så att du kommer åt innerledaren och kan dra ur den ur skärmen. Sen fäster du ändarna horisontellt åt varsitt håll på väggen. Du har väl inte en plåtbåt, för då fungerar det inte. Lite teori om antenner hittar du på den här länken http://www.teracom.se/?page=5157

Hälsningar Karl-Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är också en variant, men kontakten passar inte till en bilradio.

/Karl-Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste, billigaste antennen är ca 1m 1,5kvadrats kabel, avisolerad ca 1cm, dubbelvik över isoleringen och tryck in i mitthålet av antennkontakten bak på radion... Oftast behövs inte mer...

Men vill man krångla är det också OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för ditt och ni andras ideér. Mycket intressant länk om antenner. Nu har jag lärt mig mycket. Skriver lite tankar som jag fått:

1) Du skriver 1,4 meter, men i texten som du länkar till står det 1,5 m. Vad är det egenligen som gäller?

2) Det blir en 3 meter lång antenn. Har en plastbåt så det är lugnt men det är bara 5,5 m lång och det kan bli svårt att få plats med denna 3 m antenn. Får i så fall bli inne i skrovet (i fribordet och bakom väggar i ruff). Genom att bygga själv kommer ju skärmflätan som är i metall att rosta, kanske inte så kul.

3) Jag hittade faktiskt en radio-FM-dipolantenn i en låda (den följde med datorn videoredigeringskort). Den är inte 3 meter, utan 1,5 meter lång (0,75 m åt båda håll). Skulle denna funka? Anslutningskontakten kan man väl byta och löda fast en antennkontakt för bil?)

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Förlåt den mentala härdsmältan. Totala längden skall naturligtvis vara 1,5 m. för att det skall bli en halvvågsdipol. alltså skall man skala av 0.75 m. Skrev jag 1,4 m. slant jag nog på tangenterna, men längden är inte alltför kritisk. Rost är inget problem skärmen är inte av järn. Antennen du har kan du säkert använda, men det blir väl lika mycket jobb att byta kontakt.

/Karl-Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite uppföljning!

Använde en enkel T-antenn som jag lödde på en bilradioantennskontakt på. Satte upp den på insidan av skrovet med smältlim. Klokren mottagning! Super asså. Överallt i skärgården hitills.

Bifogar en bild på hur det blev. Observera att antennen är lika långt åt vänster som åt höger. Antennen fortsätter alltså åt höger en bit som inte syns på bilden. Den svarta lilla boxen är antennens mittpunkt. Jag försökte få antennen så horisontell som möjligt.

/Freddie

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...