Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
TheStaf

Nylackerad+Vinter fix

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis blivit ägare till denna skuta och enl. förra ägaren är den nylackad och jag vet inte om det är Epoxy på botten. Vad ska jag göra till våren?

1. Slipa botten och på med 2-komponent Epoxyfärg? om så räcker det med att rugga upp ytan eller ska jag ner till plasten. Hur högt upp på sidorna av båten ska Epoxyn gå?

 

2. Båten ska ligga i mälaren (knappt troligt att vi kommer ens till saltsjön eller slussen hehehe) så ska man skippa bottenfärg då? Men om jag ändå ska lägga på Epoxy så måste jag ju ändå hålla på liksom.

 

3. Idiot fråga men jag skäms inte (ok bara lite) men nu står ju båten på trailen, hur ska jag slipa/måla botten? Lägga av den från trailern och vända den upp och ner? Vad ska den ligga på i så fall?

 

4. Innan snön kommer så tänkte jag få in motorn i något så när torrt och förhoppningsvis lite varmare ställe. Ska gasreglaget med in? Jag tror att motorn är ganska fräsch men ska jag byta olja i växelhus nu eller i vår? Borde jag lyfta tändstift och göra något där? Spruta konservering? Ska jag spruta in i förgasarna oxå?

SNÄLLA kom med tips på vad jag borde kolla/gå igenom och fixa så att allt blir rätt. Då båten var en present så frågade/kollade jag inte själv med förra ägaren om något. Vore sååå kul om båten bara mådde toppen till början av sommaren.

Mvh/ Staffan 

post-23307-1394234859,7926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Skippa epoxin. Plastpest kommer definitivt inte över en natt och det är väl synd att göra om lackeringen, förutsatt att du är nöjd med den. Lägg istället på expoxi nästa gång båten bottenmålas eller lackas om.
2. Skippa bottenmålningen eftersom du ligger i Mälaren, du sparar pengar, jobb och dessutom går båten fortare (och därmed lite billigare). Båten är så liten så att du med båten i vattnet utan problem kan skrubba bort det slem som växer på under sommaren. En mer ambitiös metod är att plocka upp den någon gång i mitten av sommaren och tvätta med högtryck. Skulle du dessutom göra en tur till saltsjön så spelar det heller ingen roll, så länge båten inte ligger där i flera veckor. Skulle du då mot förmodan på påväxt av havstulpaner så är det bara att borsta av.
3. Inget problem längre...
4. När det gäller konservering av 2-taktare (som jag förutsätter att du har) så tror jag det finns andra som kan bättre, prova att söka på forumet. Oljan i växelhuset är väl bra att byta så snart som möjligt, särskilt om motorn står i ett ouppvärmt utrymme. Skulle du ha vatten i oljan så finns annars risken att växelhuset frostsprängs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh ett sådant svar (och snabbt) hade jag knappt vågat hoppas på.

Då är det ju bara att åka jihuuu..........

Stort tack.

Mvh/Staffan (liiite väl tidigt att börja längta till våren och skidor ska man ju hinna åka emellan med)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Byt oljan omgående. Man vill inte ha förorenad olja eller olja med vatten i ståendes i v-huset över vintern. Vad gäller konservering av motorn så kan du sraya in massa konserveringolja i insugen under gång (tomgång, varmkör motorn lite försiktigt först och glöm inte att använda spolmuff!) Fortsätt spraya ett tag antingen tills motorn dör eller tills det ryker utav bara h-vete.

När du gjort detta så kan du ta ur tändstiften och spraya in konserveringolja även där, vrid motorn mellan sprayningarna så att oljan tränger in överallt. Skruva dit tändstiften när du är klar. Tändstiften kommer du att behöva byta till våren då dessa blir totalt igensotade av konserveringsoljan.

 

Men för övrigt tycker jag att du ska söka mer på konservering, jag är absolut ingen expert på ämnet.

 

Lycka till med nya båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hoppas nån orkar ta sig tid och läsa detta.

Jag har fått det så förnämt att jag kan ha motorn inomhus i ett varmt garage. Är konserveringen lika viktig då? Och olje bytet?

Mvh/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae....

Har du vatten i oljan så vill man ju inte att den skall frysa osv osv, men du bör göra bytet i all fall för eller senare.

Spruta in konserveringsmedlet går ganska fort så det bör du göra.

Ta av proppelern från axeln (ta bort stora muttern,,,) och fetta in axeln.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten i oljan lär väl hela skiten rosta ihop, oavsett om det är ett varmgarage eller inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...