Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gesse

Bowrider Tråden

Rekommendera Poster

Hej.

Här kan vi lägga in bilder på våra båtar samt diskutera förbättringar, propellerval och allt annat som har med båtlivet att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är karakteristiskt för en bowrider?

Alltså, vad skiljer den från t ex en kabinbåt, en roddbåt etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Bowrider har en öppen för med sittplatser.

Hittade denna text på en sida.

A Bow Rider is a kind of runabout boat with an open bow area where there are extra seats in front of the helm station. It can hold six to ten people.

NOTE: Bow Riding is a highly dangerous and illegal activity and not to be confused with the Bow Rider kind of boat. Bow Riding is sitting or standing on the bow itself while the boat is underway with legs dangling off the front of the boat.

A Bow Rider boat is well suited for almost all recreational water sports (tubing, water skiing, swimming, etc.)

post-22587-1394234853,3611_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Yamarin 5220 -04 med Yamaha 100 hk 4t - en härlig BR.

Underbara sjöegenskaper och rymlig för sin storlek - klassad för 7 pers.

Tänker byta till en större till våren tex 5820 eller 58 BR med minst 115 hk 4t.

mvh//Patric

Finns en del härliga korta videofilmer på denna hemsida:

http://www.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har en Yamarin 5820 (kallas numera 58BR). Har sittplatser och är godkänd för 7 personer (5 plus 2).

För dagsturer i fint väder är en bowrider en bra båttyp. Man kan ta med många kompiser, tjocka släkten, ungar osv då det är gott om plats/sittplatser.

Enkelt att röra sig från för till akter.

Min båt har även en dörr mellan pulpeterna så det blir inget vinddrag när man stänger den och den öppningsbara frontrutan.

Jag har även en liten dörr i aktern ut till badplattformen (bägge sidor motorbrunnen) så det är mycket enkelt att bada därifrån samt ta sig upp efter ett dopp.

Bowrider funkar även bra att åka vattenskidor, wakeboard, tube mm efter. Jag åker lite wakeboard efter min (har en pylon, stång, så att linan kommer upp en bit). Har funderat på att köpa till en fast vattenskidstång (finns som orginaltillbehör till min båt numera) istället.

En annan sak att tänka på med bowrider är att det är en bra båttyp för lite äldre personer då den är lätt att ta sig i/ur och röra sig i (i alla fall min båt) samt lägga till vid brygga - man kan ju snabbt röra sig från för till akter på bägge sidorna, även ensam i båten.

Finns en del nackdelar med bowrider:

* Den öppna fören gör den olämplig att åka med i riktigt grov sjö då man kan få in vatten den vägen av översköljande vågor. Men då menar jag verkligen höga vågor (i alla fall min båt), hittils har jag själv inte varit i närheten att få in nån större mängd vatten på det sättet.

* Den öppna fören mår nog bäst av att ha ett litet kapell och då får man ett extra moment att utföra varje gång man skall ut och när man kommer tillbaka. Desssutom en extra kostnad och underhåll av den lilla tygbiten (rengöring, impregnering osv).

* Ingen övernattningsmöjlighet (i regel) då fören har sittplatser istället för ett krypin som en daycruiser har. Finns dock en bowrider i 6 metersklassen som har ett litet krypin i babords pulpet, det är Askeladden 615 bowrider.

* Ev kan skrovet vara lite mindre stumt än en daycruiser då hela båten är öppen och inte har nån överbyggnad. Dock inget jag märkt på min båt.

* Kräver självläns (om man inte har kapell överallt) - och fungerande sådan! Således lite större risk att om självlänsen blir igentäppt kan man hitta sin båt sjunken om det vill sig illa efter skyfallsliknande regn. Men det skall till väldiga mängder vatten i så fall.

* Sämre för långturer p g av inga riktiga liggplatser (jag har dock en solsäng till min som gör aktersoffan dubbelt så stor) så man kan ligga och vila och om det blir sämre väder med regn så är en bowrider lite mer utsatt. Visst ger ett huvudkapell bra skydd men det är ändå inte lika skyddat och ombonat som i en daycruiser el andra mer täckta båtar.

Egentligen är en bowrider en styrpulpetbåt (med sidopulpeter) men har lite bättre vindskydd för passagerarna i aktern (vindruta som en daycruiser och ev dörr mellan pulpeterna). Och i regel lite mer ombonad inne i båten än en traditionell styrpulpetare. En utveckling el utvidgning av styrpulpetaren kanske man kan säga?

Bifogar bild på min båt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild på det lilla krypinet i babords pulpet på Askeladden 615 bowrider. Tror inte jag skulle vilja sova där... ser lite för trångt ut men i nödfall eller kanske ta en tupplur där. 190 x 60 cm är krypinet i alla fall.

post-1495-1394234853,607_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett alternativ till att slippa lägga ut mycket pengar på en fast tank. Jag har en bränsleflödesmätare monterad på bränsleslangen och ser på plottern hur mycket bränsle det är kvar i tanken.

Bara att skifta till nästa tank när det är dags.

Smidigt.

post-22587-1394234853,706_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag gjorde en pardörr ut till bowen för att slippa draget.

6mm plexiglas med en aluprofil runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Jag har en mittkåpa på min båt, en Bella 512 Excel.

På de båtar som säljs idag är det en kapellbit och den skyddar inte likabra som en kåpa, men smidigare att rulla ihop och stoppa undan.

Men jag tycker att det går väldigt smidigt att ta bort kåpan och lägga ner den i aktern.

Det känns mer ombonat i ruskväder och fartvind.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojomän. Blir en sådan.

Någon som vet var man kan få tag på bra belysning till båtar?

Har letat lite men inte hittat några som tål väta.

Det ska vara sådana för inbyggnad som tål vatten.

Tänkte sätta en på var sida bakom stolarna någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gesse!

Det är lysdioder som gäller LED.

Drar knappt ingen ström och ett behagligt ljus.

du kan få bra belysning med LED.

Dessutom håller de otroligt länge.

Jag har byggt ett helt LED-tak i vardagsrummet, som en stjärnhimmel.

70 st dioder med ett mellanrum på ca: 40cm.

Mycket effektfullt.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du nu börjar du ställa krav.2.gif\

Men farsan är väldigt insatt jag ska fråga honom.

Jag återkommer.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna på Jula för 119 kr. ifall någon mer söker sådana här lampor.

Vit, vattentät diodlampa i plast. 3 st LED-lampor. 12 V. Diameter: 8 cm.

post-22587-1394234859,6889_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härliga BR!

Skickar några fler bilder - några månader till vi får ta fram våra BR igen :-)

post-22148-1394234861,2963_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att se.

Men jag hoppas att det INTE var den sista.

Är det en 53 BR?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var riktigt snyggt det.

Verkar vara små och smidiga.

Törs man fråga var det går att köpa sådana?

Det är sådant som du har gjort som jag tänkt mig med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är de så få BR till salu och köpes i olika forum - i olika sälj-köp-ställen.

Är det för att de funnits så kort tid?

Eller nån annan anledning?

Jag letar - till våren - efter en Yamarin 5820 (58 BR) eller 6420 årsmodell -04 till -06, med minst 115 hk 4t.

Hoppas hitta någon intressant båt att titta på och provköra - helst i norrland - dvs inom 50 mil från Umeå. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga. Kort tid vet jag inte om de funnits. Det finns väl lite äldre Bowriders med. Kanske de flesta är nöjda med sina BR och behåller dom.

Prova att sätt in ett par köpesannonser på olika ställen.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...