Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gesse

Bowrider Tråden

Rekommendera Poster

Återkom gärna med lite info. om den sen efter leverans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Gesse som är kontaktperson i Bowriderklubben har överlåtit det till mig eftersom han har bytt sin Bella 512 Excel mot en Yamarin 5800.

Och det är väl så att 512 excel är ingen trollingbåt direkt kanske.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade några bilder på en Hottad eller förstörd som jag ser det (döm själva) Bella 512 Excel.

Jag har inte själv löst mitt vattenskidsfäste, vattenskidstång.

Har haft lita andrasaker att göra i vinter och det lutar åt att jag gör en provisorisk lösning.

Jag monterar stävöglor på akterspegeln så länge medans jag funderar ut en lösning på vattenskidstången.

 

Ett sånt här tower går på 15 lax och det tänker inte jag betala för att kunna åka vattenskidor mm.

 

 

H/M

 

Senast ändrad av Markus_R | 14 mars 2007 | 09:57

post-12925-1394234964,5359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer. Tänkta lägga in lite info. om detta men du hann före.

Jag kommer att vara kvar som medlem ett tag till åtminstone. Visserligen är min nya båt nästan som en Bowrider då den är öppen i fören, men eftersom den inte är en Bowrider tyckte jag att det var lämpligt att överlåta godkännande av nya medlemmar m.m till Markus_R som har en Bowrider.

 

Tack för mig i Bowrider Klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till Gesse som startat BR-tråden - Bowraider-tråden. :-)

Har själv införskaffat en DC - Yamarin 6420 DC - men har kvar min 5220 med 100 hk tv - den är till salu förrexten.

Och det var meningen att jag skulle köpa en 58 BR tills hustru blanda sig i båtköpet. Ok det blir nog bra med en DC också.

BR är en härlig båttyp - hade en underbar sommar 2006 med vår BR.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som bytt ut era bowriders behöver ju inte hoppa av klubben för det.

Så här står det om klubben som Gesse startade:

 

Här kan vi som har eller har haft en Bowrider utbyta kunskap, tips och förbättringar m.m. av våra Bowriders. Lägg gärna in lite bilder på era båtar, förbättringar, semesterbilder m.m. m.m.

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hoppar inte av än så länge. Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse då båtar (oavsett sort) har varit mitt största intresse i hela livet.

 

Tack själv PatricS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ønsker å kjøpe en bowrider til å ha på innsjöen Varmeln. Tenkte litt på Bayliner 175. Men leste dette på et forum. Hva mener dere?

 

Jeg er mye ute på sjøen i en slik båt når været er bra......og har mine erfaringer, denne ble kjøpt ny for 2 år siden :

 

Det er viktig å være klar over at denne er laget for et helt annet klima hvor det er tørt hele året,

og hvor det ikke er mye sjø. I USA brukes den som oftest som vannskibåt, der leveres den med en kraftig bøyle for trekk.

 

1) Det er limte heldekkende tepper som blir kliss klass når det regner eller slår over, vi måtte skifte dette til fast dørk etter 1. sesongen.

2) Vi har kalesje foran og bak, fra HH, men dekkslayout gjør at dette ikke kan bli skikkelig tett, vi hadde derfor alltid våte tepper som resulterte i mye kondens som drypper ned innvendig på seter og instrumentpanel mm.

3) Regnvannet renner rett ned i motorromet som ikke har automatisk lensing, må etterinstalleres.

4) Fribordet er for lavt.

5) Skrogformen er ikke god i litt sjø, selv med optimal trim ligger den og slår ubehagelig mye. (I litt sjø blir vi lett forbikjørt av andre båter av typen Askeladden ol. som tydeligvis har en bedre egnet skrogform). Denne er nok for flat i bunnen.

6) Ikke la deg lure av brosjyrene som viser masse folk som sitter bra ombord, setene er så lave at det er som å sette seg ned i en liten MG, beina må rett frem eller helt opp i haken. Det er heller ikke plass til å bevege seg rundt i båten. Det er som om de har tatt en større båt og på en enkel måte bare krympet størrelsen på båt og interiør...derfor ser den betydelig større ut på foto.

7) Motoren bråker noe fælt, det finnes overhode ikke noe isolasjon. Motorrommet må etterisoleres.

8) Lyden er FET ( for de som ikke sitter oppi ).

9) Og den går som et UVÆR på flatt vann, da er den en fornøyelse å kjøre.

10) Sesongen er ikke lang med denne båten.

 

Kjøp heller en Askeladden, Uttern, Yamarin ol. som er laget for dette klimaet. De koster mer,

men det er det ikke noe problem å forsvare. De kan brukes hele året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en vattenskidpylon till salu här: http://www.maringuiden.se/marinborsen/;refid=26724
Eller så kan man ju bygga en wakeboard-pylon av ett Stolmen rör från Ikea med hjälp av ett fäste för bordsben från Jula, ett par ögglebultar, två cykellås-vajrar, ett spännband samt en muff från ett avlopsrör i plast som adapter.

post-4973-1394234982,6971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wakeboard-pylonen kan också vara till salu i och för sig eftersom jag köpt ett wakeboard-tower som skall monteras på nu.
Det är ganska fin finish på pylonen med plastlock i ändan på aluminiumröret och rostfri ögglebult med kupolmutter. Varjrarna och spännbanden fäster man i knaparna i fyra riktningar, avståndet går därför att variera.
Beslaget i durken kan man köpa till på Jula för 29:-, finns både infällt och utanpåliggande, om man inte har ett passande fäste för t.ex. ett bordsben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arve28:

 

Jag har en Bayliner 1850 och därmed lite erfarenhet av tillverkaren och båttypen så jag gör ett försök.

 

1) Limmade heltäckande mattor håller rimligen inte i längden i vårt klimat. Mina var dock torra mest hela tiden förra säsongen. Att de skulle bli förstörda på en säsong är knappast sant. Min båt är tio år och mattorna är fortfarande rätt snygga. (Men jag funderar även på att byta dem mot t.ex. flexiteek innan det är för sent.)

2) Jag har oxo Helly-Hansen-kapell, håller nästan helt tätt, endast en smula läck vid dragkedjor pga slitna kardborrband. Beror alltså inte på båten utan på Helly-Hansen. Men det lilla kapellet över förliga sittbrunnen är inte tät vid mittfönstret, allt som hamnar på mittfönstret rinner ner i båten. Jag gick runt på Båtmässan för ett par veckor sedan och försökte hitta en bättre lösning på en ny bowrider, men icke, det såg likadant ut nuförtiden som för tio år sedan. Löste problemet i min båt genom att avleda vattnet ner i en hink under fönsterrutan. Nordiska bowriders verkar ha en ännu värre lösning på problemet -- inget kapell alls. Regnvatten får helt enkelt rinna ner och längs med hela durken och ut i aktern genom självläns. Åtminstone förklarade ett par representanter på båtmässan det så. Kan det verkligen stämma?

3) Bayliner 175 är en så kallad instegsmodell. Den är superbillig (under $10 000 i USA -- 70 000 SEK!) och har enkla lösningar och ett minimum av utrustning. Alltså ingen läns heller. Köp en dyrare båt om du vill ha mer utrustning och påkostade material/lösningar.

4) Friborden på amerikanska bowriders verkar genomgående vara lägre än nordiska. Bra om man åker inomskärs -- bättre för fiske och bad, dåligt om man åker utomskärs. Låter lite som din referens är ute och åker på norske havet? Hur stor är Värmeln? Har du lätt för att ramla överbord? ;-)

5) Bayliners skrov får genomgående goda recensioner i test. Men en 5,35 m båt är inte stor och stadig. Återigen, din referens hemmavatten?

6) Ja, den är låg, lägre än de flesta nordiska. Och med en himla snygg profil. Snyggare än de flesta nordiska :-)

7) Se 3.

8) Positivt!?

9) Yeah!

10) Körde min med extremt god behållning april-okt. Men längre än det hade inte varit bra -- den hade blivit blöt inuti och inte torkat förrän i april. Skall du ha en båt för sena höstar och värre, köp en alubåt. Köp en med tak förresten.

 

Jag förvarar för övrigt min inomhus, kostar lite mer men när höststormarna, snön, tjuvarna och vandalerna drar in över min båtklubbs oskyddade uppläggningsplats är det värt varenda krona.

 

Det var mina åsikter, förankrade i egna erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for meget omfattende svar:

Var å tittet på Searay 175 sport og Maxum 1800sr3. Må si at de få cm erne større denne var gjorde susen. Så Bayliner 185 er vel den som egner seg best tror jeg.

Værmeln er 45km lang, men ikke veldig bred. Har ikke vært på den så jeg aner egentlig ikke hvordan den ser ut da jeg har semesterhus iden ene enden.

Er bekymret for utgiftene til båten? Hva regner dere å bruke på båten?

En 3 liter på 135hk bruker ca 20 liter/time ved masjfart ca 20 knop. i 35 knop bruker den mint 26 liter/time. Når bensinprisen er 12 kr så blir det mye bare å dra ut en liten tur.

 

En annen ting jeg vurderer er å kjøpe en 15-16 for med 30hk jolle. Denne burde koste mye mindre liter/time. Når barna er 2 år er de kanskje ikke klare for sjøen enda. I alle fall ikke vattenskidor. Når liker unger å bli med i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag föredrar att inte försöka räkna ihop vad en båtsäsong kostar. Är ändå säker på att VÄRDET överstiger kostnaden med råge. Dessutom, jämför med t.ex. en solsemester för familjen -- vad kostar den och hur länge räcker den? Med så små barn lär du ändå inte åka så långt/länge att bränslekostnaden blir omöjlig.

 

Men tänk på att i en helt liten båt kan man inte släppa ungarna alls, och hur länge brukar de vilja sitta still i pappas knä?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den kommit

Blev fel bild

provar igen

 

Senast ändrad av mankan | 29 mars 2007 | 08:30

post-3929-1394234983,8865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det fanns pyssel om man säger så. Inredningen måste ur

post-3929-1394234984,1855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


därimot så var startmotorn slut så det fick bli en ny

Elsystemet var ett skämt. Inte en kabel som satt där den skulle

post-3929-1394234984,3571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma byggd mellanvägg. Den ska ut

Har ni några bra ideér om hur jag ska utforma inredningen?

Ge gärna tips och bilder

Jag är inne på en L soffa i bak samt att klä om orginal stolarna.

Jag behöver även friläges knappen på reglaget. Det är ett org Yamaha som är inbyggt

Allt för i dag

post-3929-1394234984,5253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten.

 

Ja nu är du inte arbetslös längre då!

Ser fin ut, men mycket jobb.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalasfin båt. jag/vi tog snäppet upp till 200:an med V8 och är supernöjda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man börjat att härja lite i den

Elsystemet i motorrummet är klart, många gammla kablar var det!

Mellanväggen är urriven samt att jag har börjat malla upp sidorna.

post-3929-1394234996,2155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tiitar ordentligt på motorn så ser man att nåt pucko har kopplat förbi oljefiltert, inte smart.

Är det någon som har ett kopplingsshema till mätaren till höger?

Det visade sig att inte en enda kabel var ansluten?

post-3929-1394234996,2682_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...