Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Minego

Vad skiljer?

Rekommendera Poster

Något uttjatat, men kan någon insatt i punktform skriva ned vad som bör bytas på en importerad båt (USA)? Tex gnistsäkra motorrumsfläcktar, slangar osv.Alltså INGEN CE tråd utan bara vad som bör bytas/åtgärdas. alt. var finns det enkelt beskrivet (om det nu mot förmodan finns....)

 

 

Härligt med vädret, nästan all vårrustning/gmg har hunnits med, bara finliret motor drev vax mm kvar till våren!!!

 

Bilden tagen ute på Nordsjön.

post-5767-1394234853,2316_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spaltar lite som jag vet skall uppfylla kraven, dessa saker skall vara ce märkta, fyll på med saker som jag inte tänkt på

 

Brandsläckare i motorrummet

2st länspumpar

bränsleslangar (A1 och A2)

skrovgenomföringar (det skall vara dubbla slangklämmor på de som sitter under eller nära vattenytan)

Mororrumsfläkt

styrning inkl ratten

Motorn/avgassystemet skall klara ljudkraven

Bränsletanken skall provtryckas alt ce märkt

Lanternor

Huvudbrytare skall gå att komma åt utan att öppna motorrumslucka

ventiler (fönster) och luckor

du skall ha ett visst synfält fritt vid huvudstyrplatsen

batterier ej i motorrum alt i täta boxar med avluftning

kan nog vara så att du skall ha besinkran på tanken oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad behöver bytas av funktions/säkerhetsskäl....

Inte för att det står så i CE-direktiven kanske!!!

 

Jag skulle aldrig lita på en amerikansk landströmsinstallation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad i beteende på strömmen vid 240V jämfört med 120V...

Har du studerat deras vägguttag/sladdkontakter? Nej tack, amerikanskt säkerhetstänkande är mysko, kolla betongmurarna runt motorbanor. I europa försöker man få stopp på fordonet INNAN det kör på ngt!!! Där handlar det om att hålla delarna/skrotet borta från publiken istället för tvärt om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur menar du då? Stor skillnad i beteende på strömmen vid 240V jämfört med 120V... strömmen blir den dubbla i usa, men att den skulle bete sig annorlunda vet jag inte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

 

Ledningsarean bör vara 0,25 på 220 volt och jag misstänker att den är densamma i Usa, däremot bör man kolla hur jord och nolla är kopplad, finns en och annan icke hälsosamm variant där.

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis skall ledningsarean vara 1,5 på 230volt, i usa har de bara halva spänningen och därmed dubbla strömmen vilket innebär att de har grövre ledningar, titta på deras landströmskablage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Petta för ditt svar, kollar dina punkter o anpassar där det behövs för att Slow skall blir säker o trygg!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat igenom nätet och här fanns det info om en del saker http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____696.aspx

men det verkar som att man får beställa skrifterna för att få koll på allt.

En del går nog att fixa själv men en del verkar vara lite lurigt.

 

Det verkar till råga på allt så att förutom CE märknings jobbet så skall SP:S organ (närmsta är Norke Veritas) efterkontrollera att CE märkningen är utförd korrekt.

 

 

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Calle, finns det mesta jag behöver veta i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat att det står någonstans att sp:s organ skall efterkontrollera att märkningen är korrekt utförd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...