Minego 13 Postad 8 December , 2006 Något uttjatat, men kan någon insatt i punktform skriva ned vad som bör bytas på en importerad båt (USA)? Tex gnistsäkra motorrumsfläcktar, slangar osv.Alltså INGEN CE tråd utan bara vad som bör bytas/åtgärdas. alt. var finns det enkelt beskrivet (om det nu mot förmodan finns....) Härligt med vädret, nästan all vårrustning/gmg har hunnits med, bara finliret motor drev vax mm kvar till våren!!! Bilden tagen ute på Nordsjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 8 December , 2006 Jag spaltar lite som jag vet skall uppfylla kraven, dessa saker skall vara ce märkta, fyll på med saker som jag inte tänkt på Brandsläckare i motorrummet 2st länspumpar bränsleslangar (A1 och A2) skrovgenomföringar (det skall vara dubbla slangklämmor på de som sitter under eller nära vattenytan) Mororrumsfläkt styrning inkl ratten Motorn/avgassystemet skall klara ljudkraven Bränsletanken skall provtryckas alt ce märkt Lanternor Huvudbrytare skall gå att komma åt utan att öppna motorrumslucka ventiler (fönster) och luckor du skall ha ett visst synfält fritt vid huvudstyrplatsen batterier ej i motorrum alt i täta boxar med avluftning kan nog vara så att du skall ha besinkran på tanken oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 December , 2006 Vad behöver bytas av funktions/säkerhetsskäl.... Inte för att det står så i CE-direktiven kanske!!! Jag skulle aldrig lita på en amerikansk landströmsinstallation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 9 December , 2006 varför inte då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 December , 2006 Stor skillnad i beteende på strömmen vid 240V jämfört med 120V... Har du studerat deras vägguttag/sladdkontakter? Nej tack, amerikanskt säkerhetstänkande är mysko, kolla betongmurarna runt motorbanor. I europa försöker man få stopp på fordonet INNAN det kör på ngt!!! Där handlar det om att hålla delarna/skrotet borta från publiken istället för tvärt om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 9 December , 2006 Hur menar du då? Stor skillnad i beteende på strömmen vid 240V jämfört med 120V... strömmen blir den dubbla i usa, men att den skulle bete sig annorlunda vet jag inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 9 December , 2006 Ledningsarean bör vara 0,25 på 220 volt och jag misstänker att den är densamma i Usa, däremot bör man kolla hur jord och nolla är kopplad, finns en och annan icke hälsosamm variant där. //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 9 December , 2006 Möjligtvis skall ledningsarean vara 1,5 på 230volt, i usa har de bara halva spänningen och därmed dubbla strömmen vilket innebär att de har grövre ledningar, titta på deras landströmskablage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 10 December , 2006 Tack Petta för ditt svar, kollar dina punkter o anpassar där det behövs för att Slow skall blir säker o trygg!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2006 Har skummat igenom nätet och här fanns det info om en del saker http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____696.aspx men det verkar som att man får beställa skrifterna för att få koll på allt. En del går nog att fixa själv men en del verkar vara lite lurigt. Det verkar till råga på allt så att förutom CE märknings jobbet så skall SP:S organ (närmsta är Norke Veritas) efterkontrollera att CE märkningen är utförd korrekt. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 10 December , 2006 Tack Calle, finns det mesta jag behöver veta i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 10 December , 2006 Har du hittat att det står någonstans att sp:s organ skall efterkontrollera att märkningen är korrekt utförd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2006 Ja här. Hoppas att Du hittar svar. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1148.aspx Lycka till //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser