coastie 0 Postad 8 December , 2006 Hej Alla, Det händer inte särskild mycket i kluben just nu men jag tänker ändra på det lite. Jag har några frågor till er alla. Det är så att min storfidra är i ganska bra skick men jag har kommit till den slutsatsen att det är dags att modernisera båten. Jag skall bli mycket tacksam om ni delar med er om era tanker på följande: 1. Jag vill tar bort toaletten och installera en ny Lavac typ toalett i v-ett mellan kojerna i förpiken. Där finns utrymme och det bli mycket bekvämare än att försöka klämma mig i den nuvarande toaletten (Sittande kan jag inte ens stänga dörren) 2. Där nuvarande toaletten finns vill jag bygga ett kok. En Taylors fotogen spis modell 028 har jag tänkt mig. (säker och krävs ingen ström) 3. Jag skall isolera förpiken och sedan klä skrovet (på insidan förstås) med ljuas träribbor, t.ex. lärk. 4. Jag skall installera en värme aggregat. Igen har jag nästan bestämt mig för fotogen och Taylors modell 079 fast en Reflex 66MW eller en Sigma 100 är också av intresse. (också säker och krävs ingen ström) 5. Eventuellt vill jag installera in-boom reefing. Den danska John Mast system tilltalar mig. 6. Jag vill också reducera volymen i sittbrunnen och höja tröskeln till nedgången. Detta kan kanske åstakommas genom att bygga en glassfibre låda vid nedgången som också skulle kunne vara styvutrymme till livflottan. Jag vill gärna frågor er alla om ni tror att dessa förslag är bra eller om det finns några bättre sätt att göra storfidran en lämplig och tidsenlig långfärdsbåt . Slutligen vill jag ber om ursäkt för eventuella misstag i svenskan men jag hoppas att det jag har skrivit ät både läsbar och förståligt. Många seglar hälsningar, Stephen Harkness Whitby England Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2006 Hej StephenDet som händer att vi blir fler medlemmar efterhand. Nu är vi 15 st. Jag hade kontakt igår med en nybliven havsfidraägare. Även min storfidra är i ganska bra. Jag lider dock av den sjukdomen att jag alltid måste ändra på nått. 1: På min storfidra har jag en pottipotti. Jag är ganska storväxt och jag tycker det överhuvudtaget är svårt att använda toan där den står. De få gångerna jag använt toan ombord har jag lyft fram den och ställt den nedanför trappen. Har också haft funderingar på att flytta toan. Ofta finns ju toautrymmet mellan förpiken och salongen där garderoberna är på storfidran. På min fidra har man byggt om pentryt och låtit det gå ut över SB koj med ett litet hål att sticka fötterna i. För en normallång person är det nog inte speciellt bekvämt att ligga där. Det är inte ofta vi är mer än två personer ombord och i regel så seglar jag själv, så SB koj annvänds mest som stuv. Funderar på att ta det utrymmet i SB koj som är för om maststöttningen och slå ihop med garderoben och sätta toan där, man kunde även få plats med ett litet handfat under däcket, ev framdragbart. arbetet ligger långt ner på prrioriteringslistan På min havsfidra hade jag toan under kojerna i förpiken. Det fungerade bra. kanske något att överväga. 2. Om jag flyttar toan kommer jag att använda utrymmet för rengställ flytvästar och andra blöta kläder. Gör det även idag. På min fidra har det varit mycket besvärligt, för mig nästan omöjligt, att komma åt impeller och oljefilter/handpump på motorn. Enda sättet är via akterstuvet i sittbrun. Plocka ur allt i akterstuvet, ta bort durken och krypa ner däen vägen. Därför har jag flyttat oljetanken från BB till SB där Gasolbehållaren satt. Har även kapat durken i akterstuvet lite snett och satt upp ett nytt skott. Kommer att göra en lucka så att jag kan komma åt motorn från utrymmet innanför toan. Detta utrymmet har blivit ungefär dubbelt så stort, och där förvarar jag verktyg, segel och annat som är bra att ha relativt lättåtkomligt. I samband med att jag flyttade oljetanken har jag byggt en kyl/isbox med kompressor. Tidigare var det en kylväska fat monterat i pentryt in under sittbrunnen avsett för kylklampar. Det fungerade inget vidare då det är svårt att få tag på kylklampar särskilt om man ligger ute längre tider. Kompressorn har jag monterat akter om oljetanken under SB sittbrunnsbänk (i akterstuvet) 3. Kommer även jag att extraisolera i förpiken, kanske redan i vinter. På havsfidran isolerade jag med typ liggunderlag 10 mm utanpå den gamla ytmattan. Då bokhyllorna på sidorna bara var fästa i för och akterkant var de ganska veka, så jag satte en extra skiva 10 mm liggunderlag från kojbotten och upp under hyllan som stöd. Utanpå det klädde jag med 3 mm ytmatta. Det blev totalt 26 mm. Det var oerhört skönt att ligga mot skrovet. Varmt och man nästan sjönk in i bordläggningen. Jag kommer att göra likadant på min storfidra, kanske inte 26 mm, men det kan bli ett 15 mm liggunderlag ytmatta. Teakribborna som finns längt ner coh som sticker upp ett par ibbor ovanför madrassen skall jag ta bort. de är så knöliga att ligga emot. I min fidra har jag en gamal Valla 1800 som fungerar bra. Har haft tankar på att byta till en reflex ewller glembrings dieselvärmare, men dels är det dåligt med plats och dels ligger det långt ner på prioriteringslistan. Var hittar man information om Taylors och Sigmavärmare? 5: Var inne på John Mast´ s hemsida. Är det deras rullbom du avser? Det finns ju ett system med revning från sittbrunnen med en lina och block ock linor inne i bomen Singelrevbom. Jag kör med en budgetvariant och har gjort så på mina tre senaste båtar. Två linor för varje rev som går till sittbrunnen. En vid masten och en vid akterliket som går fram till masten och till sittbrunnen via ett antal brytblock. Jag har två rev, så det blir fyra linor. Det fungerar mycket bra så jag tycker inte detr är motiverat att lägga ut en massa pengar på andra finesser. 6. Jag har också en tanke på att bygga ett litet förvaringsutrymme vid nedgången. Kanske inte för att reducera volynmen i sittbrunnen i första hand, och jag tänker heller inte höja tröskeln. Jag förstår din tanke. Annledningen till att jag tänker bygga ett förvaringsfack i framkant av sittbrunnen är att jag vill ha ett litet brigedäck. Jag sitter ofta i nedgången under sprayhooden när jag seglar och det hade varit bekvämare att ha en lite större yta att sitta på. I facket tänkte jag förvbara dörjer - fiskeredskap, framför allt för Makrillfiske. På min havsfidra hade jag byggt ett dogghause i stället för sprayhooden som var mycket dålig när jag köpte fidran. (se bifogad bild) När det gäller olika förändringar på båtar, så är det nog så att det jag tycker är bra och som fungerar för mig, inte alls passar någon annan. Men man skall själa så många tankar och ideer som möjligt och dra nytta av andras misstag. Du behöver definitift intre be om ursäkt för din svenska. Jag har visserligen lätt att formulera mig men jag är dålig på stavning, och om man tex läser här på MG så är det egentligen en bedrövlig svenska, speciellt stavningen, som många använder. Du hade båten i Danmark om jag inte missminner mig. Seglar du något på Svenska västkusten i sommar. Det hade varit trevligt att träffa dig och andra fidraseglare. Det är 6-7 fidraseglare som har sina båtar i Danmark eller på svenska västkusten, som jag vet. Sen finns det ju många fler fidror innom det området. Vi får höras i ämnet ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2006 Jag glömde att lägga in bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 11 December , 2006 Hej och tack Tommy för dit svar. Det är bra att klubben expanderar. Har vi tur så kan det väl bli ganska många till slut. Jag vet precis vad du menar med ’sjukdomen’. Jag undrar om båten bli färdig någon gång? 1. Jag har också haft funderingar över en ’portapotti’. Jag tycker att det finns enorma fördelar med det – inga hål i skrovet !! Om jag skulle har turen att hitta en ’portapotti’ som skulle passa i mellanrummet mellan kojerna i fören skulle jag köper den direkt. Jag tror däremot att alla portapottis har en bas som är för stor den platsen. Jag har därför tittat på en del marintoaletter. Den modellen som verkar vara bäst är en Lavac. Den är mycket enkel och pumpen kan också användas som en extra länspump. www.blakes-lavac-taylors.co.uk Jag har också haft en del funderingar att göra om en av garderoberna till en toalett men jag vill egentligen inte göra det eftersom jag behöver garderobplatsen och jag vill inte göra något ingrepp i ett skot som ju ger stöd till däcket eller masten. Av samma anledning vill jag inte ändra skotten för om pentryt eller nuvarande toaletten. Platsen under kojerna i förpiken är redan ’bokat’ som segelförråd och kättingbox. 2. Idén med att har ett utrymme för blöta kläder m.m. är mycket bra och praktiskt. Min tanke med att göra om toalettutrymme till pentry är baserad på att man faktiskt tillbringar mera tid i hamn än till sjöss och då är en ’riktig’ pentry mycket praktiskt, särskild eftersom jag redan gör som du och har mina blöta kläder hängande där. Din beskrivning om hur du kommer åt impellern gör mig förskräckt. Som tur är, har jag en Perkins diesel i min fidra. Trots att den är mera kraftfull än den original Volvo är den mindre och lätt att komma åt. Min dieseltank är relativt stor och är på 65 liter och ligger till barbord om motorn. Någon kyl har jag inte ombord. Det finns en kylbox på styrbordssidan om sittbrunnen som skall laddas med is eller kylklamper. Den är opraktiskt tycker jag och jag skall (om jag bygga om toaletten till pentry) gör plats för en kylbox. Den skall bara vara en vanlig kylbox eftersom jag inte vill har något som drar mycket ström eller krävs att man köra med motorn för att kyla. När jag är ute någon längre tid klarar jag mig utan kylvaror. Ölet har sin given plats i kölen ! 3. Din idé om att lägga en mjuk isolering med en matta ovanpå är intressant. Jag vill gärna klä bordläggningen med trä eftersom det ser så fint ut. Jag fundera på att lägga en isoleringsmatta under träribbor eller om att bygga på skrovet med Divynacell eller liknande, sedan ett lagar plast invändigt och träribbor på det. Om jag gör det bli det ett mycket större jobb förstås men det kommer att förstärka skrovet samtidigt. Jag är inte särskild orolig att ribborna på bordläggningen är hårda att ligga emot eftersom den kojen används endast i hamn och då är det min son (17 år och stor!) som ligger där diagonalt över hela kojen. Han har inga som helst sömnproblem och kunde säkert sovrar gott med en sten som kudde. En Glembrings kamin har jag också funderat över men den har samma nackdel som de flesta av Reflex modellerna – den tar för mycket plats. Taylors, Sigma och Reflex 66MW monteras på skott varför inga durkplats krävs. Det finns andra skottmonterade modeller också, e.g. Dicksons. Taylors kaminer, spis och Lavac toaletter samt Blakes bottenventiler finns på www.blakes-lavac-taylors.co.uk . Sigmar kaminer är tillverkade i Canada och finns på www.sigmarine.com . Ett möjlig problem med Sigma värmen är att alla mått är i tum. Annars har jag hört mycket gott om deras kaminer. Taylors är ett välkänd engelskmärke av hög kvalité. Firman har tillverket spisar och kaminer för marint bruk sedan Noah seglade med Arken. 5. Det ät John Mast’s ’Hi-Low reefer’ jag syftar på. Jag kan har fel men jag trodde arr en rull-boom var vad man kallar för ’roller-reefing’ på engelska. Något som gick ur tiden då man fick ’slab reefing’ (vet ej vad det kan heter på svenska). Hi-Low Reefing är John Mast’s namn på ’in boom reefing’. Seglet snurras runt en stång in i själva bomen. Det är klart, en ny bom och allt annat kostar en del pengar. Din variant verkar vara intressant och det är ungefär så som jag har det nu förutom att jag har inget neddragit till sittbrunnen. Jag tror nog att jag skall försöka med det innan jag satsar en massa pengar på John Mast’s system. Tack för tipset! 6. Jo, jag vill gärna göra sittbrunnen mindre och installera större länsor. En av anledningar är förstås at det skall finnas något mindre av ett ’badkar’ att fyllas med ett överbryttande sjö. En annan anledning är att en båts svagaste punkt är ofta nedgångslyckorna. Jag har för mig att det bli bättre om dessa är mindre. Dessutom, så få man en extra sitplats då borden är uppställd i sitbrunnen och en skön plats att sitta under gång (som du nämnde). Just nu har jag livflotten på ’taket’ och att få den lite längre ned och i en skyddade plats skall delvis förbättra stabiliteten och samtidigt förlängar flottans livslängd. Du hade alldeles rätt i att båten ligger i Danmark: på Fyn närmare bestämt. Jag håller med om att det vore trevligt att träffas. Just nu vet jag inte riktigt hur det kommer att bli nästa år. F.n. arbetar jag i Mellan Östern och jag fick besked idag att min kontrakt skall förlängas med 6 månader. Efter det (juni 2007) ser det ut som om jag skall till Ryssland i två år men jag vet inte med bestämdhet. Jag har också sökt ett jobb i Spanien så jag är tvungen att vänta och ser. Annars har SWAMBO (She Who Always Must Be Obeyed – min fru altså) fått för sig att en tur på Norska kusten är aktuellt. Jag har därför planerat, lite löst, att segla till Kyrkeness och sedan frakta båten landvägen till Vasa och sedan seglar nedanför Östersjön tillbaka till Danmark. Det är klart att en sådan seglats kräver sin tid varför jag har tänkt att ta det över fyra säsonger. Detta till trots, om du planerar en träff, skall jag göra allt jag kan att vara med. Tack för bilden på din ’dog house’. Den var snygg och det är inte lätt att få en dog-house att vara. Förresten, jag har alltid undrat varför det heter ’dog-house’ då ett hus för en hund heter ju ’kennel’. Konstigt! Jo, vi hörs och tackar för rättstavningsprogram på datorn! Stephen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shortie 0 Postad 6 Januari , 2007 Hej Stephen. Vi har en Storfidra, Shortie, med en anderledes indretning. Måske kan du få et par ideer fra hende. Vi har sejlet i den en sommer nu og indretningen virker rigtig godt. Jeg kan forstå at du har båden på Fyn, vi ligger i Kolding, så vi kan jo mødes en dag når du er her i DK. Mvh. Ole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 30 Augusti , 2007 Ursäkta mig för att jag inte svarade tidi´ gare men faktumet är att jag märkte inte att fanns denna fina bild på Shortie. Ännu en gång, unskuld meg. Den layouten i Shortie verkar vara en bättre användning av platsen är det normala. Toaletten är helt bortkastat plats och ligger mycket bättre framme mellan kojerna. Ett par riktiga handtag vod garderoberna och så sitter man säkert och bekvämt. Sitter jag på nuvarande toaletten kan jag inte ens stänga dörren p.g.a. platsbrist. Jag gillar också kartbordet! Å andra sidan, med köket i den normala platsen kan man göra som jag och anveänder sitbrunnsdurk som avställningsplats. Tyvärr blev seglingen iår avkortat. Jag hann med en del saker i alla fall. Ett nytt två-batteri system finns nu på plats och skrovet är nedslippat och nymålat upp till fenderlisten. En landströmscentral har också installerats. Jag också seglade lite i vattnet mellan Svendborg, Sonderborg och Assens men vädret var det värsta på flera år. Regn och blåst för det mästa. Hälsningar // Stephen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 30 Augusti , 2007 Jo, två frågor beträffande inredningen i SHORTIE: 1. I NAUSIKAA finns ett halvt skott mellan toaletten och kojen på barbordssidan och ett till mellan pentryt och kojen på styrbordssidan. Jag förstår att dessa skott kan inte finnas på SHORTIE. Har man då förstärkt decket på något sätt istället? 2. Har kojerna används till sjöss? Blir det inte lite blött då? Om du har någon bild på SHORTIE tagit från pentryet mot kojerna och sittbrunnen vill jag gärna se på det. Mycket tacksam // Stephen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Augusti , 2007 När jag köpte min storfidra hade jag tre båtar att välja på; En storfidra i södra Spanien, Shortie i Södra Danmark, en båt i Kåge, strax norr om Skellefteå. Bifogar ytterligare en bild innifrån Shortie taget ur en annan vinkel. Det ser ut som om att man flyttat skottet vid navigationsbordet 30-40 cm akterut, medans det på pentrysidan sitter kvar på sin ursprungliga plats. Jag hade för avsikt att göra tvärt om på min storfidra och bygga en toalett i garderoben på SB sida. Skotten placering i längsled har nog en begränsad betydelse beträffande maststöttning. Masten står ju på balken akter om de två längsgående skotten (i orginalutförande) och den mesta kraften tas upp av de två teakstöttorna som balken vilar på. Beträffande stickkojerna under sittbrunnen, är det ju samma lösning som på havsfidran. Det jag saknar i min storfidra är en bra sjökoj. Med detta arrangemang är ju förutsättningarna större. Jag har flyttat oljetanken från BB sida till Sb och tagit bort skottet. Pga mina ryggproblem, som blev jag på ett drastiskt sätt fick klargjorda för mig under sommarens segelsemester, har jag bestämt mig för att sälja min storfidra och i fortsättningen endast ängna mig åt segling i hemmafarvatten med min bohusjulle. (eller i värsta fall en motorseglare). En stark spekulant som var och tittade på båten igår. Kommer, om han köper båten, att bygga en toalett i SB garderob och göra en hytt åt dottern i gamla toalettutrymmet, som i min fidra är lång nog för en bekväm barnkoj (eller kortvuxen person). tommy Senast ändrad av toaen | 31 augusti 2007 | 09:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hej Tommy, Tack för bilden och beskrivningerna. All information hjälper. Jag också tror att två stickkojer skuulle vara en mycket bättre lösning för den normala utförandet ger inga bra sjökojar. Det var ingen rolig nyhett att höra om dina ryggbesvär och attt du tänka sälja Storfidran. Komma du att fortsätta med denna klubben? Jag tycker att det är vikltigt att vi fidraägare har en platform för utbytte av tips och annan information. Skulle du bestämma dig för att dra ned på denna verksamheten så dra jag igång en Fidra site på Internet - men bara om du inte vill fortsätta. Hoppas att du bli bättre i ryggen! Hälsningar // Stephen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser