Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Mr_Moore

Ekolod

Rekommendera Poster


Jag köpte ett beg. Humminbird ekolod billigt i sommras. Läste intruktion och läste här om installation. Tänkte installera det på insidan skrovet. Så jag hittade ett bra ställe i aktern. Hällde på vatten, la i givaren och fick fina resultat. Sen torkade jag, slipade lite och satt fast det med epoxi. Nu har jag 90 m vid bryggan. Fungerar dåligt så att säga.

 

Kan det kommit in luftbubblor, hade jag fel epoxi. Nån som vågar gissa?

 

Så nu till problemet.

Hur får jag lättast bort det?  (sitter dumt till, under och trångt.)

Hur sätter jag dit det så att det fungerar. Är Sika det bästa, har även läst om silikon.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid limmat mina på insidan med Sikaflex och det fungerar varje gång. Men jag testar först med givaren i en plastpåse (frys) med vatten. Jag sätter den på olika platser och när jag finner en plats som fungerar bra så torkar jag rent med aceton och limmer sedan. Obs! Detta gör jag med båten i sjön, annars fungerar det inte.

 

Du har troligtvis bubblor i epoxin eller något i skrovet eller så sitter den inte lodrätt, vilket är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att få bort epoxi brukar vara att värma. Vet int eom du kan värma med varmluftspistol utan att skadad något annat, annars kan man skära bort epoxin med en vanlig lödkolv.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...