Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
MrMe

CE-Märkning (igen)

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag har använt sökfunktionen och försökt läsa på om CE-märkning. Så vitt jag förstår så är detta obligatoriskt enligt lag sedan 1998. Jag har också läst mig till att hela ansvaret för detta ligger på personen eller firman som importerar båten.

 

Är detta en lag i klass med röd gubbe... d.v.s. att många (de flesta) ignorerar den och lever livets glada dagar ändå? Eller är det en lag som efterföljs?

 

Nu till mitt bekymmer:

Jag är precis på väg att köpa en Bayliner 2355 importerad från USA. Jag har inte importerat båten utan jag har hittat den hos en handlare. Båten är INTE CE-Märkt. Vad ska jag göra?

 

1. Lämna affären omedelbart?

2. Se till att säljaren CE-märker båten innan försäljning (detta kommer sannolikt att påverka priset).

3. Köpa båten och hoppas på fint väder i sommar?

 

Om jag köper båten - vad kan hända? Rent krasst så bör väl en Bayliner som sålts i USA vara konstuerad med samma säkerhetsmarginaler som en som sålts i Europa? Vad är straffet för mig som köpare av en omärkt båt? Kan det få några som helts konsekvenser?

 

Tacksam för snabba svar då jag planerar hämta båten nästa vecka.

 

/Nybörjaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för snabbt svar. Även av artikelt i VLT att dömma så verkar brottet vara begått av importören - inte brukaren. Frågan är egentligen om hur jag kan drabbas? Får/kan jag inte sälja båten när den dagen kommer?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på baylinern?

 

Äldre eller yngre än 98?

 

Kan ju själv samanfatta dom samtalen jag själv haft med sjöfartsverket att en båt som är äldre än 98 ska även den CE-märkas men att bevisa det från sjöfartsverket är nästan omöjligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken årsmodell, desto nyare än 98 ju mindre saker blir problematiskt

eftersom de flesta detaljerna är samma som på en båt avsedd för ce marknaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Båten är av årsmodell 1999 vilket gör det lite problematiskt att hävda att den importerades före juni -98.

 


/Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Jag rekommenderar dig att köpa båten först när den är CE-märkt. När jag undersökte detta med berörda myndigheter så informerade de mig om att den person som importerar en båt utan att CE-märka den är ansvarig för eventuella sjösäkerhetsbrister etc på båten under hela dess livslängd. D vs om en olycka skulle inträffa många år efter det att du sålt båten vidare så kan du krävas på stora skadestånd...

 

Vet inte om det finns några verkliga fall men när jag tog med vår båt hem från USA så investerade jag i en CE märkning.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ce märkning gäller alltså just den båten märkningen står på och inte modellen i sig????Verkar ju konstigt om det skall vara så.

Hårblåsar som säljs på ica är ju inte kontrolerade var för sig. Utan leverantören har ju skickat en hårblås för att bli godkänd för CE märkning. Efter att han fått sitt CE märke sättar han det på alla sina produkter.

 

Men detta förfarande gäller alltså inte båtar (konstigt)????


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tillverkaren kan CE-märka en modell om dom vill, men amrikanska tillverkare CE-märker inte båtar för hemma marknaden och då måste dom CE-märkas i efter hand om man ska inpotera en sådan båt till ett EU land. Trots att den finns i en CE-märkt upplaga för export.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer lite mellan båtar för amerikanska och ce marknaden, i huvudsak utrustningsmässigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten och hoppas på fint väder.

Själv så skiter jag i CE märkning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten och skit i CE märkningen.

Håll tummarna för bra väder.

 

Du kan ju alltid CE-märka båten i ett senare skede om du känner att du vill det.

 

Stämmer! Jänkarna har striktare regler när det gäller sjösäkerhet fast man har inriktat sig mer på personen än på båten.

Tex pulpit fram får ej vara öppen,måste finnas flytvästar till alla ombord.Com radio måste finnas, osv .osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du importerar en båt så står du som ansvarig importör och vid eve olycka eller personskada skall du kunna verifiera båtens kvalitet och säkerhet. detta gäller även om du sålt båten eller det har varit flera ägare efter dig.  du som importör är ansvarig båtens liv ut. därav kan en CE märkning vara på sin plats.  Skall du ha båten själv till den faller i bitar spelar ce märkningen ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med en båt som inte är CE märkt! en maxum 1900 SR bowrider 1999
det gav ett påslag på försäkringen med 10 % några hundra lappar men det verkar helt ok man kör till de stoppar en för lagen om det är för jäkla otydlig o jag har pratat med en god vån som är kapten.. o han säger att det
är bara o köra på stoppar dom en så blir det en tillsägelse o inget mer..
tuta o kör säger jag..
GOD JUL PÅ ER! 

post-20715-1394234865,0484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla,

 

Det blev en intressant diskussion av detta men jag vet ärligt talat inte om jag blev så mycket klokare...

 

Eftersom jag är helt ny i båtvärlden beslutade jag mig för att ta det säkra före det osäkra och därmed CE-märka båten. I morgon förmiddag bär det av att hämta nyförvärvet och jag är sååå glad!

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...