Gesse 0 Postad 6 December , 2006 Nu finns en ny klubb här på MG för oss som har eller har haft en Bowrider där vi kan utbyta kunskaper, tips, förbättringar och m.m m.m. Välkomna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 8 December , 2006 Tjena! Jag har funderat på om jag ska smacka dit ett kapell över fördäcket. Men jag har ju självläns på Bellan så jag vet inte hur jag ska göra. Det blir ju ytterliggare ett moment att göra efter att man har lagt till. Vad tycker ni? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 December , 2006 Kapell, absolut ! Jag överväger starkt att byta båt så jag kan få dit ett kapell. Regnvattnet är det minsta problemet, det är värre med blad, gula granfrön, och i sämsta fall änder eller måsar. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 December , 2006 Hej, Jag har förkapell på min bowrider, Yamarin 5820(58BR). Visst det tar en minut extra att rycka av och knäppa på men det är inget större problem för mig i alla fall. Jag har det dels för att slippa en massa regnvatten i båten (jo jag har självläns men ändå), dels slippa katter, fåglar, och div småskräp som virvlar runt i närheten av båten (jag har båten ca 10 m från en väg där bilar virvlar upp en del småskräp). Så har jag en vassrugg några meter från båten som också släpper ifrån sig en del. Har också teak på golvet i båten som står sig lite bättre om det inte utsätts för direkt solljus och regn. Jag bifogar en bild på min båt. Jag har även s k hamnkapell (har även vanligt stort kapell) då det går mycket snabbare att ta av/knäppa på än huvudkapell (som jag har nerrullat i sin kapellstrumpa och liggande uppe på ryggstödet på aktersoffan). Om du skaffar förkapell så se till att du får bra fall på det så vattnet verkligen kan rinna av så det inte blir stående pölar med vatten (det blir mögel ganska snabbt annars i pölarna). Du behöver en stödpinne i mitten som håller upp förkapellet likt ett paraply. Mitt förkapell har aningens för lite fall så det blir en pöl i framkanten. Bäst är troligen om du låter en bra kapellmakare skräddarsy ett förkapell enl dina instruktioner. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 December , 2006 Hej, Här är ett annat exempel på hur man kan konstruera förkapellet, upp över frontrutan för bättre avrinning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 9 December , 2006 jag fick konstruera en egen kapellbit över luckan i framrutan pga en kass gångjärns konstruktionsom läckte in vatten, nu funkar det fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser