Rogerihalmstad 1 Postad 6 December , 2006 Hejsan, vågar man starta upp en diesel inombordare som inte har varit igång på de senaste åren för att se om den funkar. OBS har inte tillgång till kylvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 6 December , 2006 NEJ!Inte utan vatten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 6 December , 2006 Hadde det varit en bensinmotor hade jag svarat - självklart!Du kan testa om den startar, det tar ju en liten stund innan motorn behöver kylning. Om detta gäller dieslar vet jag inte... e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 6 December , 2006 ok,,,hoppas jag får fler svar så jag vet. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 6 December , 2006 Att provstarta motorn under några/någon sekund gör förmodligen ingen skada och det är ingen skillnad mellan bensin och dieselmotorer. Om du kör längre så kan du bränna impellern som sitter i kylvattenpumpen. Om det inte är en kugghjulspump eller liknande som saknar impeller för då kan du köra betydligt längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 7 December , 2006 Hej och tack för svaren, motorn det gäller är en volvo penta AQD40A som inte har varit igång på flera år så därför vill jag bara provstarta innan köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 7 December , 2006 För att vara på den säkra sidan skulle jag ta ur impellern. Det tar inte särskillt lång stund, speciellt inte jämfört med den tid det tar att hitta alla små gummipluttar som blir om den går sönder. e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 7 December , 2006 Starta INTE utan kylvatten. Det borde vara ganska enkelt att koppla loss kylvattenslangen och bara stoppa ner den i en spann med vatten, det räcker ju för att provstarta i alla fall. Tänk på att aldrig koppla vattenslang med tryck till kylvattenintaget, du fyller motorn med vatten då, motorn skall suga själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 7 December , 2006 Det är inte att rekommendera att starta motorn utan kylvatten,Ha en spann vatten att köra ner en sugslang i så att impellern inte går torrt,Det kan ju faktiskt va läge att lossa locket till impellhuset för att göra en kontroll av impellen så att den är okej innan ni startar upp. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2006 Det går allldeles utmärkt att starta och köra några minuter. I sämsta fall bränner impellern, men har motorn stått så länge bör den ändå bytas. Kolla bara att inte avgasslangen blir för varm. Jag skulle köra motorn på startmotorn, med stoppen utdragen, så länge att oljetrycket kommit upp till rätt tryck (larmet tystnar) innan den startas. Detta gör jag alltid om min motor stått en längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 11 December , 2006 Det bästa man ska göra är att byta oljan på en maskin som inte gått på länge, men i ditt fall så verkar det inte kunna ta någon vidare skada om du bara vill starta upp och se om han går. (dvs inte låta han gå allt för länge) startade upp en Diesel i höstas, bytte oljan.. Satte i impellern som var avmonterad, tog sjövattenslangen och kopplade direkt på impellerhuset. Gick utmärkt, någon tidigare beskrev att man inte skulle ha tryck på vattenslangen, utan motorn skulle suga själv.. Motivera gärna varför. Eftersom jag altid gör så och antar att jag gör rätt.. om inte så vill jag gärna veta vad jag gör för fel. Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 12 December , 2006 Hej Henke, anledningen till att man inte ska ha tryck på slangen är (tror jag) att dels så kan du om du har otur trycka in vatten bakvägen genom kyllimpan i motorn innan du har startat den och dels att du kan trycka in vatten genom impellerpumpens axeltätning. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 16 December , 2006 ja,du har rätt,vattnet trycks ut i impellerpumpens tätning!Har själv råkat ut för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser