Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
BigFish69

Varnig för import från USA

Rekommendera Poster

Hej!!

Jag vill med detta meddelande informera alla om att det föreligger stor risk vid köp av båt från annat land. Bara en sådan sak som att köpa grisen i säcken men även att bli pålurad att du inte behöver CE-märka båten, vill påpeka att det tyvärr är lagstadgat. Men det är inte den problematiken jag egentligen vill belysa utan det är oseriösa båtmäklare. Jag skulle köpa en båt från en man vid namn L--f på Global Boats (www.globalboats.net). Jag har tidigare gjort en affär med honom som gått bra och var väldigt nöjd. Nog om det jag tänkte att det borde gå bra en gång till. Han skrev en offert utifrån en båt vi var intresserad av. Priset var inklusive allt, tullad och klar i Göteborg. Köpet skedde i februari och leveransen förväntades i april. April kom men ingen båt, jag ringde L--f och han sa att den var på väg. Maj kom ingen båt, ringer L--f han svarar inte utan jag får ringa direkt till handlaren och han säger att båten inte är flyttad. För att göra en lång historia human att läsa fick helt enkelt ordna med frakten själv 10.500 dollar. Efter att ha ringt från ett nytt nummer till den där jä**la L--f ( ursäkta språket) på Global boats hävdar han att han fått fördyrande omständigheter och att vi inte var kvitt från föregående köp. Jag vill med detta bara upplysa er om FÖRSIKTIGHET med dessa typer av importörer / mäklare / handlare.

Jag vill också passa på att påminna L--f om att du vet vad du ska göra. Ring om du har synpunkter på inlägget, jag kommer ändra i det om vi är överens

//Johan Ekström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad mer kan man säga. Globalboats var i det här fallet endast en mäklare. M a o vi hittade en båt vi tyckte var intreassant. HAn ringde försäljaren och fick ett pris. Han skrev ihop en offert inkluderande båten pris, inplastning, landtransport USA, hamnavgift, tull, moms mm. Jag betalde glatt eftersom det fungerat bra tidigare affär. Månaderna gick ingen båt dök upp. Samtidigt var min far och en kollega till honom intressead av en annan båt. De pratade med L--f och bad honom ringa och fråga om skick osv. Håll i er nu, detta är nämligen inressant. Utifrån den kontakten går L--f och betalar handpenning på båten 5 000 dollar, pengarna tar han från köpet som JAG genomfört. Det är därför inte båten kommer till sverige. Jag undrar varför han gjort på detta vis och får till svar att ni är ju far och son någon måste ta ansvar. Det visar sig senare att han enligt andra källor fått tillbaka hela handpenningssumman, detta är dock något han förnekar. Det är nämligen så att ajg ringde direkt till den handlaren och frågade och fick ett bevis på att pengarna gått tillbaka till L--f´ s konto. Vid samtal med L--f i april-maj hävdar han att han gått bet på handpenningen och fått fördyrande omständigheter ocgh därför inte tänker leverera båten. Vi vänder oss till båtköp i uppsala som transporterar hem båten för ytterliggare 10.500 dollar. Det har nu gått ca 4 månader sedan båten kommit hem. En fin båt, dock ingen dokumentation såsom instruktionsbok medföljde. Dessutom har inga åpengar betalats från Global boats. Så min uppmaning är att vara försiktig.

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Hej, mycket intressant läsning då jag själv var sugen på ett kontakta företaget för en eventuell affär. Har du gjort en polisanmälan?

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skickat ett brev till honom via advokat i USA. Har dock inte fått någon respons på brevet. I brevet ber jag honom betala tillbaka de 10.500 dollar som jag har haft i fördyrande omständigheter.Jag uppmanar också er som har erfarenhet av sådan här typ av anmälan att delge den till mig.

Båten jag köpte var en SeaRay 220 . Ursnygg och i bra skick så det är tack och lov inte det som är problemet.

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sälj skulden till nån som vet hur man driver in....Vill inte vara lustig men jag blir bara så förbannad på personer som blåser folk till höger & vänster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Sniff sniff... hmmm jag tycker det luktar reklam här...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en gångs skull är vi sams, Korken.

Märkligt att alla fyra inslag från samma människa handlar om samma sak...... på en timme.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kors i taket!!!

Calle och Korken tycker lika!!!

2.gif\

Det finns en framtid här på MG ialla fall!

Skämt åsido, hur ska man tackla detta om killen bara upplyser om sin erfarenhet, låt vara lite upprepat?

Ska man inte få berömma några som sköter sig bra om man har den erfarenheten?

Själv skulle jag inte betala en massa pengar för en båt som jag inte sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sniff sniff. är bara en mkt nöjd kund...

Fick en mkt bra beskriven båt...som sagt undrar ni så skicka telenummer så kan jag personligen berätta om min kontakt/köp via Acbworld...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn Christer, jag kan ändra mig....:-)

Jodå, om det bara är en upplysning så är den värdefull, men jag tycker följande är märkligt att följande inträffar samtidigt:

* firman dyker upp i 4 trådar inom samma timme, varav några av trådarna 

är av äldre slag.

* Det brukar räcka med att skriva de är bra en gång.

* Tidigare reklamtrådar har sett likadana ut nästa uteslutande.

* Anonym sjöbod, (nu är vi där i boden igen) om inte personen heter TomTom vilket jag betvivlar.

Men som Du säger så är det en ruggig balansgång mellan reklam eller upplysning.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte berätta om ditt köp här på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara det ... foppa har ju reggat sig bara för att skriva dom här reklaminlägen :

foppa33 (Landkrabba)

Antal inlägg: 5

Vore intressant med lite mera detaljer ang dessa positiva upplevelser :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha.....Om inte detta är reklam så måste den här killen ha ett väldigt ensamt liv, eller så är han bara väldigt pratsjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Minst 5 admins (vet inte hur många ni är), 13 moderatorer och fortfarande, efter en hel dag, ingen reaktion???

Vilket enormt intresse ni visar ert forum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja, det är bara 6 moderatorer som har tillgång till den här tråden. Inlägget är ju rapporterat.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Men herre jisses... så du menar att 7 av moderatorerna inte kan moderera i denna tråden? Vad är då vitsen att ha moderatorer? Är det skillad på träbåtstjafs och segeltjafs??? eller motorreklam och fiskereklam??? ja, jag säger då det! Jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tänka mig att en moderator inte hade behörighet att plocka bort oegentligheter i alla trådar. Mina tidigare teorier om att införandet av medlemsmoderatorer var en panikåtgärd stärks, detta verkar inte speciellt genomtänkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske skall försöka hålla oss till kärnfrågan i tråden för nu är vi av trådens egentliga fråga och ingen betvivlar nog vi det här laget vad DU tycker om moderatorer eller Admin men det kan du väl hålla i de trådar som diskuterar detta.

Det är bara att läsa i rubriken så ser Du vilka som kan moderera eller gå in på länken Moderatorer.

Så vad är problemet ?

Rätt eller fel, vet ej.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när tråden har kantrat till att handla om moderatorernas engagemang är det viktigt att återgå till kärnfrågan...

Secalka skriver bl.a.: Så vad är problemet ?

Problemet är precis det som Korken i konkreta ord pekar på 2006-12-17 22:41:

Minst 5 admins (vet inte hur många ni är), 13 moderatorer och fortfarande, efter en hel dag, ingen reaktion???

Lite facit gällande moderatorer för tråden Motorbåtssnack:

Thommie inloggad senast 06-12-18

Hulten inloggad senast 06-12-17

Ullis inloggad senast 06-11-28

Nozer inloggad senast 06-11-21

Masseman inloggad senast 06-12-15

Kanshepeter inloggad senast 06-12-05

Engagemang...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck.

Vad är problemet med att läsa hur många moderatorer det finns på just Motorbåtsforumet ?

Det står på svenska, det kan väl ändå inte tolkas på valfritt sätt.

Firmanamnet är dessutom struket nu, så nu kan vi i lugn och ro fortsätta att diskutera livets väsentligheter i respektive tråd.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Problemet är väl att du inte förstår vad vi menar, eller inte vill förstå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll dig till fakta och tolka inte allt på ditt sätt. Detta är vad som skrevs, inget annat. Det var det enda jag kommenterade.

Såja, det är bara 6 moderatorer som har tillgång till den här tråden. Inlägget är ju rapporterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Var står det att övriga moderatorer inte har modd-rättigheter i alla forum? Att du varit modd och vet är väl inte konstigt, men alla vi övriga har inte den informationen! Som jag nämnde trodde jag i min enfald att en moderator kunde moderera oegentligheter överallt, men tydligen är det inte så vilket jag tycker är väldigt konstigt. En moderator ska väl kunna se om det är reklam oavsett i vilken tråd det är, eller var han står som moderator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt!

Brandchefen i Kungsbacka har delat in staden i områden. Varje brandman har fått ett område att ta hand om. Om det brinner i ett angränsande område skall han inte ingripa utan enbart vara åskådare...

Jiihaaaaaaaa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...