Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
SeaManiac

Golvlack på teakdurk?

Rekommendera Poster


Tänkte lägga in ny teakdurk (Durkplywood)i kabinen. Jag har tidigare använt 2-k lack på en ny durk och tänkte göra så den här gången också, men så såg jag en artikel om att lacka parkettgolv och blev intresserad.  Är det någon som erfarenhet av att använda golvlack på sin teakdurk?

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma funderingar som dig men blev avrådd att använda parkettlack pga av att durken utsätts för en del väta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du bör använda 2komplack eller båtfernissa, använder du fernissa så skall 7-8  lager läggas på med en ultrafin slipning mellan varje lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän och använd sedan dobbar på skorna...halkigt lär det bli. Men snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju avsluta med ett eller två lager halvmatt enkomponentsfernissa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peresonligen skulle jag bara olja=mindre halkrisk.

Jag hatar lackade ytor som är avsedda att gå på.

Har ett års sjukskrivning på grund en sådan yta.smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just inne i en ruff som jag halkade och nära nog slog ihjäl mig.3.gif\

Hade ingen tanke på att det kunde vara halkigt där nere.

Men visst är det snyggt.smiley-smile.gif\

Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda i lite Halkanix eller dyligt i sista varvet, så slipper du risken att det blir för halt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig anledning till att jag lägger in teakdurk är att det är snyggt. Halkanix förtar nog tyvärr mycket av skönheten. Däremot, som sagt, minskar halvmatt yta  halkrisken betydligt, samtidigt som jag tycker att det är snyggare än högblank. För att få den rätta lystern brukar jag lägga många lager högblank och avsluta med ett eller två halvmatta skikt. Kul att det kom så många synpunkter på min fråga.smiley-smile.gif\ Tack för det!21.gif\

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant! Nu är ju jag en mahogny-man själv, så jag borde kanske inte lägga mig i.....!smiley-innocent.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore det! Nåt, alltså. Har kollat på Bryggan, men med den yta jag tänker durka passeras den ekonomiska smärtgränsen. Tyvärr3.gif\

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la in durkplywood i min segelbåt i våras och då rekomenderade försäljaren på seasea att jag skulle plasta istället för att lacka.

Detta för att skydda mot fukt bättre.

mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en bra idé. Tror jag såg på annat ställe att du använde polyesterplast? Hur många skikt? Pensel eller roller? Slipning mellan skikten? Slippapper 280, eller? Hur blev finishen? Tåligt mot slitage och repor? Antar att du behandlade baksida och kanter också?

 

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag plastade även undersida och kanter.Finishen är inte lika fin som om man lackar,men man kan kanske lacka ovanpå plasten?

Jag plastade bara ett lager.

Det verkar som det står sig bra mot slitage.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej- en liten fråga - ngn sade att lacka sista lagret med halvmatt eller matt 2K-lack?? Var får man tag i den? Har frågat både International o Hempel - handlare - men de säger att det bara finns klarlack?


Så är det då vanligt golvlack som gäller? - vill inte fara omkring med skridskor innomhus! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tycka att det kändes väldigt fel att börja rulla polyester på teakdurken. Den genomskinliga kanske kan gå men.... Epoxi funkar kanon annars!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr verkar det som du har helt rätt. Sedan jag skrev om 2-k halvmatt det visat sig att Alcros halvmatta 2-k lack Alfodur inte finns längre. Kommer troligen att välja Internationals högblanka, men vet inte riktigt hur jag skall göra med sista halvmatta skiktet ännu. Funderar på att experimentera lite med golvlack där. Det är ju långt till våren så det finns tid för lite experimentverksamhet. Om någon känner till var man får tag på 2-k, lösningsmedelsbaserad, halvmatt klarlack skulle jag vara mycket tacksam att få veta det.20.gif\

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epifanes har numera 2-komp halvmatt lack, kolla t.ex. hos Hjertmans !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det.20.gif\ Det har visat sig att International har något som heter Matting Additive och som skall tillsättas 2-k-lacken, men det verkar enklare att slippa blanda. Det kan också vara svårt att få enhetligt resultat från gång till gång.

Mvh Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...