rivkurre 0 Postad 3 December , 2006 Någon som vet om det finns bättre förgasare en orginalet? Jag vill ha mer power. Den sitter i en Flipper 760. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 3 December , 2006 Tala med Hansen Marin eller Löwens bildelar. Dom hat bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 3 December , 2006 Eller insprutare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 4 December , 2006 Genom att byta till en vassare kam (VX3 tex) kanske? AQ151/250 är ju samma typ av motor med exakt samma förgasare (2x Solex 44PAI-4) fast med V-kammen, OCH 2,5 liters volym (istället för 2,3L) Den har 149HK istället för 138..Innebär dock att byta block till det större, eftersom att bara byta kammen ger nog inte så himla mycket i HK på den ringa volymen i längden...(gissningsvis 5-6 HK??) Sen är ju 405-toppen i AQ145 ganska snäll också, 531 toppen är generellt lite vassare Kanske byta förgasare eller ivarjefall munstycken till mer prestanda varianter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 4 December , 2006 Hej! Det ger inte något att byta ut enbart förgasarna. Som vanligt är det dom gamla knepen: - Större volym i motorn, borr och/eller marinvev(finns bara till B230 och är riktigt dyrt dessutom behöver du nya kolvar för 86mm slag) - Vassare kam, (för vass kam ger dålig tomgång) - Portning av kanaler och ev. större insugsventiler. Sen tycker jag att det är enklare med insprutning då man inte behöver synka förgasare titt som tätt. En k-jetronic insprutning är ju förhållandevis enkel att hålla på med. En våt dröm är att köpa en lysholm kompressor och en B230ET motor med ett eftermarknadssprut, då har du korrekt grundkompression och det finns inget glödande turboaggregat som tänder eld på allt och med en vattenkyld intercooler så får du ju en ideal lufttemperatur. Nackdelen är att bara kompressorn med alla delarna kostar 20.000kr men visst....vore det kul. För den som vill dregla lite: http://www.enem.se/lysholm.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 5 December , 2006 Det var ju det jag menade....(byta ut blocket till ett 2.5 liters etc...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richard_B 0 Postad 7 December , 2006 Det finns inget 2,5-liters block till Volvo B23/B230. Det är vevaxeln som med ett större slag ger 2,5 liters volym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 8 December , 2006 Det tror jag inblandade förstått...Men genom att byta block(som föreslaget) till ett med större cylindervolym, och bibehålla i stort sett resten, kan man vinna 10-15hk.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 8 December , 2006 Marinveven finns i 2 utföranden, en för de tidigare B230 blocken (55mm lager, dvs den kassa lågfriktionsmotorn) och en för det senare B230 K blocket. Om man skall trimma något är det K blocket man skall använda (Volvo 940 från runt 89-90) Det som är trist är att hur man än gör så drar det iväg rejält i pengar. Mirafräsning av ventilsäten (3 vinklar) ger bättre flöde förutom att man också skall passa på att porta toppen samtidigt. Om man inte överladdar så är det motorvolym, höjt varv och flöde (kam och toppjobb). Enklast är det att hitta en annan motor som redan har den effekt du vill ha typ V6 penta motorn Over and out.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser