Gäst Postad 3 December , 2006 Tackar, men bilden är gammal numera tvingas man åka familjebil audi avant men visst längtar man efter att åka valpen igen 100 ggr tuffare än de fåninga stadsjeeparna lite mer av the real thing så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 December , 2006 Yep, separat givare finns bara för elektroniska kompasser. Givaren för en vanlig kompass är ju magneten inuti kompassen. :-) Givaren i s k flux-kompasser är elektronisk och kan antingen vara inbyggd i burken eller en liten elektronisk manick som går att sätta separat på ett bättre ostört ställe. Ganska dyra som sagt och mest till för stålbåtar. Då kan man sätta givaren t ex uppe i en mast för att komma bort från skrovet. Fluxgivaren bygger på att strömmen i en halvledare svänger åt sidan i flödet av ett magnetfält och kan mätas elekriskt. (flux betyder flöde på engelska och syftar på flödet av magnetfält, en jämrans dålig beteckning som inte säger så mycket. :-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 December , 2006 Tack, då vet jag det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 4 December , 2006 Hej Gesse & Alla andra! Panelmonterade kompasser (analoga) används oftast som en ”riktkompass” där det exakta gradantalet inte är livsviktigt… De flesta kompasstillverkarna bemödar sig inte ens med att montera kompensator eller justeringsskruvar på dessa kompasser. Se den panelmonterade varianten som ett komplement till en riktig kompass. Tips! Just nu finns det många fina modeller som saluförs som härliga Julklappar till otroliga priser:xxx Mvh /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 4 December , 2006 En fjärrkompass är nog det bästa om man har det trångt placeringsmässigt. Dock är ju även dessa beroende av batterier och säkringar. Men jag tror nog att instrumentens påverkan på kompassen i deta fallet är försummbara om man tar i åtanke att det förmodligen sitter en torkarmotor strax för om instrumentpanelen. Ta kontakt med en auktoriserad kompassjusterare.( Lasse Olin på västkusten och Dorje Hellgren eller Göran Sjödin på ostkusten, det fiins naturligtvis andra oxå) De kan göra en massa hokus pokus med kompenseringar. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 December , 2006 Beror lite på HUR man upplyser.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 December , 2006 Ok. Tack för tips. Jag har hört att det finns en del som kan justera kompasser genom att sätta dit magneter med tejp under. Men det är väl en hel vetenskap att ge sig på själv i alla fall. Torkarmotor fanns inte som standard på denna båt men jag ska nog montera en senare. Eller ska jag vänta med kompassen till torkaren är monterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 December , 2006 har 3 st överblivna T-motorer liggande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 5 December , 2006 Maila gärna bild och pris på dessa. Jag är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 5 December , 2006 Gesse! Om det är den båten du har sjöboden som du skall ha en kompass i så duger det säkert med en orienteringskompass för en hundring. Du lär väl inte ge dig ut på några 100 mils överseglingar med den. När det gäller sträckor på en eller ett par tiotals sjömil har inte deviationen på en orienteringskompass inte någon betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 6 December , 2006 Ja det är till den båten. Du har nog rätt. Räcker nog med en liten bärbar kompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 6 December , 2006 Hej! Kanske en liten tillförlitlig kompass med nattbelysning? XXX Mvh /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 6 December , 2006 Har nu bestämt mig. Beställde en bärbar kompass. Tack till alla för tips och info. m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 6 December , 2006 Mina Vänner, Båtmänniskor! Jag har blivit raderad med min annons till Er om billiga kvalitetskompasser. Kompasserna var av märket ”Ritchie”, Världens största kompasstillverkaren sedan 150 år. En god vän till mig hade från Duells köpt ett nytt lager från i år på ett mindre antal kompasser, dessa ”tyckte” han var ointressanta så jag fick det angenäma erbjudandet att hjälpa honom. Efter lång förhandling var vi överens, kompasserna skulle säljas för 50% av Nettopriset eller lägre. Jag la upp en sida om detta, själv har jag 5% för arbetet = 5 Kronor per intjänad hundralapp. Till dags dato har jag sålt 1 (en) kompass här på maringuiden, min ”förtjänst” 12 kronor och 70 öre… Från det innersta av mitt Hjärta, jag gjorde detta för Er, båtmänniskor… Jag hade inte någon intension att bli rik eller ens få tillbaka mitt arbete i detta! Ändå har enligt ägarna till denna sajt fått in klagomål/anmälningar! *Ursäkta?* Det skulle vara Mycket intressant att rapporterarna/angivarna var synliga, men så är det givetvis icke, de härjar i mörkret och får tydligen sin vilja igenom... Min lilla länk är borta, länk till Hjertmans och Silva som ”Tjänar” pengar finns givetvis kvar i skrivande stund… Sen finns det säkert 100 länkar till andra sidor där företags intension endast är att tjäna på er, mina vänner (Vilka nu som är det?) Jag ger upp, varför ska man ”försöka” hjälpa när man hela tiden blir anmäld eller ifrågasatt? Likadant ”kände” jag när man blev kallad ”Besserwisser” av tokar som ”kunde” utombordare. Jag min idiot (Enligt dessa) är bara certifierad Yamahatekniker och har skruvat i motorer i mer än 30 år. Ni har givetvis rätt alla ”Rickard rättfärdig”, jag ger mig… *Pust* /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 6 December , 2006 Ekelunden Jag är en av dem som ifrågasatt Din reklam. Varför? Jo, just därför: 1. Företagsreklam censureras. 2. Båtannonser Köp/Sälj. Eftersom många andra har fått sina försäljningsinlägg censurerade är det fullständigt rätt att även Dina försäljningsinlägg censureras. Ska Du få sälja Dina produkter i detta forum ska ALLA andra få göra det också. Finns det regler ska de gälla för ALLA, även Ekelunden. Anser Du att jag har fel på dessa punkter kan jag inte annat än hoppas att Du pustar ut ordentligt. Om det är så att MG:s företrädare hänvisar till klagande medlemmar i stället för regelverket är det ett riktigt lågvattenmärke. God Jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 6 December , 2006 nikitalord Hör av dig om du vill sälja torkarmotorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 6 December , 2006 Okey Volvo_Penta! Hoppas du aldrig får tillfället att ”erbjuda” dina båtkompisar nått gôtt… Är det Bättre att Hjertmans, Silva och andra får Tjäna massor på oss! Dina argument håller inte, hade jag tagit ut ”Fullt pris” är jag den första som ifrågasatt den sk. reklamen för ”Företagsreklam”, Dessutom har jag inte något Företag utan gör detta Helt privat… - För Er! Jag orkar egentligen inte besvara ditt inlägg, men så är det! Andra klumpedunsar som yttrar sig får anmäla mig till allmänna reklamationsnämnden, konstitutionsutskottet, KO, EU domstolen eller liknande, - Glömde det, Maringuidens egensinniga domstol som helt går på er ”mogna” medlemmar… Lågvattenmärke är ditt inlägg/anmälan ”Volvo_Penta”! Har du inte penningar (går att lösa) eller har du redan en fullgod kompass, eller är du bara avundsjuk? - Ge mig bara ett svar ”Varför” inte Maringuidenmedlemmar ska få kunna göra en Mycket bra affär? Vänligen /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 December , 2006 Vilken härlig marknadsföring. Folk köar säkert för att göra affärer med Ekelunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 December , 2006 OOJJojj det tror du man nu vågar efter vad som hände eklund, men visst mejla mig _______________________ plats för ev rapportering ha ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 7 December , 2006 Ska vi inte ens kunna köpa något av varandra är det lika bra att sälja båten. Jag hör av mig till dig sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 December , 2006 Eke,, ja hör av mej under dagen. Den där lille gule verkar ju perfekt att ha som reserv i RosaII. Ha´ t pent allihop Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 7 December , 2006 Tala om snedtändning! Men Du har, i och för sig, visat den sidan förr... Mina argument baseras på MG:s skrivna reklamregler och har inget med priset på Dina kompasser att göra. Sedan när har vinstmarginalen varit avgörande för bedömning av reklam eller ej? Min anmälan har heller inget med avundsjuka att göra, det var bara en fråga till MG om Ditt inlägg i tråden var att betrakta som reklam, eller inte. Tydligen var det så. Svar på Din fråga: Jag hoppas verkligen att MG och dess medlemmar kan utveckla båtlivet och bidra till lägre kostnader. Men..., affär är affär och reklam för sådant gör man på därtill avsedd plats. Enligt reglerna för detta forum på Båtannonser Köp/Sälj. God Jul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser