Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Hej. Jag har tänkt köpa en kompass som ska mont. i instrumentpanelen mellan andra instrument. Den kommer att sitta 30 cm. från GPS plottern och 50 cm. från VHF. Denna med inbyggd högtalare förstås. Kan detta ge missvisning av instrument och apparater? Jag är mest orolig för VHF högtalaren. Hoppas någon vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 December , 2006 Så långt från magneter som det bara är möjligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 December , 2006 Troligtvis får du störningar från VHFen. Du kan blocka ut högtalaren och montera den eller någon annan på lämpligare plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Jaså, VHF kan kanske störa. Var i båten nu och tog en bild hur det ser ut. Kompassen är tänkt att monteras mellan de två runda instrumenten. Vad tror ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 December , 2006 All metal, ström och magnet stör kompassen mer eller mindre. Att montera den mellan instrumenten är nog inte att rekomendera. Sätt den så långt ifrån ström, metal och magnet som det är möjligt. Sen är det bara ut och testa för att se om den fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Ja ni har nog rätt. Men all metall stör väl inte. Rostfritt stör väl inte? Jag har en likadan pulpet på babord sida så jag får nog sätta kompassen där istället. Tänkte bara att det vore bra att sätta den i det hålet som redan finns mellan instrumenten. Någon sa till mig i hamnen nyss att det kanske går att skärma av med folie. Någon som vet något om det? Jag har aldrig hört talas om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 December , 2006 Osäker på hur det fungerar med rostfritt. Att sätta den på andra sidan kanske var att ta i, kan ju vara bra att se den från platsen där du sitter och kör om den skall fylla någon funktion. Folie vet jag inte, svårt att tänka mej att de skulle fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 December , 2006 Kan detta ge missvisning av instrument och apparater? Svar: nej det kan det inte. Däremot deviation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Ja, men det var det jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 December , 2006 Jag tror alla utom bwterrafobin förstod vad du menade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 December , 2006 De flesta vanliga instrument byggs upp elektormagnetiskt så du kan få störningar från nästan allt, även vajer drivna instrument tex gammal hederlig bil hastghetsmätare innehåller pernanentmagneter och ger störningar. Så det är bara att prova sig fram och hålla dit den innan du permant sätter den på plats men vrid båten i alla vädersträck så inte det händer att tex båten står i syd kompassen med missvisning också alltid står i syd och du tror att allt är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Det trodde jag med. Jag visste att det hette något men kom inte på vad och förklarade då istället detta med instrument och VHF istället. Tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 2 December , 2006 Hej! Alla magnetiska matrial påverkar en magnetkompass. Mer ju högre permanent magnetism matrialet har. Hög permament magnetism har t.ex.en högtalarmagnet eller magnet i ett el. visarinstrument. Platsen mellan varvräknaren och det andra instrumentet i panelen är rena katastrofen. Det går inte att skärma av kompassen, då skulle den inte ha något jordmagnetiskt fält att ställa in sig efter. Att skärma störkällorna är teoretiskt möjligt, men knappast praktiskt. Ett sätt att ta reda på om tänkt placering av kompassen är bra är att hålla kompassen någonstans fritt från tänkbara störningar och i båtens riktning, avläs kompassen och placera den där den skall sitta oc kolla om den visar samma. Några graders avvikelse brukar gå att fixa med kompassens inbyggda kompenseringsmagneter om sådana finns. Sen finns det ju kompasser med seperat givare som man kan placera på lämpligt ställe. Jag kommer ihåg vilket bekymmer jag hade med kompassen i min segelbåt. I bland visade den galet. Av en ren tillfällighet kom jag på felet. Råkade titta på kompassen när jag fällde spayhooden och såg att den ändrade sig flera grader. Sprayhoodbågarna var av plastöverdragna järnrör. bytte till aluminiumrör så var det problemet borta. Hoppas det här kan vara till någon hjälp, hälsn Kalle PS. Rostfritt är oftast omagnetiskt, provas lämpligen med en kylskåpsmagnet. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Tack för tipset och info. Då kan jag glömma den placering jag tänkt mig. Får nog börja och titta runt efter en annan kompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 December , 2006 Jepp, BW stämmer precis på mig. Varför skriva något, mena något annat och utgå ifrån att alla begriper att det som var fel är rätt? Är det BW att upplysa om rätt term? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 December , 2006 Vad har du tänkt att använda kompassen till? Den GPS-plotter Du har kan säkert visa en exakt kurs, men har som jag ser det två nackdelar. 1. Den visar en kurs som motsvarar GPS-antennens förflyttning. Med en magnetisk kompass kan man bestämma en riktning genom att peka med fören eller med kompassen om den inte är fast monterad. Med GPS:en fordras att man förflyttar sig en liten bit i riktningen. 2. GPS:en kräver ström och kan även gå sönder. Om du inte har andra krav på kompasssen än att enkelt kunna bestämma riktning och att ha som reserv om GPS:en inte skulle fungera, så skulle jag köpa en enklare kompass. Silva har åtminstone tidigare sålt en kompass med skaft som kan sättas i en hållare eller också kan man hålla skaftet i handen. Man kan även tänka sig ännu enklare varianter som nödkompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Jag har tänkt ha kompassen ifall GPS plottern plötsligt skulle lägga av. Jag fiskar hela vintern och det kan snöa ordentligt, bli dimma så man inte ser land. Skulle den då lägga av så kan jag åtminstånde se vilken riktning jag ska åka för att komma till rätt sida av sjön. Jag ska titta på Silvas. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 December , 2006 Om du bara ska ha den som reserv om gps:en går sönder kan du klara dig med en vanlig orienteringskompass. Kan man dessutom pejla någorlunda med. När jag för länge sedan hade motorbåt utan kompass brukade jag ha med mig en sån, och lyckades ta mig hem i dimma 15 distans i stort sett utan att se land.Billigt alternativ om man ändå inte tänkt använda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 2 December , 2006 Ja det är ett bra och billigt alternativ. Jag ska ju förhoppningsvis inte behöva använda den så mycket. Och helst inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 December , 2006 Upplysa skadar inte, men det kanske finns olika sätt att upplysa på.. Du hade ju inte så mycket svar i övrigt på hur han skulle göra eller vart han inte skulle placera den utan du beröttade bara tydligt att det kunde ge daviation och INTE missvisning. Men men, bra att du berättade det.. Du kanske kan berätta lite om deviation också, vad är max tillåtna deviation för en godkänd deviationstabell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 December , 2006 prova monteringen med båten i olika väderesträck vare sig det handlar om daviation eller missvisning annars kan följande hända: hade satt kompass i en öken bil som skulle ner på längre resa här hemma så såg den ut att visa exakt rätt bilen stod i sydläge referenskompass utanför visade syd allt såg perfekt ut, några veckor senare när jag snurrade runt och var helt söker på att vägval var fel i bergsområdena i tror det var jugoslavien eller rumänien så tog jag ut kompasssen och gick en bra bit från bilen och vips ställde den sig i mer trolig riktning, visst jag hade ju kört mot syd och skulle mot syd och kompassen hade med plåten i bilen instrumen mm vissat missvisat med dragning mot syd hela tiden så allt hade sett riktigt ut. samma kan du få om du monterar på båten och instrumen ,högtalare eller annan metall ligger i rätt magnetiska riktning allt ser ut att funka utan missvisning eller davation när du sen vänder 180 grader så ser det heltokigt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 3 December , 2006 Först lite OT: nikitalord - säga vad man vill om din smak vad gäller fordons utseende - men du verkar iallafall ha bestämt dig för vad du gillar ;-) OnTopic - vilka möjligheter finns att kalibrera sin kompass när den väl är monterad? ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2006 Jaha, där ser man. Inte lätt det här. Det kanske rent ut sagt inte går att mont. kompass bland alla mätare och instrument i min båt. Får nog bli en bärbar kanske. Då gäller det bara att hitta den när den väl behövs. Om den inte sitter i någon slags hållare förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 December , 2006 Du kanske kan berätta lite om deviation också, vad är max tillåtna deviation för en godkänd deviationstabell? Deviation ja. Det finns väl ingen max tillåten felvisning. Det är upp till var och en hur hans kompass visar. Däremot ska man veta hur mycket den visar fel på olika kurser. Om man vet att kompassen visar 93 grader fast det rätta är 90 grader så kan man ju vara så illistig att man kör på 93 grader kompasskurs när man ska rakt österut, 90 grader. Det går inte att isolera statiska (oföränderliga) magnetfält i den elektrofysik jag har lärt mig. Elektriska fält går att få bort genom att slå in saker i en plåtlåda eller vira in i aluminium-folie, men inte magnetiska fält. Dvs högtalare och järnbitar i båten stör alltid. (Men en stålbåt då? Yep, stålbåt=stora kompassproblem.) Gången brukar vara: - Hitta en bra placering för kompassen så långt från magnetiska material som möjligt. Fast fortfarande läsbar från förarplatsen. Håll kompassen upp i luften och flytta den sakta till där du tänker sätta den. Rör sig kompassen mycket är de fel ställe att ha den på. (Det finns skräckexempel där kompassen vrider sig när man rör båtratten. :-) - Kolla hur kompassen visar för åtminstone 8 riktningar; 0,45,90,135,180,225,270,315 grader. Är det för illa försök placera om den. Varianter: a) vrid runt hela båten och jämför med t ex en orienteringskompass som man har t ex framme i fören långt från störningar. kör och jämför kompass och GPS. GPS visar alltid rätt kurs över grund. Metoden fungerar där det inte finns strömmar typ ute på en fjärd. (Inget ensamjobb: en kör och en mäter!) (- Rejäl överkurs: Kompensera kompassen. Dvs placera separata magneter runt om kompassen för att motverka störningar. En del kompasser har inbyggda magneter som man kan skruva på. Här behövs ett proffs som har detta som jobb. Man blir nog tokig av att försöka själv. Det här gäller mest proffsfartyg och stålbåtar där det inte finns något sådant som ostört läge för kompassen.) - Deviera kompassen, dvs skriv upp hur den visar i åtminstone 8 riktningar; 0,45,90,135,180,225,270,315 grader. Sätt tabellen i närheten av kompassen. En kompass i en vanlig plastbår ska inte visa mycket fel. Typ : För kurs visar min kompass 0 358 45 45 90 93 135 144 180 182 225 225 270 265 315 314 Sorry, besserwissern satte visst igång igen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 December , 2006 Kolla om du får fast en sån här någonstans. Pinnen ska peka rakt framåt. Kompassen kan vridas i vilken vinkel som helst i fästet som då kan skruvas fast lite varstans. Går enkelt att ta loss för vinterförvaring eller för att använda kompassen lös. http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=747 Kolla kompass 5241-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 December , 2006 Det var väl ingen BW i det där inlägget, ett mycket bra inlägg tycker jag, mycket info.. Jodå, enligt IMO så får deviationen vara max /- 5 grader Men jag tror vi kanske skippa det på fritidbåtarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2006 Ja, det får nog kanske bli en sådan. Tack för mycket detaljerad info. om deviation. Vet någon om en liten inte alltför dyr kompass med separat givare? Kan vara ett bra alternativ om de inte är för dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2006 Har letat överallt på nätet snart nu tror jag och hittar endast någon enstaka elektronisk. Är det bara de elektroniska som har separat givare? Inte var de speciellt billiga heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 3 December , 2006 Silva har en handhållen elektronisk. http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=6_127&products_id=38052 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2006 Den var inte dum den. Såg riktigt bra ut. Tack för tipset. Ska meddela sen vad det blir för kompass när jag väl bestämt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser