Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
teebees

länspump i ryds 480

Rekommendera Poster

eller rättare sakt en triss 48. (föregångaren) till mitt problem. som många båtar från 80-talet så är den dubbelskrovig med ett utrymme för regnvatten. men när detta är fyllt så väger den as. på golvet längst bak finns ett fyrkantigt hål ca 2dm x 3dm.  där vattnet rinner ner till utrymmet. dock kommer man ej ända ner till kölen om man monterar länspumpen där. monterar jag den där så kommer det inte påvekas mycket. då till min tanke. om man kapar en marinplyfa i sån storlek att den går ner i hålet. sedan tätar man runtom  så vattnet inte rinner ner till utrymmet. och på denna platta monterar pumpen. på så vis borde allt vatten pumpas ut, under förutsättning att man lyckas få riktigt tätt. men det tror jag att jag ordnar. nån som monterar länspump i denna modell i så fall hur. ett förlag är att man kapar upp ett hål i bensintanksfacket bak och på så vis kommer ner till utrymmet och kan montera länspumpen intill dyvikan där det knapt finns någon köl.

Alla tankar och ideer är välkommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt ( Ryds 495 GT) var det en liknande konstruktion, jag tätade hålet ned till dubbelskrovet och satte dit en länspump. Se bif. bild, har även fler bilder om du vill ha.

Mvh // Martin S

post-4587-1394234851,644_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte en riktig dyvika i dubbelskrovet och en automatisk pump på lägsta platsen strax framför akterstuven. Borrade hål där fär slangen. Det blir alltid lite vatten kvar men betydligt roligare att besöka båten efter några veckors regnande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...