Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
zach

montera ekolod

Rekommendera Poster

Hej.Jag behöver lite hjälp angående montering av ekolod.

Jag skickar en bild av min träbåt.Båten är en segelbåt vindö30.

Jag vet att det finns fina grejer ute i handel, men jag vill köpa en som passar båten.Att göra hål i träbåten det gör ont, men om jag måste så gör jag det.Handlaren rekomenderar bronsgivare,Men att köpa en sådan kostar  runt 3000kr,bara givaren.Jag har även funderat att montera en aktergivare men jag vet inte riktigt hur detta skall monteras pga skrovets utformning.Jag är tacksam om någon vill dela med sig lite nyttiga råd

mvh zack

post-15459-1394234850,9046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det går lika bra att montera en plastgivare genom skrovet som en i brons,du måste ha en träkloss på utsidan så givaren kommer rakt.Det blir nog svårt att sätta en givare på din akterspegel pga lutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

skrovets form är väl inget hinder givaren går ju att vinkla rejält i sitt fäste, köp ett lod och kolla så ser hur fästena ser ut. tror jag har minat 45graders justerings vinkel på mitt fäste. vill du inte skruva och spika kabel i aktern så limma istället eller gör ett extra fäste vid badstegen du har hängade i aktern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du en stor klots på både insidan och utsidan av skrovet  så att en ev. plast/bronsgivare pekar rakt ner?som jag har ritat på bilden?

mvh Zack

post-15459-1394234851,9204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, en klots fastlimmad på insidan och en på utsidan, precis som du ritat. Den på utsidan bör du göra strömlinjeformad så att den inte bromsar eller ger upphov till störande virvelbildning över ekolodsgivaren/mottagaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...