_Uffe_ 0 Postad 30 November , 2006 Är det någon som känner till om det går att köpa Optimistjollar i byggsats? Förstår att ni tycker jag är tokig, men det vore kul att prova att bygga själv istället för att bara köpa en begagnad rakt av (som förstås blir billigare). Eller finns det liknande jollar i byggsats att slå ihjäl lite tid på, samtidigt som man lär sig nåt nytt? Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stastr 0 Postad 30 November , 2006 Hej! Inte optemistjolle men andra jollar och segekanoter kan man bygga på UBB.Ungdomarnas Båtbygge en förening i Stockholm där ungdomar kan bygga sin egen segelbåt och lära sig segla den.Läs mer på http://ubb.seglar.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 1 December , 2006 Vaför inte ett litet snäpp större å välja en DORY. Skarpa slag = lättbyggd, fallande stävar å vackra linjer. Orginalet hade lösa tofter och var stapelbara, de förvarades på de stora amerikanska bankskonarnas däck. Från dem pilkade man torsk på de grunda bankarna så det gick härliga till! Boktips: Allan Villiers The quest of the scooner Argus, eller liknande titel. Där finns fina bilder. För bygge kontakta redaktionen på PÅ KRYSS, de hade en byggbeskrivningsserie för en del år sedan. Konstären Signar Bengtson var inblandad har ja för mig. (Tyvärr kan jag i skrivande stund ej bistå med uppgifter å bilder, har bibliotek å alla papper nerpackade, i samband med ombyggnad av skrivarlyan). Bild: Eller varför inte något ännu enklare?! Bilden har publicerats i nån båttidsskrift för rätt länge sedan, vet nån var och när? Fotograf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 December , 2006 Är ju konstruerad för självbygge från början!!!! Gäller bara att hitta ritningar, såg en bok på bibblan för typ 10 år sen... Material finns på brädgärden. Tidningen Gör Så Här har haft ritning på roddjolle som verkade enkel och lättbyggd, också några år sen (5?). /Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 1 December , 2006 Har faktiskt själv närt en tanke på att bygga nåt litet själv. Å då helt på fri hand utan ritningar och i mazonit (är mazonit-freak!)och utan alla förstå-sig-påares tips. Tänkte mig det så enkelt som möjligt; platt botten, rätt smal och med snipstävar. Ungefär som den lilla roddseglaren ENORM. Det fanns även en större segel-kanot-variant förr som hette 110 -har ja för mig- med samma skrovform. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 1 December , 2006 Hejsan! Hittade en byggbeskrivning, samt enkla ritningar på nätet. http://www.optiworld.org/epoxy.html Ha d bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 December , 2006 Hej Uffe Jag har själv byggt en optimistjolle från en byggsats. Blev anlitad som segelinstruktör på ett tonnårsläger som SMU (Svenska missionsförbundets ungdom) höll på Klädesholmen i början på 80-talet. Jag hade två segelpass om dagen och en massa fritid. Under min fritid byggde jag en optimistjolle som köpts in i byggsats för att visa och kanske inspirera till eget båtbyggande. Det var ganska enkelt att bygga och med benäget bistånd från lägerdeltagarna blev jollen klar under veckan. Var byggsatsen köptes och var den färdiga jollen tog vägen har jag ingen aning om. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McRill 0 Postad 1 December , 2006 Här kan du köpa optimistjolle i byggsats. www.lanterninen.se Verkar vara bra pris oxo. McRill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 2 December , 2006 Funna DORY-bilder! Av en slump hittade jag nåra kopior ur Alan Villiers fina bok, där han tagit bilder och skrivit texten. Han jobbade ombord på bankskonaren ARGUS, och boken är ett unikt dokument över dessa DORY-mens tuffa liv och deras båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 2 December , 2006 Forts. DORY-bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser