Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
PelleHasselberg

Kan man öka prestandan på en Mercruiser 3,0 inombordare på annat sätt än med propellerbyte?

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag undrar om det är någon som är kunni i frågan som rubriken antyder.

 

Jag har en Bayliner 1851 Capri Sport från -95. Den har en Mercruiser 3,0 inombordare som förvisso fungerat utmärkt. Men som de allra flesta säkert tänker så tänker öven jag på om och i så fall hur jag skulle kunna öka prestandan på denna?

 

Mycket tacksam för svar, tankar och funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Har inte speciella kunskaper om mercruiser men om det är en v8a ska du nog prata med killarna som åker hotrod på orten. Hälsn Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Jag har samma funderingar kring min 4,3LX från -89.

Det jag har skakat fram är att man kan byta luftfilter och förgasare, samt att tydligen ska slutet kylsystem öka effekten.

Annars är det väl till att montera kompressor....

Hur som helst blir allt dyrt och bränsle ekonomin åker all värdens väg!

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett bra tips är nog: Låt bli

 

Ska man höja effekten så är allt, precis allt i en motor samspel - kamaxel, ventilstorlek, avgaskanaler, insug, förgasare, tändkurvor etc etc.

 

Gör man inte allt brukar resultatet inte bli så värst lyckat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tackar för vettiga tankar och funderingar.

 

Vad är co drivern för något?

 

Ska se om jag hittar någon kunnig på orten som kanske kan hjälpa mig att kolla upp motorn en del, kanske lättare om man har någon som kollar live på motorn.

 

/Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

co driven är vännen du har med dig ut på båtturerna.

 

merc 3.0 är väl en liten 4 så hos hotrod folket har du nog inget att hämta då är det bättre med vebotrimmarna och folkracefolket.

 

ett tips kan vara att skifta ut enkel förgasar insuget. leta upp några hyffsade förgasare tex gamla volvo su/stromberg från tex 140-240:an  svetsa sen till ett insug för dubbla förgasare smart kan vara att prova olika insugslängder eftersom strömnings hastigheten påverkar bottendraget och vridmomentet, i övrigt går det nog att karva ut lite onödigt gods i toppen.

 

leta upp vilket bilblock som motsvarar 3.0 och se vad som finns där att hämta,  tycker själv motorn liknar snikiaste modellen av mustang 2an den hade en liten hjälplös 4a.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Det är väl ändå kamaxeltiderna som bestämmer hur mycket motorn vill suga eller tror du att större insugsarea gör susen? Man sänker bara gashastigheten och gör det svårare för förgasarna att fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...