Carl_Axel 4 Postad 30 November , 2006 Har en varmvattenberedare om en c:a 25 liter ombord. Skitsvår att tömma inför vintern. I fjol frös den sönder för mig. Enda möjligheten syns vara via en liten, liten säkerhetsventil, men då den inte sitter längs ner stannar minst 10 liter vatten kvar i behållaren. I år tvangs jag skruva av hela beredaren, koppla loss rören och ställa den på högkant för att förhoppningsvis få ut allt vatten. Någon som har något tips för så här kan man inte hålla på år efter år. Tacksam för synpunkter carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2006 Vv-beredare är ett stort bekymmer vad gäller evakuering. Tillverkarna har aldrig tänkt till i detta avseende. Det har gjort att jag frusit beredare på landet så volymen expanderat några vintrar men aldrig frusit så den spruckit. Har fått större beredare mao. Nu är jag lite extra försiktig. Beredaren i båten är inte lätt att få ur. Jag tror det fortfarande är bra mycket vatten kvar i den. Fryser den verkligen sönder om det är halvfullt? Då måste jag försöka få ut det sista. Det bästa vore att pumpa ut det. Ordna med en slang till tryckvattenpumpen och och suga ut vattnet med den. Jag kopplar ändå alltid loss slangarna till den för att förhindra frysning i pumpen så då är det inte så mycket extra mickel att ansluta en slang till vv-beredarens evakureringsventil (säkerhetsventilen på Isoterm). Man kan ju också trycka in luft i inloppet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2006 Jag kopplar tryckluft på slangen från pumpen, öppnar alla kranar och blåser ut vattnet. Pumpen tar jag hem. Om det blir stående en skvätt i varmvattenberedaren gör det inget om det fryser, bara kranarna är öppna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 1 December , 2006 Tack för era synpunkter. Jag har själv varit inne på samma linje och nu blir min enkla fråga - hur fasen får ni tryckluft in i båten? Gärna ett tips på någon enkel pump. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funskorpion 0 Postad 1 December , 2006 Ta en vanlig luftpump som används till gummibåten. Den fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 December , 2006 Jag köpte en billig, drygt 1000 kr, kompressor på Biltema. Duger att pumpa leksaker, cyklar och bilar med. Samt blåsa ur båtens vattensystem med på hösten, därav inköpet. 1. Först: Dra inte på max tryck 7-8 kg! Då händer det saken i båten. Jag har en reduceringsventil och drar ner till 0,5-1 kg max. 2. Lossa slangen från färskvattentanken. Tryck den över nosen på lufthandtaget och dra åt slangklämman. Sitter havdant, men duger för 0,5-1 kg tryck. 3. Håll inne lufthandtaget med nåt. 4. Öppna en kran i taget tills du har tömt hela systemet. Låt det stå och blåsa en stund på varje ställe. Verkar trycka ur vv-beredaren också faktiskt. (Hm, eller är det bara som jag tror? Kanske har haft tur?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2006 Bra tips! Ska testa det. Jag har liggande en liknande (det står Biltema på den) kompressor som barnen använt när de lekt med vattenraketer. (Man fyller en petflaska med 2/3 vatten och resten tryckluft. I kapsylen har man monterat in ett rör som tryckluftsslangen sitter påträdd. När trycket börjar gå i topp lossar röret från flaskan och sticker upp med bra fart) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRIDA-ELIZA 0 Postad 1 December , 2006 Alternativ till tryckluft är att dammsuga ut vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 4 Januari , 2007 Tack för tipsen med luftpump. Skall fixa det enligt era anvisningar till nästa säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 Januari , 2007 Kan bli mycket spännande om man inte använder en riktig våtdammsugare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 20 Januari , 2007 Hej! Jag fick ett tips från en marinbutik i höstas som fungerade och var enkelt. Jag öppnade tömningsventilen på varmvattenberedaren och tog en vanlig madrasspump, satte i kranen i diskhon och pumpade. Enkelt och snabbt och man behöver inte lossa några kopplingar eller krypa omkring i motorrummet! Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 Februari , 2007 Genialt - så skall jag göra i fortsättningen. Tack för tipset Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Februari , 2007 Hm. Smidigt och det löser vv-beredaren. Men hur är det med övriga slangar och pumpar i färskvattensystemet? Dvs blåser man in luft via vattenkranen så borde backventilen i vattenpumpen stoppa? Det går väl knappast att blåsa ur vattenpumpen baklänges? Min tanke med att koppla in tryckluft på slangen från färskvattentanken är att alla pumpar och ventiler blåses ur från rätt håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Februari , 2007 Optimalt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 Februari , 2007 Vid närmare eftertanke undrar jag om det verkligen fungerar så att Du får ut allt vatten genom att köra in luft från det hållet. Nog har väl Din varmvattenbehållare en luftare, dvs en koppling via slang rätt ut genom skrovet. Min har i vart fall och därför kan jag inte köra det hållet utan att först täppa igen den. Borde i vart fall för mig vara lättare att köra in luft från andra hållet, dvs från luftaren - och låta allt vatten gå ut den naturliga vägen via vaskar och dusch. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser